Projekt PCI Northern Lights to sieć transgranicznego transportu CO2 oparta o statki handlowe. Łączy ona europejskie inicjatywy w zakresie wychwytywania dwutlenku węgla ze stałą infrastrukturą składowania dwutlenku węgla w norweskim rejonie Morza Północnego.
Unia Europejska uznała Northern Lights za projekt stanowiący przedmiot wspólnego zainteresowania (Project of Common Interest - PCI), czyli kluczowy transgraniczny projekt infrastrukturalny, który pomoże UE w osiągnięciu celów polityki klimatycznej, w tym przyczyni się do stworzenia neutralnej klimatycznie gospodarki do 2050 roku.
Projekty i uczestnicy PCI mogą korzystać z uproszczonych procedur uzyskiwania pozwoleń oraz prawa do ubiegania się o fundusze unijne z programu Connecting Europe Facility.
PCI Northern Lights łączy organizatorów z siedmiu krajów europejskich (Norwegia, Belgia, Finlandia, Francja, Niemcy, Holandia, Szwecja).
– Northern Lights odniesie sukces tylko wtedy, gdy inni pójdą w jego ślady. Potrzebujemy ekosystemu CCS, w tym sieci składowisk chętnych do działania na zasadzie wzajemności, jako alternatywne miejsca składowania. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Unia Europejska chce wesprzeć rozwój tej infrastruktury, która ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów klimatycznych – powiedział Martijn Smit, dyrektor ds. rozwoju w Northern Lights.
Northern Lights to komponent transportowy i magazynowy norweskiego projektu Longship, mającego na celu stworzenie pełnowymiarowych instalacji do wychwytywania, transportu i składowania CO2 zgodnie z międzynarodowymi porozumieniami klimatycznymi tego kraju.
– Spółka Northern Lights JV DA opracowuje infrastrukturę, która będzie transportować CO2 statkami z miejsc wychwytywania w całej Europie do terminalu w zachodniej Norwegii w celu pośredniego składowania, a następnie zamierzamy go transportować rurociągiem do składowania w zbiorniku pod dnem morskim. Infrastruktura ta umożliwi ograniczenie emisji z procesów przemysłowych, dla których nie ma obecnie skalowalnego rozwiązania, przyspieszy dekarbonizację europejskiego przemysłu i ułatwi usuwanie dwutlenku węgla z atmosfery – dodał Smit.
Coraz bliżej celu
Budowa infrastruktury i urządzeń jest już w zaawansowanym stadium. Specjalnie zaprojektowane statki będą transportować CO2 ze źródeł emisji z obszaru Norwegii i Europy. Na obszarze terminalu odbiorczego w Øygarden zakończono większość prac budowlanych związanych z przygotowaniem terenu, budowa nabrzeża importowego jest zaawansowana, a ukończenie centrum dla zwiedzających planowane jest na III kwartał 2022 roku.
Terminal zostanie połączony z rurociągami i odwiertami umożliwiającymi składowanie na głębokości 2600 metrów pod dnem morskim.
Pierwszy morski odwiert do wtłaczania dwutlenku węgla wykonano już w 2020 roku, a wykonanie drugiego odwiertu planowane jest na 2022 rok. Trwają prace inżynieryjne związane z układaniem rurociągu.
W październiku Northern Lights podpisała umowy na budowę dwóch dedykowanych nośników CO2. Zostaną one dostarczone w pierwszej połowie 2024 roku.
Pierwsza faza rozwoju Northern Lights, wspierana przez władze norweskie, zostanie zakończona do połowy 2024 roku. W jej ramach powstanie infrastruktura umożliwiająca składowanie 1,5 mln ton CO2 rocznie w formacji Johansen na Morzu Północnym. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania ze strony sektorów przemysłowych w Europie, Northern Lights zwiększy możliwości składowania.
W Rosji zalega 150 tys. pustych kontenerów
Dziś jest obchodzony Światowy Dzień Morza
Komisja Europejska w przyszłym tygodniu przedstawi informacje w sprawie ukraińskiej propozycji dotyczącej zboża
Niemcy: pieniądze za gaz LNG nadal płyną do Rosji z krajów unijnych
Ukraina złożyła propozycję licencjonowania towarów rolnych
Bloomberg: pomimo sankcji Rosja dalej korzysta z europejskiego transportu, by eksportować ropę