Odpowiadając na publikację raportu Międzyrządowego Zespołu do spraw Zmian Klimatu (IPCC) dotyczącą zmian klimatycznych, Clean Arctic Alliance wezwał Międzynarodową Organizację Morską (IMO) do natychmiastowych cięć emisji z węgla z żeglugi w Arktyce, a także do pilnego zmniejszenia emisji z węgla na całym świecie.
Sojusz wezwał również do włączenia w IMO nowego środka krótkoterminowego, a ONZ do zmiany swoich celów klimatycznych, tak aby zapewnić pełną dekarbonizację sektora znacznie wcześniej, niż w 2050 roku.
Na początku tego roku ministrowie spraw zagranicznych państw Arktyki ogłosili, że Arktyka ociepliła się już o trzy stopnie. W sprawozdaniu IPCC w sprawie klimatu stwierdza się, że w XXI wieku w skali globalnej przekroczone zostanie ocieplenie nie tylko o 1,5 stopnia, co stanowi wartość progową dla zmian klimatycznych, a o 2 stopnie, o ile do 2030 roku nie nastąpi głęboka redukcja emisji CO2 i innych gazów cieplarnianych. Topnienie lodowców i utrata pokrywy lodowej Grenlandii są zaliczane do najbardziej pewnych i poważnych skutków globalnego ocieplenia, podczas gdy utrata polarnej pokrywy lodowej i wzrost poziomu morza stanowią jedne z największych zagrożeń.
– Ustalenia IPCC sprawiają, że poziomy ambicji klimatycznych i harmonogramy, które są obecnie przedstawiane w Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w odniesieniu do żeglugi, są całkowicie nieodpowiednie. Konieczne jest, aby środki, które mają zostać przyjęte w tym roku, zostały wzmocnione, aby zapewnić, że będą one szybko ograniczać emisje CO2 ze statków, zwłaszcza tych, które znajdują się w rejonie Arktyki – powiedziała Sian Prior, główny doradca Clean Arctic Alliance. – Międzynarodowa żegluga nie jest poza porozumieniem paryskim, które obejmuje zanieczyszczenia klimatu w całej gospodarce – kontynuowała.
– Węgiel jest czynnikiem wpływającym na zmiany klimatu. Ograniczenie emisji z węgla, a w konsekwencji jego osadzania się na śniegu i lodzie Arktyki, powstrzyma jego wpływ na globalne ocieplenie praktycznie natychmiast – skwitowała.
Potrzebna szybka transformacja na wszystkich poziomach
Raport IPCC ostrzega, że "potrzebna jest zmiana transformacyjna na wszystkich poziomach: indywidualnym, społecznym, biznesowym, instytucjonalnym i rządowym”.
Dla IMO, państw Arktyki i międzynarodowej żeglugi oznacza to konieczność zwiększenia ambicji i celów podczas spotkania Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego w listopadzie tego roku. Mają zostać podjęte działania mające na celu natychmiastowe ograniczenia emisji z węgla z żeglugi w Arktyce oraz pilnego ograniczenia emisji z węgla w skali globalnej oraz zrewidowanie celów klimatycznych, aby zapewnić pełną dekarbonizację międzynarodowej żeglugi na długo przed 2050 rokiem.
– Raport stwierdza również, że rdzenne populacje w Arktyce stoją w obliczu wymarcia kulturowego – oznajmiła Prior. – Jest to niewybaczalne, gdy mamy do dyspozycji środki, aby zapobiec temu zdarzeniu. IMO musi nadać priorytet dla społeczności rdzennych i bezpośrednio zaangażować mieszkańców Arktyki, którzy są na pierwszej linii wpływu kryzysu klimatycznego, w decyzje dotyczące emisji przez żeglugę – podsumowała.
Wyprawa Save The Baltic Sea na przystanku w Darłowie
Nieformalna rada ministrów UE ds. rybołówstwa
Aukcja charytatywna z okazji Dnia Bałtyku
Cermaq podejmuje szerszą współpracę z Cognizant w celu dalszego podnoszenia wydajności operacyjnej
Ocean Ark. DNV i Ocean Sovereign podpisują porozumienie dotyczące innowacyjnego statku do hodowli ryb
Chemia w morzu i na plaży. Zanieczyszczamy oceany globalnie, trujemy się lokalnie