W odpowiedzi na politykę ograniczania emisji CO2, holenderska firma Hartel Shipping & Chartering wybrała rodzimą stocznię Holland Shipyards jako wykonawcę budowy jednostek z napędem spalinowo-elektrycznym, dzięki czemu statki będą mogły w przyszłości w pełni przejść na zeroemisyjne paliwo ekologiczne.
Nowe statki to kabotażowce (ang. coaster), czyli nieduże jednostki przeznaczone do przewozu towarów między portami danego państwa (żegluga kabotażowa). Zostały zaprojektowane przez firmę Conoship i będą miały 89 metrów długości oraz 13 metrów szerokości. Pojemność ładunkowa jest zaplanowana na 5530 m3. Co jest kluczowe w tym projekcie, jednostki będą napędzane przez dwa silniki elektryczne o mocy 374 bkW, a
ich łączna moc ma wynosić 749 kW. Wykorzystywany przez nie elektryczno-dieslowski układ napędowy z załączoną regulacją częstotliwości zapewni kontrolę prędkości śruby napędowej, co pozwoli na oszczędności paliwa do 35% i ograniczenie emisji CO2. Cechą wyróżniającą te statki (i zarazem przykuwającą uwagę) będzie zamontowanie na prototypowej jednostce systemu do napędu wspomaganego wiatrem Ventifoil, zaprojektowanego przez firmę Econowind, co ma zapewnić, w zależności od trasy żeglugowej, oszczędność energii w granicach 8-12%.
- Jesteśmy dumni, że dzięki tym niezwykle wydajnym pod względem zużycia paliwa statkom towarowym możemy przyczynić się do osiągnięcia celu w postaci zerowej emisji CO2, wyznaczonej przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) na rok 2050 - podkreślił dyrektor Conoship International Projects Maarten Sickler.
Dzięki tym nowym statkom Hartel Shipping chce ustawić swoją flotę w czołówce pod względem zrównoważonego rozwoju na rynku żeglugi morskiej bliskiego zasięgu. Z kolei dla stoczni to zamówienie ma być powrotem na rynek krótkodystansowych statków transportowych. Rozszerzy to również jej działania na rzecz ekologicznych rozwiązań w innych niż dotychczas segmentach rynku morskiego, takich jak promy, statki śródlądowe i łodzie robocze.
To też nie jedyne zamówienie tego typu realizowane przez Holland Shipyards. Inna firma żeglugowa z Holandii, De Bock Maritiem zleciła stoczni budowę dwóch podobnych kabotażowców.
Mitsubishi Shipbuilding oczekuje na komercjalizację swojego statku do bunkrowania amoniaku
Silniki elektryczne są łatwiejsze konstrukcyjnie i bardziej niezawodne. To nasza przyszłość
Deltamarin uczestniczy w projekcie konwersji żaglowej dla jednostek firmy Socatra
Firmy stoczniowe ruszają na łowy pracowników
Amer Shipping zamawia dwa statki do przewozu ładunków suchych od Concordia Damen
Damen zbuduje stery dla niemieckich fregat