22 tys. ton propanu do uruchomienia instalacji odwodornienia propanu i produkcji polipropylenu dotarło w czwartek do Morskiego Terminalu Gazowego w Policach w ramach inwestycji Polimery Police. Projekt obejmuje m.in. budowę zintegrowanego kompleksu chemicznego.
"Zrealizowana dostawa propanu potwierdza, że budowa nowej fabryki Polimery Police wchodzi w finalną fazę inwestycji. Całościowy postęp prac wynosi już ponad 98 proc., a przeładowanie propanu do zbiornika usytuowanego w nowym polickim gazoporcie należy traktować jako symboliczny początek kończenia budowy nowego kompleksu chemicznego" – przekazał w czwartek prezes Grupy Azoty Tomasz Hinc.
Jak dodał, "start tej inwestycji jest niemożliwy bez surowców". "Propan w tych nowych zbiornikach, w tym naszym nowym gazoporcie, jest niezbędny do tego, żeby rozpocząć testy, które już w następnych miesiącach będą pozwalały pochwalić się produkcją w Policach polipropylenu" - wskazał.
Projekt Polimery Police realizowany przez Grupę Azoty Polyolefins to budowa zintegrowanego kompleksu chemicznego, obejmującego instalację do produkcji propylenu, instalację do produkcji polipropylenu, terminal przeładunkowo-magazynowy, a także infrastrukturę logistyczną oraz odpowiednie instalacje pomocnicze.
Terminal umożliwi dostawy dwóch kluczowych surowców do inwestycji - propanu i etylenu. W polickim gazoporcie wybudowano trzy zbiorniki – dwa na propan o pojemności 40 tys. m sześc. każdy i jeden na etylen o pojemności 12 tys. m sześc.
🛳 Wpłynięcie gazowca „Guadalupe Explorer” do Portu Morskiego Police z pierwszą dostawą propanu w projekcie #PolimeryPolice.#GrupaAzoty pic.twitter.com/9IvsggTbCC
— Grupa Azoty (@Grupa_Azoty) December 22, 2022
"Dla mnie to jest fundament rozwoju polskiej branży przetwórstwa
tworzyw sztucznych. Rocznie Polska importuje 800 tys. ton polipropylenu.
W czasach Covid-u okazało się, że w wielu przypadkach tego
polipropylenu zabrakło np. na maseczki, stroje ochronne, rurki, wenflony
itp. To było ogromne wyzwanie ze względu na zagrożenie pandemiczne, z
jakim musieliśmy sobie poradzić" – powiedział prezes Grupy Azoty
Polyolefins Andrzej Niewiński.
Jak dodał, cele spółki GA
Polyolefins na 2023 rok to m.in. zakończenie szkoleń personelu
obsługującego instalacje, przeprowadzenie Testu Integralności oraz
przejście do działalności operacyjnej.
"Polipropylen jest
uniwersalnym tworzywem sztucznym, bez którego trudno sobie wyobrazić
funkcjonowanie współczesnej gospodarki. Dzięki swoim fizykochemicznym
właściwościom jest kluczowym materiałem wykorzystywanym w licznych
gałęziach przemysłu – od branży spożywczej, przez motoryzacją,
budowlaną, na medycznej kończąc" – przekazał wicepremier, minister
aktywów państwowych Jacek Sasin w liście odczytanym przez wojewodę
zachodniopomorskiego Zbigniewa Boguckiego.
"Olbrzymie
znaczenie ma także fakt, że jest tworzywem, które może być całkowicie
poddane recyklingowi, przez co doskonale wpisuje się w założenia
Gospodarki Obiegu Zamkniętego" – dodał Sasin.
Dostawa propanu
realizowana jest w ramach umowy na zakup propanu z firmą Trafigura PTE
Ltd. na ok. 250 mln dolarów. Dzięki umowie zabezpieczone zostało ponad
50 proc. zapotrzebowania Grupy Azoty Polyolefins na surowiec w latach
2023-2024.
Pierwszą dostawę zrealizowała jednostka przeznaczona do przewozu gazu - Guadalupe Explorer. To nowoczesna jednostka przeznaczona do przewozu gazu LPG w stanie skroplonym. Statek wybudowano w 2022 roku w stoczni w Korei Płd., ma 189 m długości, 28 m szerokości, 10,5 m zanurzenia i jest jedną z największych tego typu jednostek zwijających do zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Jej wejście do Portu Morskiego w Policach możliwe było dzięki pogłębieniu toru wodnego Szczecin-Świnoujście do głębokości 12,5 m.
📸 Pamiątkowe zdjęcie w Porcie Morskim Police przed gazowcem „Guadalupe Explorer”, który dostarczył 22 tys. ton propanu w projekcie #PolimeryPolice. #GrupaAzoty pic.twitter.com/CT1oTc1qY5
— Grupa Azoty (@Grupa_Azoty) December 22, 2022
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek