Maersk znalazł się wśród grupy firm
wspierających plan budowy największej w Europie fabryki amoniaku w
Danii.
Projekt prowadzony przez fundusz Copenhagen
Infrastructure Partners (CIP) będzie przerabiał zieloną energię z
morskich farm wiatrowych na Morzu Północnym w bezwęglowy amoniak,
który można później wykorzystać do zasilania statków.
Maersk powiedział w zeszłym tygodniu, że przyspieszy plany dekarbonizacji morskiej żeglugi kontenerowej poprzez uruchomienie pierwszego na świecie statku napędzanego paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla w 2023 roku, siedem lat przed pierwotnym planem.
- Ograniczenie emisji w żegludze staje się coraz ważniejsze, dlatego z zadowoleniem przyjmujemy ten projekt jako ważny element rozwoju dostaw zielonego amoniaku w przyszłości - powiedziała Henriette Hallberg Thygesen, szefowa flot i marek strategicznych Maersk.
Instalacja o mocy 1 gigawata zmniejszy emisję CO2 o około 1,5 miliona ton rocznie, co odpowiada trwałemu usunięciu z dróg 730 000 samochodów.
Zakład w Esbjerg na zachodnim wybrzeżu Danii będzie kosztować około 1 miliarda euro a ostateczna decyzja inwestycyjna spodziewana jest w 2023 roku. Fabryka ma rozpocząć pracę w 2026 roku.
Firma podała, że jest w trakcie pozyskiwania inwestycji z duńskich funduszy emerytalnych. Zakład ma produkować rocznie 50 000 ton amoniaku dla przemysłu okrętowego i 600 000 ton dla rolnictwa.
Oprócz Maerska, firma transportowa
DFDS, firma mleczarska Arla Foods i producent wieprzowiny Danish
Crown, również zaangażowali się w prace nad realizacją projektu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española