• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

CPK otrzyma ok. 500 tys. euro unijnego dofinansowania na ograniczenie emisji CO2

13.10.2020 15:33 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski CPK otrzyma ok. 500 tys. euro unijnego dofinansowania na ograniczenie emisji CO2

Partnerzy portalu

CPK otrzyma ok. 500 tys. euro unijnego dofinansowania na ograniczenie emisji CO2 - GospodarkaMorska.pl
fot. CPK

Prawie 500 tys. euro trafi do Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach 12 mln euro, jakie otrzymało europejskie konsorcjum z udziałem CPK. Jak dodano, pieniądze mają trafić na opracowanie zielonych, proekologicznych rozwiązań dotyczących projektowania lotnisk.

Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała poinformował we wtorek rano w mediach o tym, że CPK weszło w konsorcjum z lotniskiem m.in. w Rzymie i Kopenhadze, i otrzymuje 12 mln euro na rozwój technologii smart city, związanej z niskoemisyjnymi lotniskami.

Po południu spółka CPK wydała komunikat zawierający więcej szczegółów w tej sprawie. Poinformowano w nim, że europejskie konsorcjum z udziałem Centralnego Portu Komunikacyjnego otrzymało unijne dofinansowania na opracowanie zielonych, proekologicznych i inteligentnych rozwiązań dotyczących projektowania lotnisk.

Jak dodano, unijny grant pochodzi z Ramowego Programu Badań i Rozwoju Horizon 2020 w kategorii: "Budowanie niskoemisyjnej i odpornej na zmiany klimatu przyszłości: Bezpieczna, czysta i wydajna energia".

Oprócz CPK uczestnikami projektu Smart Airports zostało 15 instytucji, w tym m.in.: Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Powietrznego (IATA), Port Lotniczy w Kopenhadze, Duński Instytut Technologiczny (DTI), Lotnisko Rzym-Fiumicino, Lithuanian Airports (zarządca lotnisk m.in. w Wilnie i Kownie), Uniwersytet w Parmie, Uniwersytet Techniczny w Hamburgu i przewoźnik Scandinavian Airlines (SAS).

"Całkowita wysokość przyznanej dotacji to 12 mln euro, z czego prawie 500 tys. euro trafi do CPK. Do udziału w przedsięwzięciu spółka CPK, odpowiedzialna za zaprojektowanie i budowę Portu Solidarność, została zaproszona jako lotnisko partnerskie przez lidera konsorcjum, czyli Port Lotniczy w Kopenhadze. Dzięki temu CPK bierze udział w pilotażowym, innowacyjnym projekcie, który ma przyczynić się do spowolnienia zmian klimatycznych" - czytamy w komunikacie.

Jak przekazano, współpraca w ramach Smart Airports potrwa cztery lata.

"Udział w tzw. konsorcjum kopenhaskim da spółce CPK nieograniczony dostęp do wszystkich wypracowanych rezultatów (koncepcji, założeń, rozwiązań projektowych i technologii), jak również możliwość ich wdrożenia w przyszłości. W przypadku CPK może to mieć miejsce zarówno na etapie przygotowywania master planu, jak też podczas projektowania i budowy lotniska" - napisano.

Wypracowane przez konsorcjum zielone rozwiązania w pierwszej kolejności mają być wdrażane w porcie w Kopenhadze w Danii. Równocześnie wyniki projektu Smart Airports będą jednak adaptowane dla lotnisk partnerskich: w Polsce, na Litwie i we Włoszech.

Jak zaznaczono, projekt ma się przyczynić do osiągnięcia przez branżę lotniskową unijnych celów klimatycznych i wpisuje się w Nowy Europejski Zielony Ład (European Green Deal).

To nie pierwsze spośród działań CPK na rzecz zrównoważonej energii. 25 września br. CPK i Polska Grupa Energetyczna podpisały porozumienie o współpracy w celu realizacji niskoemisyjnych inwestycji energetycznych. Wstępne ustalenia zakładają, że w rejonie Portu Solidarność powstanie - w zgodzie z najnowszymi wymogami środowiskowymi - nowa elektrociepłownia, która będzie zasilana gazem ziemnym ze wsparciem paneli słonecznych, czyli odnawialnych źródeł energii (OZE).

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. (PAP)

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.