Szwedzki armator promowy, Stena Line, planuje najpóźniej do 2030 roku wprowadzić do służby dwa napędzane akumulatorami jednostki roPax, które w żadnym stopniu nie będą zasilane paliwami kopalnymi.
Ten plan ogłosił 4 lutego prezes Stena Line podczas konferencji prasowej dotyczącej projektu przemysłowego Tranzero Initative.
Starając się przyspieszyć odejście od paliw kopalnych w sektorze transportu, Stena Line wraz z Volvo Group, Scania i Portem w Göteborgu połączyły siły w ramach projektu współpracy Tranzero Initiative, aby doprowadzić do znacznej redukcji emisji dwutlenku węgla w największym porcie w Skandynawii. Celem jest ograniczenie emisji w porcie o 70 procent do 2030 roku.
- To jest czas na ziszczenie naszych wizji i budowę statku Stena Elektra zasilanego bateryjnie. W ciągu roku przedstawimy zarys specyfikacji, a najpóźniej do 2025 roku planujemy zamówić pierwszą jednostkę. Będzie to ogromny krok w kierunku transportu bez paliw kopalnych - skomentował Niclas Mårtensson, dyrektor generalny Stena Line Group i członek szwedzkiej rządowej komisji elektryfikacji.
Jak poinformowano, Stena Elektra będzie pierwszym na świecie statkiem roPax tej wielkości, zasilanym w 100 procentach elektrycznie. Będzie mierzyć około 200 metrów długości i łączyć pojemność 1000 pasażerów z długością ładunkową 3000 metrów.
Statek zostanie zbudowany ze stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, aby obniżyć wagę i zwiększyć wydajność. Szacuje się, że statek będzie działał na zasilaniu bateryjnym przez około 50 mil morskich, czyli odległość między Göteborgiem a Frederikshavn. Pojemność baterii będzie musiała wynosić około 60-70 MWh, a statek będzie ładowany w porcie.
Stena Line rozważa również połączenie elektryfikacji z innymi alternatywnymi paliwami wolnymi od paliw kopalnych, takimi jak ogniwa paliwowe, wodór i biometanol, aby zapewnić większy zasięg statków.
- Elektryfikacja żeglugi dopiero się rozpoczęła. Widzimy w przyszłości ogromny potencjał zarówno dla hybrydowych akumulatorów, jak i statków o napędzie bateryjnym na kilku naszych trasach żeglugi bliskiego zasięgu - kontynuuje Mårtensson.
- Ale to wymaga czegoś więcej niż statki elektryczne, musimy także rozwijać infrastrukturę i możliwości ładowania w portach i terminalach w tym samym tempie i to jest powód, dla którego projekty współpracy takie jak ten są tak ważne – dodał.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów