• <
nauta_2024

W Szczecinie powstają nowe lodołamacze

ew

08.02.2021 14:48 Źródło: RZGW

Partnerzy portalu

W Szczecinie powstają nowe lodołamacze - GospodarkaMorska.pl
fot. RZGW

Trwają prace przy budowie kolejnych lodołamaczy dla Wód Polskich w Gdańsku. W szczecińskiej stoczni MSR Gryfia powstają lodołamacze liniowe Manat i Nerpa, które będą pracować na Dolnej Wiśle, jednostki są właśnie wyposażane. To siostrzane jednostki Pumy i Narwala, które już są włączane do akcji zimowego utrzymania Wisły i czekają w Gdańsku na sygnał do akcji lodowej.

Budowa nowych statków potrwa do końca roku. Wodowanie odbędzie się po tym, jak obie jednostki zostaną wyposażone. Będą wówczas przeniesione na wodę z wykorzystaniem dźwigu. Ta technologia budowy jest powszechnie stosowana dla jednostek tej wielkości.

- Prace w stoczni przebiegają pod naszym ścisłym nadzorem. Terminowe oddanie lodołamaczy do użytku ma kluczowe znaczenie dla realizacji naszych zadań w ramach zimowej ochrony przeciwpowodziowej Dolnej Wisły. Statki te są wyposażone w najnowocześniejsze systemy sterowania oraz nawigacji. Przystosowane zostały dodatkowo do działań przeciwpożarowych, ratowniczych i prac hydrograficznych  – powiedziała Aleksandra Bodnar, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Gdańsku.

Nowe jednostki uzupełnią obecną flotę lodołamaczy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, na którą składają się lodołamacze zwodowane w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Są to: czołowy Tygrys i liniowe Żbik, Rekin, Foka, Orka.

Projekt  „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” dofinansowany jest, w wysokości 85 proc. przez Unię Europejską. Budżet projektu: 74 mln. zł. Efektem jego realizacji będzie wybudowanie czterech sztuk lodołamaczy, w tym jednego lodołamacza czołowego oraz trzech lodołamaczy liniowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Realizacja odbywa się w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.

Nadzór nad budową obu jednostek sprawuje Polski Rejestr Statków. Placówka PRS w Szczecinie od samego początku aktywnie uczestniczy w nadzorze procesu budowy, weryfikując zgodność z Przepisami klasyfikacji i budowy statków śródlądowych. Podobnie jak miało to miejsce przy pierwszych dwóch jednostkach budowanych dla RZGW – Puma i Narwal.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.