Trwają prace przy budowie kolejnych lodołamaczy dla Wód Polskich w Gdańsku. W szczecińskiej stoczni MSR Gryfia powstają lodołamacze liniowe Manat i Nerpa, które będą pracować na Dolnej Wiśle, jednostki są właśnie wyposażane. To siostrzane jednostki Pumy i Narwala, które już są włączane do akcji zimowego utrzymania Wisły i czekają w Gdańsku na sygnał do akcji lodowej.
Budowa nowych statków potrwa do końca roku. Wodowanie odbędzie się po tym, jak obie jednostki zostaną wyposażone. Będą wówczas przeniesione na wodę z wykorzystaniem dźwigu. Ta technologia budowy jest powszechnie stosowana dla jednostek tej wielkości.
- Prace w stoczni przebiegają pod naszym ścisłym nadzorem. Terminowe oddanie lodołamaczy do użytku ma kluczowe znaczenie dla realizacji naszych zadań w ramach zimowej ochrony przeciwpowodziowej Dolnej Wisły. Statki te są wyposażone w najnowocześniejsze systemy sterowania oraz nawigacji. Przystosowane zostały dodatkowo do działań przeciwpożarowych, ratowniczych i prac hydrograficznych – powiedziała Aleksandra Bodnar, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Gdańsku.
Nowe jednostki uzupełnią obecną flotę lodołamaczy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, na którą składają się lodołamacze zwodowane w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Są to: czołowy Tygrys i liniowe Żbik, Rekin, Foka, Orka.
Projekt „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” dofinansowany jest, w wysokości 85 proc. przez Unię Europejską. Budżet projektu: 74 mln. zł. Efektem jego realizacji będzie wybudowanie czterech sztuk lodołamaczy, w tym jednego lodołamacza czołowego oraz trzech lodołamaczy liniowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Realizacja odbywa się w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.
Nadzór nad budową obu jednostek sprawuje Polski Rejestr Statków. Placówka PRS w Szczecinie od samego początku aktywnie uczestniczy w nadzorze procesu budowy, weryfikując zgodność z Przepisami klasyfikacji i budowy statków śródlądowych. Podobnie jak miało to miejsce przy pierwszych dwóch jednostkach budowanych dla RZGW – Puma i Narwal.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii