Pomimo pandemii Port Gdynia osiągnął w 2020 roku wzrost w ilości przeładunków a prowadzone i planowane ambitne inwestycje przez ten niespełna stuletni port zapowiadają dalszy jego intensywny rozwój.
Wbrew pandemicznym zaburzeniom łańcuchów dostaw Port Gdynia w 2020 roku odnotował wzrost w ilości przeładowanych towarów wyliczony na 2,9 % w stosunku do ilości z 2019 roku. Łącznie w całym roku 2020 przeładowano 24,6 mln ton towarów. W samym grudniu 2020 roku przyrost rok do roku wyniósł aż 10,7 %, co było optymistyczną zapowiedzą tego, co powinno się dziać w kolejnych miesiącach nowego roku a nawet kolejnych latach. Nie bez przyczyny Zarząd Morskiego Portu Gdynia otrzymał na koniec 2020 roku nagrodę „Symbol Polskiego Sukcesu 2020”.
Wielkość przeładunków w porcie Gdynia w latach 2014 – 2020 (w tys. ton)
Nowoczesny port
Port Gdynia bardzo dobrze
wykorzystał okres transformacji gospodarki a prowadzone w nim inwestycje
są często wzorem dla europejskiej konkurencji. Wykorzystanie środków z
Unii Europejskiej jest tutaj bardzo skuteczne, dzięki temu zyskuje się
tak ważne w kapitałochłonnych inwestycjach w infrastrukturę dofinansowanie. Jednak infrastruktura i wyposażenie terminali przeładunkowych to nie wszystko. Port stawia też na nowoczesne i
ekologiczne technologie - rozwiązania pretendujące do miana tzw.
„inteligentnego portu” (ang. smart port). Stąd też dzisiaj to bardzo
nowoczesny morski ośrodek transportowy z coraz lepszym dostępem drogowym i kolejowym, bardzo nowoczesną infrastrukturą oraz wyposażeniem.
Pomimo ciągłego rozwoju i uznanej pozycji kolejne zarządy portu nie zwalniają tempa: planują i
realizują obraną strategię, jednocześnie elastycznie, dostosowując się
do konkurencyjnego rynku portów i żeglugi. Ocenę tych wysiłków i
wkładanej w rozwój portu i jego zaplecza pracy oceniają i doceniają linie żeglugowe, które licznie i regularnie tutaj zawijają.
Najważniejsze regularne połączenia z i do portu w Gdyni:
Żegluga promowa i ro-ro
Sztandarowym
istniejącym od 1992 roku, prowadzonym początkowo przez armatora Corona
Line jest promowe połączenie na trasie Gdynia – Karlskrona w Szwecji
zapewniane obecnie przez Stena Line. Ten szlak morski, będący również
tzw. autostradą morską obsługiwany jest codziennie za pomocą 3 promów pasażersko – samochodowych:
- Stena Vision (wypłynięcie z Gdyni o godz 09:00 i przybycie do Karlskrony o godz. 19:30 tego samego dnia);
- Stena Spirit (wypłynięcie z Gdyni o godz 21:30 i przybycie do Karlskrony o godz. 7:30 rano następnego dnia);
- Stena Nordica (wypłynięcie z Gdyni o godz 23:59 i przybycie do Karlskrony o godz. 10:15 tego następnego dnia);
Ale
to nie wszystko w temacie połączeń promowych. W trakcie budowy z
terminem przekazania do użytkowania na jesień 2021 roku jest wspomniany
już nowy, bardzo nowoczesny Publiczny Terminal Promowy, bliżej
zlokalizowany wyjścia z portu, dzięki czemu operacje manewrowe będą
wykonywane szybciej i skrócą istotnie czas pobytu statków w porcie.
Wykorzystaniem terminala zainteresowani są oprócz obecnej w Gdyni Steny
Line, również inni armatorzy: polskie PŻB - Polska Żegluga Bałtycka
(Polferries) oraz niemiecki TT-Line, skądinąd obecny już od dłuższego
czasu w Świnoujściu.
Poza tym z Gdyni, korzystając z nowoczesnego terminala ro-ro wypływają statki regularnych linii
takich armatorów jak: Finnlines oraz Trensfenica. Obecnie na trasie
Gdynia – Lubeka – Hanko pływają statki Transfeniki. Poprzez relacje
przeładunkowe, tzw. transhipmenty Transfenica oferuje również połączenia
do: Antwerpii, Raumy, Kotki, Paldiski, St. Petersburga i Tilbury.
Natomiast na bezpośrednim szlaku: Gdynia – Hanko pływają jednostki Finnlines z Grupy Grimaldi. Poprzez
serwisy pośrednie, oferowane są również transhipmenty do: Aarhus,
Antwerpii, Bilbao, Helsinek, Hull, Malmoe, Rostocku, St. Petersburga,
Travemunde, Tilbury, Zeebrugge, portów Morza Śródziemnego, Zachodniej
Afryki, Ameryki Północnej i Południowej.
Istniejący terminal ro-ro jest nieustannie rozwijany i modernizowany a władze portu liczą na pojawienie się tutaj kolejnych nowych połączeń i armatorów.
Żegluga przybrzeżna i pasażerska
W
basenie portowym I „Prezydenta” przy nabrzeżu Pomorskim na Skwerze
Kościuszki od wielu już lat stacjonuje część tzw. białej floty,
należącej do Żeglugi Gdańskiej a także jednostki rekreacyjne innych
pomniejszych armatorów. Dzięki tym jednostkom realizowane są rejsy
wycieczkowe po porcie, Zatoce Gdańskiej a także na Półwysep Helski.
Jednym z katamaranów realizowano też rejsy do rosyjskiego Bałtijska.
Połączenia kontenerowe
Wiodącą
rolę w regularnych połączeniach wiodą dwa obecne od wielu już lat
terminale kontenerowe. Końcówka roku 2020 była wynikowo dla obu
terminali bardzo udana. Średnia wzrostu obsłużonych kontenerów rok do
roku tylko w grudniu wyniosła ponad 20%, natomiast dla całego roku w
porównaniu do 2019 roku wzrost przeładowanych ładunków
skonteneryzowanych wyniósł 0,9%. Z gdyńskich terminali kontenerowych
prowadzone są następujące regularne połączenia żeglugowe:
BCT – Baltic Container Terminal (Grupa ICTSI)
• MSC:
- Serwis Bałtyk – Wielka Brytania: Londyn Gateway Port – Antwerpia –
Portbury – Greenock-Liverpool - (Antwerpia). Połączenie o częstotliwości
1 x tydzień;
- Serwis LOOP 4: Kłajpeda - Le Havre – Antwerpia - Bremerhaven. Połączenie o częstotliwości 1 x tydzień.
• Asseco / Yang Ming Line:
- Hamburg – Gdynia – Kłajpeda – Hamburg. Połączenie o częstotliwości 1 x tydzień.
• Unifeeder:
- Rotterdam – St. Petersburg – Gdynia – Rotterdam. Połączenie o częstotliwości 2 x tydzień;
- St. Petersburg – Kłajpeda – Gdańsk (DCT) – Gdynia – St. Petersburg. Połączenie o częstotliwości 1 x tydzień;
- Bremerhaven/Hamburg – Szczecin – Gdynia – Bremerhaven/Hamburg. Połączenie o częstotliwości 2 x tydzień;
- Immingham – Kłajpeda – Gdynia – Szczecin – Immingham. Połączenie o częstotliwości 2 x tydzień.
• Containerships:
- Gdynia – Aarhus – Oslo – (Kłajpeda) – Gdynia. Połączenie o częstotliwości 1 x tydzień;
- Gdynia – Teesport – Gdynia. Połączenie o częstotliwości 2 x tydzień;
- Gdynia – Thamesport – Gdynia. Połączenie o częstotliwości 2 x tydzień.
• Eimskip
- Gdynia – Aarhus – (Rotterdam) – Rejkjawik.
• Hecksher / WEC Lines
- Gdynia – Rotterdam – Bilbao – Gijon – Vigo -Leixoes -Lizbona – Casablanca – Walencja- Barcelona;
- Gdynia – Antwerpia -Teneryfa - Las Palmas - Madera(Canical);
- Gdynia – Antwerpia – Sokhna – Djibouti - Port Sudan - Dar es Salaam – Mombasa – Aden.
Jak poinformował 27 stycznia BCT, od lutego rozpoczęty zostanie też
nowy serwis feederowy pomiędzy Gdynią, Hamburgiem i Bremerhaven.
Operatorem połączenia jest Grupa Maersk. Wypłynięcie z BCT pierwszej
jednostki planowane jest na dzień 2 lutego.
GCT – Gdynia Container Terminal (Grupa Hutchison)
• Hapag – Loyd
- Hamburg – Gdynia – Kłajpeda - Tallin/Muuga – Rauma – 1 raz w tygodniu;
- Hamburg – Kaliningrad – Gdynia – Hamburg – 1 raz w tygodniu;
- Antwerpia – Rotterdam – Helsingborg – Gdynia – Antwerpia – Rotterdam – 1 raz w tygodniu.
• Unifeeder
- Rotterdam – Kłajpeda – Ryga – Gdańsk - Gdynia – 1 raz w tygodniu;
- Hamburg – Bremerhaven – Kłajpeda – Ryga – Gdańsk - Gdynia – 2 razy w tygodniu;
- Gdynia – Immingham - Gdynia – 1 raz w tygodniu;
- St. Petersburg – Helsinki – Gdańsk – Gdynia – 1 raz w tygodniu.
• Containerships
- Tilbury – Bilbao – Tilbury – Helsingborg – Gdynia – Teesport – Rotterdam – 1 raz w tygodniu.
• X-press feeders
- Hamburg – Gdynia – Gdańsk – Hamburg – 1 raz w tygodniu.
Serwisy statków wielozadaniowych
Z
gdyńskiego portu regularne połączenia w różnych światowych kierunkach
zapewnia przede wszystkim Grupa Spliethoff. Według zamieszczanych przez
armatora rozkładów rejsów, tzw. sailingów obsługiwane są następujące
szlaki żeglugowe:
• Regularna linia do portów Morza Karaibskiego, wschodniego wybrzeża Ameryki Środkowej i północnego wybrzeża Ameryki Południowej;
• Regularna linia do portów wschodniego wybrzeża USA i Zatoki Meksykańskiej;
• Regularna linia: Europa – Ameryka Południowa.
W
Gdyni ładuje się zazwyczaj montowane przez wyspecjalizowany w tej
dziedzinie Portowy Zakład Techniczny suwnice placowe z przeznaczeniem
dla globalnych terminali kontenerowych. Ładuje się też tutaj również
czasami inne wyroby stalowe lub też nawet jachty, w których produkcji
Polska stała się światowym potentatem. Coraz częściej do gdyńskiego
portu zawijają też statki Polsko – Chińskiego Towarzystwa Okrętowego
„Chipolbrok” - głównie z elementami wież wiatrowych z przeznaczeniem na farmy lądowe. Stroną odpowiedzialną za logistykę jest w tych przypadkach Morska Agencja Gdynia.
O takich zawinięciach pisaliśmy między innymi w naszych relacjach:
• Z pokładu Chipolbrok Galaxy na jedną z największych farm wiatrowych w Polsce. Widowiskowy rozładunek
• Port Gdynia staje się hubem przeładunkowym elementów turbin wiatrowych [foto, wideo]
Swoje
comiesięczne zawinięcia w zależności od dostępności ładunkowej
deklaruje również inny polski armator Euroafrica Linie Żeglugowe,
dysponująca w swojej flocie między innymi wykorzystywanymi w tej ofercie
przewozowej uniwersalnymi drobnicowcami wielozadaniowymi. W swoim
rozkładzie Euroafrica oferuje zawinięcia do: Antwerpii, Abidżanu, Temy,
Takoradi, Lagos (innych portów Afryki Zachodniej oraz Afryki Wschodniej w
zależności od oferty ładunkowej).
Serwisy statków chłodnicowych
W
ostatnich latach coraz częściej do portów trójmiejskich, w tym i do
portu gdyńskiego zawijają tzw. chłodniowce. Wożą one z egzotycznych
krajów cytrusy, zabierając w drodze powrotnej
w głównej mierze wyroby polskiej branży mięsnej. Stąd też często spotykanymi statkami tego typu w Gdyni są między innymi jednostki tak znanych marek jak: Seatrade, czy też Green Reefers.
O
styczniowym zawinięciu akurat do Gdańska statku „Green Italia”
zarządzanego przez polską firmę Green Management Sp. z o.o. już w
najbliższym naszym cyklicznym artykule o armatorach jednostek,
zawijających do polskich portów.
Transport ropy naftowej, produktów ropopochodnych i ładunków masowych
W
gdyńskim porcie wzrosły również ilości przeładowanych towarów masowych i
to zarówno suchych (ang. dry) jak i mokrych (ang. wet). Transport tych
ładunków ze względu na swój charakter i specyfikę nie traktuje się jako
połączenia liniowe, ale bardzo duża częstotliwość zawinięć jest tutaj
mocno zauważalna.
Inwestycje w przyszłość
Niebawem będzie
miała miejsce 100 – tna rocznica rozpoczęcia budowy portu w Gdyni. Port
zamierza kontynuować tradycje rozpoczętą przez pionierów tej wielkiej
inwestycji i zrobić kolejny milowy krok w jego rozwoju. Już od wielu lat
prowadzi się liczne modernizacje i inwestycje, dotyczące infrastruktury
i wyposażenia portu i jego otoczenia. W ostatnich 3 latach inwestycje
zrealizowane lub też rozpoczęte opiewają na łączną kwotę około 1
miliarda złotych.
Najnowszym projektem, który właśnie wchodzi w
fazę finalizacji jest tzw. publiczny terminal promowy wybudowany kosztem
około 290 milionów złotych, z czego około 117 milionów złotych pochodzi
ze środków Unii Europejskiej.
Oprócz tego prowadzi się liczne inwestycje, dzięki którym poprawi się dostępność portu i
budowanej tzw. Doliny Logistycznej od strony lądu. Mowa tutaj między
innymi o tzw. Drodze Czerwonej, która połączy obszary portowe z
najważniejszymi drogami krajowymi i dalszym zapleczem w głębi lądu. Nie
bez znaczenia jest również przebudowa węzła kolejowego i torowisk.
Dzięki tej inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe
zwiększy się przepustowość transportu kolejowego do portu.
Pośród wielu ważnych inwestycji, które są od wielu lat prowadzone w sposób sharmonizowany i
konsekwentny obecnie dla Portu w Gdyni kluczowym projektem jest tzw.
Port Zewnętrzny a także projekt stworzenia w Gdyni portu instalacyjnego
dedykowanego przygotowaniom do budowy farm wiatrowych na Bałtyku.
Obecnie rozważanych jest kilka opcji umiejscowienia terminala
dedykowanego komponentom morskich elektrowni. W starej części portu przy
Nabrzeżu Bułgarskim, skąd niedługo przeniesie się Stena Line oraz po
części na wynajętych obszarach placów składowych terminali kontenerowych
BCT i GCT, ale to pod warunkiem spełnienia warunków technicznych, w tym
przede wszystkim wytrzymałościowych. Miejsce dla terminala
instalacyjnego widziano by również zamiennie lub docelowo na planowanym
obszarze pirsu tzw. Portu Zewnętrznego. Ten będzie inwestycją
przeprowadzoną w kierunku pełnego morza. Ma ona zostać zbudowana w
oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie. Zarząd Morskiego Portu Gdynia
otrzymał już kompleksowy projekt dotyczący badań geologicznych, który
obejmie strefy nowych falochronów i pirsu zewnętrznego. Zatwierdzony
przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projekt pozwoli na realizację
tych prac już na wiosnę 2021 roku. Idea ojca gdyńskiego portu inż.
Eugeniusza Kwiatkowskiego, że każdy statek, który wpłynie na Bałtyk,
wpłynie również do portu w Gdyni jest ponownie blisko realizacji.
Celem
ogromu prac inwestycyjnych jest spowodowanie, że już za kilka lat
Gdynia powinna stać się jeszcze bardziej konkurencyjnym i przyjaznym
portem, który będzie przyciągał jeszcze większą rzeszę gestorów ładunków
gotowych transportować je drogą morską w wielu światowych kierunkach.
Radosław Marciniak
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej