Boreas, najnowszy samopodnośny statek instalacyjny na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej, został zwodowany w stoczni Yantai CIMC Raffles. Jednostka jest budowana dla Van Oord.
Boreas to 175-metrowy jack-up, który będzie wykorzystywany do stawiania turbin podczas budowy morskich elektrowni wiatrowych. Będzie dysponował dźwigiem z wysięgnikiem o wysokości 155 metrów, który będzie mógł podnieść jednorazowo ponad 3 tys. ton. Wysuwane nogi o długości 126 metrów pozwolą statkowi pracować na akwenach o głębokości do 70 metrów. Boreas jest przeznaczony m.in. do pracy z najnowszymi turbinami o mocy 20 MW.
Statek został zwodowany w chińskiej stoczni Yantai CIMC Raffles 14 maja. Teraz rozpocznie się m.in. montaż głównego dźwigu i przedłużenie nóg. W międzyczasie odbędą się testy i odbiory poszczególnych instalacji i systemów na jednostce. Dopiero potem Boreas wyruszy na próby morskie.
Armator podaje, że będzie to pierwsza jednostka tego typu, która
będzie wykorzystywać w charakterze paliwa metanol. Boreas będzie także
wyposażona w technologię aktywnej kontroli emisji, pozwalającej na
ograniczenie emisji NOx do minimum. Według Van Oord, jack-up ma być
komercyjnie dostępny w przyszłym roku, ale został już zakontraktowany
m.in. na potrzeby farmy wiatrowej Hollandse Kust West VI o mocy 760 MW.
Van Oord zlecił Yantai CIMC Raffles budowę statku w październiku 2021 roku, a cięcie blach rozpoczęto latem 2022 roku. Pod koniec tego roku położono stępkę.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów