Statki podczas postojów w portach podłączają się najczęściej do generatorów diesla w celu ich zasilenia lub naładowania magazynów energii. W dobie niedoborów energii rozwiązaniem może być wdrożenie technologii wodorowych. Jedno z rozwiązań przedstawiono w Norwegii.
Norweskie konsorcjum złożone z czterech lokalnych podmiotów - PSW Power & Automation, Westgass Hydrogen, CCB i H2 Production – pracowało w ostatnim czasie nad rozwiązaniem zapewniającym sektorowi morskiemu zasilanie lądowe oparte na wodorze. System zaprojektowany przez PSW został zademonstrowany 19 września w bazie CCB w Ågotnes położonej niedaleko Bergen. CBB jest dostawcą technologii lądowego zasilania statków.
Sektor morski znajduje się pod presją dekarbonizacji swoich działań. Statki dostawcze, wycieczkowe, platformy wiertnicze charakteryzują się dużym zapotrzebowaniem na energię. Każdy z nich może zużywać energię na potrzeby pokładowe, niezbędną do zasilenia 400-500 gospodarstw domowych. Obecnie są one w dużym stopniu uzależnione od generatorów dieslowych.
Zasilanie statków z lądowej sieci elektroenergetycznej jest jednym z kluczowych elementów dających możliwości ograniczenie emisji dwutlenku węgla (CO2). O ile Norwegia nie ma problemu z zapewnieniem bezemisyjnej energii, to już nie ma pewności co do zapewnienia odpowiedniego wolumeny. W zimę i w kolejnych latach należy liczyć się z poważnymi niedoborami energii.
Nowy pomysł norweskich projektantów zakłada wykorzystanie zielonego wodoru do napędzania generatorów o dużej mocy. Mogą one pracować w ramach sieci off-grid (siec wyspowa), niezależnie od systemu elektroenergetycznego. Co ciekawe, system nie emituje żadnych zanieczyszczeń. Generuje jedynie parę i ciepło.
- Podłączenie do sieci nie jest tak proste, jak się wydaje. Jeśli weźmiemy na przykład Ågotnes, w najbliższych latach będzie nam brakowało 3-6 MW mocy. Zaprojektowaliśmy ten kontenerowy system tak, aby działał zarówno jako zintegrowane rozwiązanie wspierające istniejącą sieć, jak i takie, które może działać samodzielnie, dzięki czemu można go wdrożyć w całym sektorze morskim - mówi Eirik Sørensen, dyrektor generalny PSW.
W dniu demonstracji system kontenerowy zasilany wodorem zapewnił energię jednostce Havila Foresight. Jest to statek dostawczy wyczarterowany przez norweskiego potentata Equinor. Jak mówili uczestnicy, generator nie generował hałasu, było można zaobserwować jedynie parę.
Czysty wodór dla tego pilotażu został pozyskany od dostawcy Westgass. Firma obecnie rozwija ogólnokrajową sieć wodorową.
Przewiduje się, że zielony wodór w Ågotnes będzie pochodzić z parku energetycznego H2 Production w Øygarden.
Spółka MidOcean Energy należąca do EIG przejmuje 20% udziałów w Peru LNG
Gaz-System: kierunki rozwoju to biometan, wodór i CO2
Morskie farmy wiatrowe Bałtyk z nową identyfikacją wizualną i serwisem internetowym
Prezes Grupy Azoty zapowiada zaktualizowanie strategii w ciągu 12 miesięcy
Nexans finalizuje umowę serwisową z Equinor
Vattenfall i BASF podpisują umowę sprzedaży udziałów niemieckich morskich farm wiatrowych Nordlicht 1 i 2