Statki podczas postojów w portach podłączają się najczęściej do generatorów diesla w celu ich zasilenia lub naładowania magazynów energii. W dobie niedoborów energii rozwiązaniem może być wdrożenie technologii wodorowych. Jedno z rozwiązań przedstawiono w Norwegii.
Norweskie konsorcjum złożone z czterech lokalnych podmiotów - PSW Power & Automation, Westgass Hydrogen, CCB i H2 Production – pracowało w ostatnim czasie nad rozwiązaniem zapewniającym sektorowi morskiemu zasilanie lądowe oparte na wodorze. System zaprojektowany przez PSW został zademonstrowany 19 września w bazie CCB w Ågotnes położonej niedaleko Bergen. CBB jest dostawcą technologii lądowego zasilania statków.
Sektor morski znajduje się pod presją dekarbonizacji swoich działań. Statki dostawcze, wycieczkowe, platformy wiertnicze charakteryzują się dużym zapotrzebowaniem na energię. Każdy z nich może zużywać energię na potrzeby pokładowe, niezbędną do zasilenia 400-500 gospodarstw domowych. Obecnie są one w dużym stopniu uzależnione od generatorów dieslowych.
Zasilanie statków z lądowej sieci elektroenergetycznej jest jednym z kluczowych elementów dających możliwości ograniczenie emisji dwutlenku węgla (CO2). O ile Norwegia nie ma problemu z zapewnieniem bezemisyjnej energii, to już nie ma pewności co do zapewnienia odpowiedniego wolumeny. W zimę i w kolejnych latach należy liczyć się z poważnymi niedoborami energii.
Nowy pomysł norweskich projektantów zakłada wykorzystanie zielonego wodoru do napędzania generatorów o dużej mocy. Mogą one pracować w ramach sieci off-grid (siec wyspowa), niezależnie od systemu elektroenergetycznego. Co ciekawe, system nie emituje żadnych zanieczyszczeń. Generuje jedynie parę i ciepło.
- Podłączenie do sieci nie jest tak proste, jak się wydaje. Jeśli weźmiemy na przykład Ågotnes, w najbliższych latach będzie nam brakowało 3-6 MW mocy. Zaprojektowaliśmy ten kontenerowy system tak, aby działał zarówno jako zintegrowane rozwiązanie wspierające istniejącą sieć, jak i takie, które może działać samodzielnie, dzięki czemu można go wdrożyć w całym sektorze morskim - mówi Eirik Sørensen, dyrektor generalny PSW.
W dniu demonstracji system kontenerowy zasilany wodorem zapewnił energię jednostce Havila Foresight. Jest to statek dostawczy wyczarterowany przez norweskiego potentata Equinor. Jak mówili uczestnicy, generator nie generował hałasu, było można zaobserwować jedynie parę.
Czysty wodór dla tego pilotażu został pozyskany od dostawcy Westgass. Firma obecnie rozwija ogólnokrajową sieć wodorową.
Przewiduje się, że zielony wodór w Ågotnes będzie pochodzić z parku energetycznego H2 Production w Øygarden.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej