Główny port Litwy kończy swój pierwszy projekt elektryfikacji nabrzeża. Lądowa stacja zasilania została już zainstalowana w Bazie Flotowej i zostanie przetestowana do końca roku. Będzie ona dostarczać energię elektryczną do nowego statku do zbiórki odpadów, napędzanego wodorem i energią elektryczną, który przypłynie do Kłajpedy jeszcze w tym roku.
Nowa stacja na nabrzeżu Bazy Flotowej zostanie wkrótce podłączona do sieci elektroenergetycznej w celu przeprowadzenia testów. Będzie ona dostarczać energię elektryczną dla statków wchodzących w skład floty Zarządu Portu, a w szczególności do niemal ukończonej jednostki do zbiórki odpadów, posiadającej zarówno napęd elektryczny, jak i wodorowy, zapewniając tym samym zeroemisyjność podczas prowadzonych prac.
– Port w Kłajpedzie zdecydowanie podąża ekologiczną ścieżką. Inwestujemy w zrównoważone, nowoczesne rozwiązania, aby utrzymać konkurencyjność. Do końca tego roku przypłynie pierwszy statek zasilany paliwem ekologicznym, a nasz nowy sprzęt do ładowania w Bazie Flotowej będzie gotowy do jego obsługi. To dopiero początek – do 2030 roku cumujące statki będą musiały wyłączyć silniki i korzystać z zasilania lądowego, a my przygotowujemy się, aby sprostać temu zapotrzebowaniu – przekazał Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.
Pod koniec grudnia ub.r. informowaliśmy o przygotowaniach
sprzętu, przeznaczonego do dostarczania energii elektrycznej do statków z lądu.
W szczególności zostaną zelektryfikowane nabrzeża tego litewskiego portu, szczególnie
tych gdzie cumują promy. Sprzęt ten dla nich jest dostarczany z Estonii, a
prace związane z jego instalacją, z uruchomieniem i dostosowaniem prowadzi
firma Aktsiaselts BLRT ERA. Z kolei wspomniana lądowa stacja zasilania na
nabrzeżu Bazy Flotowej została zainstalowana przez Elektrifikacijos paslaugos
na podstawie umowy podpisanej pod koniec ubiegłego roku. Projekt jest
finansowany w całości przez zarząd portu, a koszt wynosi ponad 600 000 euro
(licząc z VAT).
W planach są kolejne tego rodzaju obiekty, aby statki ro-ro będą mogły wyłączać silniki podczas postoju, aby ograniczyć emisję CO2. Założenie jest takie, by do 2026 roku powstały łącznie cztery takie stacje. W nadchodzących latach mają też powstać kolejne, z tym że dla statków wycieczkowych oraz kontenerowców.
Port Kłajpeda przygotowuje się też do innych przedsięwzięć, których celem jest ograniczenie emisji CO2 oraz innych skutków działalności, w tym hałasu wpływającego zarówno na środowisko (także morskie) jak i otoczenie, również mieszkańców miasta. Do już prowadzonych inwestycji należy też budowa stacja do produkcji i ładowania wodorem, rozpoczęta w sierpniu tego roku. Firma Gevalda, która wygrała przetarg, ma zakończyć prace budowlane jeszcze w tym roku, po czym nastąpi montaż i testy urządzeń wodorowych. Finalnie działalność nowej infrastruktury będzie miała swój początek po lutym przyszłego roku.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny