• <

Trzy firmy łączą siły z myślą o rozwoju zeroemisyjnej żeglugi śródlądowej w Holandii

rk

18.09.2025 09:43 Źródło: Inland Terminals Group, Zero Emission Services
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Trzy firmy łączą siły z myślą o rozwoju zeroemisyjnej żeglugi śródlądowej w Holandii
Fot. Inland Terminals Group

Inland Terminals Group (ITG), Zero Emission Services (ZES) i Nedcargo rozpoczynają w pełni zeroemisyjny transport kontenerowy śródlądowymi drogami wodnymi. Statek śródlądowy MS Den Bosch Max Groen będzie pływał z wymiennymi kontenerami akumulatorowymi na pokładzie. Dzięki temu elektrycznemu systemowi napędowemu nie emituje się CO2, azotu ani cząstek stałych. Ma to stanowić krok naprzód w rozwoju zrównoważonej żeglugi śródlądowej.

Współpraca tych trzech podmiotów w Holandii ma na celu przyspieszenie wdrażania sieci wymiennych kontenerów energetycznych z myślą o elektrycznych napędach statków żeglugi śródlądowej. Uruchomienie tej usługi między Den Bosch a portem w Rotterdamie ma stanowić istotny aspekt rozwoju zeroemisyjnego transportu rzecznego w Holandii.

– Naszą misją jest uczynienie żeglugi śródlądowej bezemisyjną. Osiągamy to dzięki wsparciu Narodowego Funduszu Wzrostu i prowincji Holandia Południowa. Dzięki naszemu modelowi płatności za zużycie, armatorzy płacą tylko za energię, którą faktycznie zużywają. Dzięki temu przejście na żeglugę zasilaną akumulatorowo jest bardziej atrakcyjne finansowo. Dodatkowo armatorzy mogą skorzystać z programu dotacji – powiedział Michael Beemer, prezes zarządu ZES.

– Współpracując z ZES, Heineken i Nedcargo, realizujemy nasze ambicje w zakresie zrównoważonego rozwoju. Jestem dumny, że partnerzy wykazują się taką odwagą. Ten projekt jest częścią naszej szerszej strategii, której celem jest utrzymanie Holandii w czystości i dostępności. Pozwala on zmniejszyć emisję CO2 o 800 ton rocznie. Ten trend musi być kontynuowany. Dzięki stacjom wymiany akumulatorów w naszych terminalach wnosimy realny wkład w redukcję emisji. Alblasserdam to idealne miejsce do wymiany akumulatorów w pobliżu portu. Nasze terminale mają również potencjał wzrostu przepustowości, co pomaga zmniejszyć korki na drogach – wskazał Eduard Backer, prezes ITG.

– Wspieramy tę inicjatywę, mając jeden jasny cel: zdrowszą i bardziej przyjazną do życia prowincję. Jednocześnie dbamy o to, aby żegluga śródlądowa pozostała przyszłościowa i konkurencyjna, tak aby transport wodny nadal stanowił zrównoważoną i atrakcyjną alternatywę w prowincji, w której stale rośnie natężenie ruchu drogowego – przekazał Arne Weverling, dyrektor generalny prowincji Holandia Południowa.

– W Heineken jesteśmy zaangażowani w dekarbonizację naszego łańcucha dostaw. Współpraca między ITG, ZES i Nedcargo jest tego doskonałym przykładem. Rozpoczęliśmy transport kontenerów żeglugą śródlądową w 2010 roku. To pozytywny rozwój, że ITG, oprócz CCT, umożliwia teraz również transport śródlądowy kontenerów zasilanych bateriami. Mamy nadzieję zainspirować innych spedytorów do korzystania z tej zrównoważonej opcji – podkreślił Piet-Hein Timp, kierownik ds. zaopatrzenia w dziale zrównoważonego rozwoju i energii w Heineken.

Fot. Inland Terminals Group

Współpracując z odbiorcami transportowanych produktów, jak Heineken i CCT, wdrożono projekt optymalizacji eksploatacji statków z zasilaniem bateryjnym. Zgodnie z planem firma ZES opracowała rozwiązanie w postaci wymiennym kontenerom akumulatorowym (Zespack). Te wielkogabarytowe akumulatory dostarczają statkom śródlądowym czystą energię bez długiego czasu ładowania.. zoptymalizowaliśmy eksploatację statków zasilanych bateryjnie. Statki mogą teraz wymieniać kontenery magazynujące energię w trzech lokalizacjach: Alphen aan den Rijn, Alblasserdam i Den Bosch. Wkrótce powstaną też kolejne terminale w Rotterdamie, Moerdijk i Nijmegen. W ten sposób ma powstać cała sieć „składów energii”, która ułatwi dostęp do żeglugi śródlądowej zasilanej bateryjnie.

Obok napędu elektrycznego podmioty zaangażowane w rozwój żeglugi śródlądowej podkreślają możliwości związane z napędem wodorowym. Wodór ma nadawać się do transportu na dłuższych dystansach, a kontenery zasilane bateriami na krótszych. Eduard Backer podkreślił, że w Holandii transport wodny, biorąc pod uwagę specyfikę kraju i rozwiniętą sieć połączeń rzecznych, jawi się jako skuteczna to droga do zmniejszenia śladu węglowego. Biorąc też pod uwagę planowane wprowadzenie podatku od emisji CO2 w ramach ETS-2 przyniesie to również korzyści finansowe spedytorom.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.