• <
CSL_790x140_2025

Cyber-morska innowacja. Pierwszy na świecie statek centrum IT i elektrownia w jednym

Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Cyber-morska innowacja. Pierwszy na świecie statek centrum IT i elektrownia w jednym
Fot. Mitsui O.S.K. Lines

Pływające centrum IT i elektrownia w jednym zostanie zbudowana w Turcji na japońskim kadłubie, posiadającym procesory z całego świata. Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL) i Kinetics podpisały w lipcu br. porozumienie o budowie innowacyjnego centrum informatycznego. MOL to jedna z wiodących na świecie firm żeglugowych, która będzie także armatorem terminalu FSRU w Gdańsku. Kinetics to globalny lider w dziedzinie eksploatacji pływających elektrowni.

Wykorzystujące istniejące systemy okrętowe i opatentowane jednostki Powership rozwiązanie zapewni pełną niezależność eksploatacyjną centrum IT. Ta innowacyjna platforma pływającego centrum danych zostanie opracowana przez Kinetics i japoński koncern MOL. Podkreśla się, że to wykorzystanie do budowy centrum IT i elektrowni używanego statku zmniejszy negatywny wpływ na środowisko i przyspieszony czas budowy. 

Pierwszy projekt Pływającego Centrum Danych ma zostać wdrożony już w 2027 roku. Warto sią mu przyjrzeć, bo może być to idealne rozwiązanie dla Szczecina lub Świnoujście. W Gdańsku superkomputer działa bowiem już na Politechnice Gdańskiej.

Podkreśla się, że będzie to wspólny projekt. Obie firmy mają współpracować przy projektowaniu, budowie i wdrożeniu najnowocześniejszego obecnie centrum danych, które zostanie zbudowane na zmodernizowanym statku. Obiekt zasili niezależny, dedykowany układ wykorzystujący szereg jego elastycznych źródeł. W pierwszym rzędzie będzie to Powership, który został opracowany przez Karpowership.

Elektrownie na wodzie


Mehmet Katmer, prezes Kinetics,  powiedział po podpisaniu umowy: „Łącząc mobilne wytwarzanie energii z pływającą infrastrukturą danych, rozwiązujemy krytyczne problemy rynkowe, umożliwiając jednocześnie szybszą, czystszą i bardziej elastyczną rozbudowę zasobów cyfrowych”, Przewiduje się również możliwość wykorzystania zasilania z  sieci lądowych, lądowych farm słonecznych, morskich farm wiatrowych. Możliwe będzie również korzystanie z innych źródeł wytwarzania energii. Wszystko będzie zależało od lokalizacji statku i oczekiwań klienta. Karpowership, to pionier w dziedzinie zintegrowanych, pływających rozwiązań energetycznych, posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie operacyjne i ponad 10 000 MW zainstalowanej mocy w 19 krajach.


Statek elektrownia Aysegul Sultan. Źródło : Kinetics

Statki-elektrownie, to w pełni autonomiczne jednostki wytwarzające energię elektryczną. Powstają na bazie przebudowanych jednostek, choć możliwe jest ich stworzenie od podstaw. Są one obecnie wykorzystywane pod marką Karpowership. Flota tych statków liczyła w 2025 r. ponad 35 jednostek. Wytwarzają one energię elektryczną z ciężkiego oleju opałowego i skroplonego gazu ziemnego (LPG). 
Niektóre statki-elektrownie oferują systemy dwupaliwowe. Każdy z obecnie eksploatowanych zapewnia produkcję  od 30 MW do 470 MW. Całkowita moc floty przekracza obecnie 10 GW. Energia jest wytwarzana za pomocą średnioobrotowych silników wysokoprężnych lub turbin gazowych w przypadku statków zasilanych LPG.

Na pokładzie statku znajdują się zbiorniki paliwa, a także urządzenia do oczyszczania spalin. Wykorzystuje się tu zarówno systemy chłodzenia powietrzem, jak i wodą morską. Obecnie statki są wyposażone w niezbędne zintegrowane rozdzielnice, transformatory i systemy SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition). Chodzi o to, aby zapewnić zgodność systemu zasilana elektrowni na statku z sieciami energetycznymi. Zakłada się, że głównym zastosowaniem jest uzupełniające i awaryjne dostarczanie energii do istniejących sieci.

Kierownictwo MOL podkreśla, że to partnerstwo łączy wiedzę specjalistyczną Kinetics w zakresie mobilnej infrastruktury energetycznej z rozległymi możliwościami logistycznymi MOL w sektorze morskim i morskim. Jest to reakcja dwóch operatorów skoncentrowanych na wdrażaniu innowacji na rosnący dynamicznie popyt na usługi informatyczne. 

MOL-owe innowacje


MOL działa od 140 lat na rynku transportu morskiego. Już od początku XX wieku firma stawiała na nowinki techniczne i innowacyjne rozwiązania. M.in. w 1912 r. wprowadzono do serwisu Seto, łączącej Hanshin i Kiusiu, największy wówczas  statek pasażersko-towarowy Kurenai Maru. Do przewozu towarów latach 30-tych XX wieku był używany superszybki, jak na tamte czasy, statek Kinai Maru, który pokonywał trasę Jokohama-Nowy Jork w około 25 dni, gdy średnia podróż wynosiła wtedy o 10 dłużej.

W 1961 r. wypłynął na oceany Kinkasan Maru, pierwszy na świecie zautomatyzowany statek, obsługiwany całkowicie z mostka. W 1968 r. Do służby wchodzi Oppama Maru, pierwszy japoński specjalistyczny statek do transportu samochodów. W 1983 na morze wypływa pierwszy japoński statek do przewozu metanolu, Kohzan Maru.

W XXI wieku firma zaczęła wyróżnić się wprowadzając do floty innowacyjne jednostki. M.in. w 2010 r. otworzono nowe Centrum Badań Technologicznych MOL. W tym samym roku pojawił się pierwszy FPSO (Floating Production, Storage and Offloading units). Pierwszy na świecie duży statek do przewozu etanu, Ethane Crystal, wchodzi do służby w 2016 r. Rok później wprowadzono do eksploatacji MOL Triumph, jeden z największych na świecie kontenerowców.  Ze stoczni odbierany jest jeden z największych MOL FSRU Challenger.


Statek elektrownia w porcie, źródło: Kinetics

Jeden z największych na świecie kontenerowców o pojemności 20 tys. TEU, MOL Truth, otrzymał nagrodę Statek Roku 2017. MOL wprowadził też do swojej floty Shofu Maru, pierwszy na świecie statek towarowy wyposażony w żagle Hard Sail i jednostkę Wind Challenger. Sunflower Kurenai/Murasaki, to pierwszy japoński prom zasilany LNG, wyposażony w silnik dwupaliwowy. Reimei to z kolei pierwszy na świecie duży masowiec zasilany LNG. Statek ten będzie transportował węgiel z importu do japońskich elektrowni węglowych. W 2024 r. został odebrany statek Cerulean Ace, PCC (Pure Car Carrier) z serii BLUE Series, zasilany LNG. Niedługo do Gdańska dopłynie kolejny FSRU  należący do MOL.

Cyber-statek


Wyjątkowo innowacyjnym statkiem XXI wieku będzie natomiast pływająca platforma z centrum obliczeniowym. Operator podkreśla, że „ma stanowić skalowalną, mobilną alternatywę dla tradycyjnych, lądowych centrów danych” Jej istotnym walorem jest niezależność energetyczna, przezwyciężając wyzwania związane z ograniczeniami w dostawach energii, niedoborem gruntów i opóźnieniami w uzyskiwaniu pozwoleń.

– Ten projekt stanowi znaczący krok w kierunku realizacji naszej wizji w Kinetics: dostarczania innowacyjnych, wydajnych i zrównoważonych rozwiązań infrastrukturalnych, które zaspokajają dzisiejsze i przyszłe potrzeby energetyczne – powiedział Mehmet Katmer, prezes Kinetics po podpisaniu umowy z MOL.

Tomoaki Ichida, dyrektor zarządzający MOL, przekazał, że porozumienie stanowi ważny krok naprzód w wykorzystaniu aktywów i bogatego doświadczenia Grupy MOL w zakresie eksploatacji statków do szybkiej budowy infrastruktury cyfrowej przy jednoczesnym minimalizowaniu wpływu na środowisko.

– W przyszłości będziemy nadal rozwijać zróżnicowaną ofertę przedsiębiorstw z branży infrastruktury społecznej, skoncentrowanych na branży żeglugowej. Poprzez rozwój naszych technologii i usług, zobowiązujemy się do proaktywnego reagowania na zmieniające się potrzeby społeczeństwa, w tym na konieczność ochrony środowiska – podkreślił. 

MOL podkreśla w komunikacie, że porozumienie stanowi pierwszą dedykowaną współpracę między firmami mającą na celu dostarczanie zrównoważonych rozwiązań w erze cyfrowej. Harmonogram prac przewiduje, że zakończenie projektu konwersji centrum danych offshore, podpisanie porozumienia z operatorem centrum danych i zarządem portu, który umożliwi cumowanie statku wykonane zostanie jeszcze w 2025 r. 

Rozpoczęcie prac nad przekształceniem używanego statku w centrum danych offshore, uzyskanie pozwoleń i licencji, zawarcie umów handlowych zaplanowane zostało na 2026 r. Po pomyślnym zakończeniu studiów wykonalności i trwającym rozwoju technicznym, pierwszy projekt Pływającego Centrum Danych ma zostać wdrożony w 2027 roku.

MEWO_2024
PSEW_OWP_2025_390X150

Dziękujemy za wysłane grafiki.