Pływające centrum IT i elektrownia w jednym zostanie zbudowana w Turcji na japońskim kadłubie, posiadającym procesory z całego świata. Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL) i Kinetics podpisały w lipcu br. porozumienie o budowie innowacyjnego centrum informatycznego. MOL to jedna z wiodących na świecie firm żeglugowych, która będzie także armatorem terminalu FSRU w Gdańsku. Kinetics to globalny lider w dziedzinie eksploatacji pływających elektrowni.
Wykorzystujące istniejące systemy okrętowe i opatentowane jednostki Powership rozwiązanie zapewni pełną niezależność eksploatacyjną centrum IT. Ta innowacyjna platforma pływającego centrum danych zostanie opracowana przez Kinetics i japoński koncern MOL. Podkreśla się, że to wykorzystanie do budowy centrum IT i elektrowni używanego statku zmniejszy negatywny wpływ na środowisko i przyspieszony czas budowy.
Pierwszy projekt Pływającego Centrum Danych ma zostać wdrożony już w 2027 roku. Warto sią mu przyjrzeć, bo może być to idealne rozwiązanie dla Szczecina lub Świnoujście. W Gdańsku superkomputer działa bowiem już na Politechnice Gdańskiej.
Podkreśla się, że będzie to wspólny projekt. Obie firmy mają współpracować przy projektowaniu, budowie i wdrożeniu najnowocześniejszego obecnie centrum danych, które zostanie zbudowane na zmodernizowanym statku. Obiekt zasili niezależny, dedykowany układ wykorzystujący szereg jego elastycznych źródeł. W pierwszym rzędzie będzie to Powership, który został opracowany przez Karpowership.
Mehmet Katmer, prezes Kinetics, powiedział po podpisaniu umowy: „Łącząc mobilne wytwarzanie energii z pływającą infrastrukturą danych, rozwiązujemy krytyczne problemy rynkowe, umożliwiając jednocześnie szybszą, czystszą i bardziej elastyczną rozbudowę zasobów cyfrowych”, Przewiduje się również możliwość wykorzystania zasilania z sieci lądowych, lądowych farm słonecznych, morskich farm wiatrowych. Możliwe będzie również korzystanie z innych źródeł wytwarzania energii. Wszystko będzie zależało od lokalizacji statku i oczekiwań klienta. Karpowership, to pionier w dziedzinie zintegrowanych, pływających rozwiązań energetycznych, posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie operacyjne i ponad 10 000 MW zainstalowanej mocy w 19 krajach.

Statek elektrownia Aysegul Sultan. Źródło : Kinetics
Statki-elektrownie, to w pełni autonomiczne jednostki wytwarzające energię elektryczną. Powstają na bazie przebudowanych jednostek, choć możliwe jest ich stworzenie od podstaw. Są one obecnie wykorzystywane pod marką Karpowership. Flota tych statków liczyła w 2025 r. ponad 35 jednostek. Wytwarzają one energię elektryczną z ciężkiego oleju opałowego i skroplonego gazu ziemnego (LPG).
Niektóre statki-elektrownie oferują systemy dwupaliwowe. Każdy z obecnie eksploatowanych zapewnia produkcję od 30 MW do 470 MW. Całkowita moc floty przekracza obecnie 10 GW. Energia jest wytwarzana za pomocą średnioobrotowych silników wysokoprężnych lub turbin gazowych w przypadku statków zasilanych LPG.
Na pokładzie statku znajdują się zbiorniki paliwa, a także urządzenia do oczyszczania spalin. Wykorzystuje się tu zarówno systemy chłodzenia powietrzem, jak i wodą morską. Obecnie statki są wyposażone w niezbędne zintegrowane rozdzielnice, transformatory i systemy SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition). Chodzi o to, aby zapewnić zgodność systemu zasilana elektrowni na statku z sieciami energetycznymi. Zakłada się, że głównym zastosowaniem jest uzupełniające i awaryjne dostarczanie energii do istniejących sieci.
Kierownictwo MOL podkreśla, że to partnerstwo łączy wiedzę specjalistyczną Kinetics w zakresie mobilnej infrastruktury energetycznej z rozległymi możliwościami logistycznymi MOL w sektorze morskim i morskim. Jest to reakcja dwóch operatorów skoncentrowanych na wdrażaniu innowacji na rosnący dynamicznie popyt na usługi informatyczne.
MOL działa od 140 lat na rynku transportu morskiego. Już od początku XX wieku firma stawiała na nowinki techniczne i innowacyjne rozwiązania. M.in. w 1912 r. wprowadzono do serwisu Seto, łączącej Hanshin i Kiusiu, największy wówczas statek pasażersko-towarowy Kurenai Maru. Do przewozu towarów latach 30-tych XX wieku był używany superszybki, jak na tamte czasy, statek Kinai Maru, który pokonywał trasę Jokohama-Nowy Jork w około 25 dni, gdy średnia podróż wynosiła wtedy o 10 dłużej.
W 1961 r. wypłynął na oceany Kinkasan Maru, pierwszy na świecie zautomatyzowany statek, obsługiwany całkowicie z mostka. W 1968 r. Do służby wchodzi Oppama Maru, pierwszy japoński specjalistyczny statek do transportu samochodów. W 1983 na morze wypływa pierwszy japoński statek do przewozu metanolu, Kohzan Maru.
W XXI wieku firma zaczęła wyróżnić się wprowadzając do floty innowacyjne jednostki. M.in. w 2010 r. otworzono nowe Centrum Badań Technologicznych MOL. W tym samym roku pojawił się pierwszy FPSO (Floating Production, Storage and Offloading units). Pierwszy na świecie duży statek do przewozu etanu, Ethane Crystal, wchodzi do służby w 2016 r. Rok później wprowadzono do eksploatacji MOL Triumph, jeden z największych na świecie kontenerowców. Ze stoczni odbierany jest jeden z największych MOL FSRU Challenger.

Statek elektrownia w porcie, źródło: Kinetics
Jeden z największych na świecie kontenerowców o pojemności 20 tys. TEU, MOL Truth, otrzymał nagrodę Statek Roku 2017. MOL wprowadził też do swojej floty Shofu Maru, pierwszy na świecie statek towarowy wyposażony w żagle Hard Sail i jednostkę Wind Challenger. Sunflower Kurenai/Murasaki, to pierwszy japoński prom zasilany LNG, wyposażony w silnik dwupaliwowy. Reimei to z kolei pierwszy na świecie duży masowiec zasilany LNG. Statek ten będzie transportował węgiel z importu do japońskich elektrowni węglowych. W 2024 r. został odebrany statek Cerulean Ace, PCC (Pure Car Carrier) z serii BLUE Series, zasilany LNG. Niedługo do Gdańska dopłynie kolejny FSRU należący do MOL.
Wyjątkowo innowacyjnym statkiem XXI wieku będzie natomiast pływająca platforma z centrum obliczeniowym. Operator podkreśla, że „ma stanowić skalowalną, mobilną alternatywę dla tradycyjnych, lądowych centrów danych” Jej istotnym walorem jest niezależność energetyczna, przezwyciężając wyzwania związane z ograniczeniami w dostawach energii, niedoborem gruntów i opóźnieniami w uzyskiwaniu pozwoleń.
– Ten projekt stanowi znaczący krok w kierunku realizacji naszej wizji w Kinetics: dostarczania innowacyjnych, wydajnych i zrównoważonych rozwiązań infrastrukturalnych, które zaspokajają dzisiejsze i przyszłe potrzeby energetyczne – powiedział Mehmet Katmer, prezes Kinetics po podpisaniu umowy z MOL.
Tomoaki Ichida, dyrektor zarządzający MOL, przekazał, że porozumienie stanowi ważny krok naprzód w wykorzystaniu aktywów i bogatego doświadczenia Grupy MOL w zakresie eksploatacji statków do szybkiej budowy infrastruktury cyfrowej przy jednoczesnym minimalizowaniu wpływu na środowisko.
– W przyszłości będziemy nadal rozwijać zróżnicowaną ofertę przedsiębiorstw z branży infrastruktury społecznej, skoncentrowanych na branży żeglugowej. Poprzez rozwój naszych technologii i usług, zobowiązujemy się do proaktywnego reagowania na zmieniające się potrzeby społeczeństwa, w tym na konieczność ochrony środowiska – podkreślił.
MOL podkreśla w komunikacie, że porozumienie stanowi pierwszą dedykowaną współpracę między firmami mającą na celu dostarczanie zrównoważonych rozwiązań w erze cyfrowej. Harmonogram prac przewiduje, że zakończenie projektu konwersji centrum danych offshore, podpisanie porozumienia z operatorem centrum danych i zarządem portu, który umożliwi cumowanie statku wykonane zostanie jeszcze w 2025 r.
Rozpoczęcie prac nad przekształceniem używanego statku w centrum danych offshore, uzyskanie pozwoleń i licencji, zawarcie umów handlowych zaplanowane zostało na 2026 r. Po pomyślnym zakończeniu studiów wykonalności i trwającym rozwoju technicznym, pierwszy projekt Pływającego Centrum Danych ma zostać wdrożony w 2027 roku.
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Inwestycje wokół offshore mogą sięgnąć ok. 900 miliardów złotych - to trzykrotność całego projektu CPK
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki