W japońskim porcie Hakata odbyła się procedura bunkrowania LNG ze statku na statek (Ship-to-Ship, STS). Przeznaczony do tego KEYS Azalea bunkrował dla wycieczkowca Asuka III, prezentowanego jako jeden z najbardziej ekologicznych, jakie obecnie pływają po japońskich wodach.
Procedura bunkrowania LNG miała miejsce 14 lipca. Wspomniany KEYS Azalea (IMO: 9983542) to nowa, zbudowana w 2024 roku jednostka, pływająca pod japońską banderą i należąca do firmy KEYS Bunkering West Japan. Ma 83 metry długości i 18 metrów szerokości. Dotychczas podobne operacje realizowała tylko w przypadku samochodowców oraz masowców do przewozu rudy żelaza i węgla, teraz pierwszy raz dotyczyło to jednostki pasażerskiej.
Wspomniany statek wycieczkowy to jeden z najnowszych nabytków przewoźnika NYK Line, który został zbudowany w niemieckiej stoczni Meyer Werft w Papenburgu i przekazany w kwietniu tego roku. Oferuje rejsy z różnych portów w Japonii, a podczas pierwszego sezonu statek zawinął do ponad 30 miejsc w całym kraju, w tym Hakodate, Otaru, Takamatsu, Shingu, Muroran i Moji. Najważniejszym wydarzeniem sezonu będzie „Japan Circumnavigation Cruise” wyruszający z Jokohamy na początku sierpnia, podczas którego Asuka III odwiedzi Hakodate, Otaru, Kanazawę, Maizuru, Moji i Beppu podczas 12-dniowego rejsu przed powrotem do portu macierzystego.
Zarówno właściciel jak i dostawca podkreślają, że to jeden z
najbardziej energooszczędnych statków wycieczkowych, „jakie kiedykolwiek
zbudowano” i stanowiący zarazem ważny kamień milowy na drodze do zmniejszenia
intensywności emisji CO2 w ramach żeglugi pasażerskiej w Japonii. Wycieczkowiec ma 230 metrów długości i 29,8
metra szerokości. Na pokładzie znajdują się apartamenty dla 744 pasażerów.
Pojemność jednostki wynosi 52 200 GT. Wspomniany już napęd na LNG zapewnia
ograniczenie emisji CO2. Oprócz tych tego projekt zakładał niemal całkowitą
eliminację tlenków azotu i cząstek stałych oraz zupełny brak emisji tlenków
siarki. Wycieczkowiec ma być też jednym z najbardziej energooszczędnych, jakie
kiedykolwiek zbudowano i stanowić ważny kamień milowy na drodze do zmniejszenia
emisji CO2.
Statek charakteryzuje się też specjalnym designem, który łączy otwarte przestrzenie z tradycyjną japońską estetyką. Przy projekcie brano też pod uwagę nie tylko znaczne udogodnienia dla pasażerów, ale też załogi, w myśl tego, że samopoczucie personelu, który często jest w podróży przez wiele tygodni, można także znacznie poprawić. Stąd na statku znajdą się choćby pokoje przyjazne alergikom.
Tak NYK Line jak i KEYS Bunkering West Japan podkreślili zaangażowanie na rzecz bezpiecznego i stabilnego bunkrowania LNG. Zaznaczają też swoje zaangażowanie na rzecz ograniczania emisji CO2 w ramach żeglugi i rozwoju japońskiej branży związanej z zaopatrywaniem statków w gaz służący jako paliwo napędowe.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął