• <

Japońska branża morska wdraża innowacje. Pierwsze bunkrowanie LNG typu STS na Asuka III

16.07.2025 14:14 Źródło: NYK Line
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Japońska branża morska wdraża innowacje. Pierwsze bunkrowanie LNG typu STS na Asuka III
Fot. NYK Line

W japońskim porcie Hakata odbyła się procedura bunkrowania LNG ze statku na statek (Ship-to-Ship, STS). Przeznaczony do tego KEYS Azalea bunkrował dla wycieczkowca Asuka III, prezentowanego jako jeden z najbardziej ekologicznych, jakie obecnie pływają po japońskich wodach.

Procedura bunkrowania LNG miała miejsce 14 lipca. Wspomniany KEYS Azalea (IMO: 9983542) to nowa, zbudowana w 2024 roku jednostka, pływająca pod japońską banderą i należąca do firmy KEYS Bunkering West Japan. Ma 83 metry długości i 18 metrów szerokości. Dotychczas podobne operacje realizowała tylko w przypadku samochodowców oraz masowców do przewozu rudy żelaza i węgla, teraz pierwszy raz dotyczyło to jednostki pasażerskiej.

Wspomniany statek wycieczkowy to jeden z najnowszych nabytków przewoźnika NYK Line, który został zbudowany w niemieckiej stoczni Meyer Werft w Papenburgu i przekazany w kwietniu tego roku. Oferuje rejsy z różnych portów w Japonii, a podczas pierwszego sezonu statek zawinął do ponad 30 miejsc w całym kraju, w tym Hakodate, Otaru, Takamatsu, Shingu, Muroran i Moji. Najważniejszym wydarzeniem sezonu będzie „Japan Circumnavigation Cruise” wyruszający z Jokohamy na początku sierpnia, podczas którego Asuka III odwiedzi Hakodate, Otaru, Kanazawę, Maizuru, Moji i Beppu podczas 12-dniowego rejsu przed powrotem do portu macierzystego.

Asuka III, fot. Meyer Werft


Zarówno właściciel jak i dostawca podkreślają, że to jeden z najbardziej energooszczędnych statków wycieczkowych, „jakie kiedykolwiek zbudowano” i stanowiący zarazem ważny kamień milowy na drodze do zmniejszenia intensywności emisji CO2 w ramach żeglugi pasażerskiej w Japonii.  Wycieczkowiec ma 230 metrów długości i 29,8 metra szerokości. Na pokładzie znajdują się apartamenty dla 744 pasażerów. Pojemność jednostki wynosi 52 200 GT. Wspomniany już napęd na LNG zapewnia ograniczenie emisji CO2. Oprócz tych tego projekt zakładał niemal całkowitą eliminację tlenków azotu i cząstek stałych oraz zupełny brak emisji tlenków siarki. Wycieczkowiec ma być też jednym z najbardziej energooszczędnych, jakie kiedykolwiek zbudowano i stanowić ważny kamień milowy na drodze do zmniejszenia emisji CO2.

Statek charakteryzuje się też specjalnym designem, który łączy otwarte przestrzenie z tradycyjną japońską estetyką. Przy projekcie brano też pod uwagę nie tylko znaczne udogodnienia dla pasażerów, ale też załogi, w myśl tego, że samopoczucie personelu, który często jest w podróży przez wiele tygodni, można także znacznie poprawić. Stąd na statku znajdą się choćby pokoje przyjazne alergikom.

Tak NYK Line jak i KEYS Bunkering West Japan podkreślili zaangażowanie na rzecz bezpiecznego i stabilnego bunkrowania LNG. Zaznaczają też swoje zaangażowanie na rzecz ograniczania emisji CO2 w ramach żeglugi i rozwoju japońskiej branży związanej z zaopatrywaniem statków w gaz służący jako paliwo napędowe.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.