Budowany w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" im. J. Piłsudskiego w Gdańsku prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej został pierwszy raz zabunkrowany LNG. Paliwo podano na potrzeby testów siłowni i silników przed próbami morskimi. Statek został zabunkrowany z cysterny na ciężarówce, a za operacją stała spółka Elenger, która tym samym rozszerzyła swoją działalność na Polskę.
Elenger poinformował, że 6 lipca 2025 z powodzeniem przeprowadzone zostało pierwsze bunkrowanie metodą "truck-to-ship" nowo budowanego w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. promu pasażersko-samochodowego RO-PAX NB101.
Bunkrowanie „truck-to-ship” polega na bezpośrednim tankowaniu statków, w tym przypadku skroplonym gazem ziemnym (LNG), przy użyciu autocystern. To rozwiązanie umożliwia elastyczne i bezpieczne zaopatrywanie jednostek pływających w paliwo w portach morskich.
Bunkrowany przez Elenger statek, to nowoczesny prom do przewozu 400 pasażerów oraz samochodów. Jednostka została wyposażona w cztery dwupaliwowe silniki (LNG/diesel), co docelowo ma ograniczyć emisję CO₂ o około 25% w porównaniu do tradycyjnych napędów. Przy pomocy trzech należących do Elenger autocystern, do kriogenicznego zbiornika promu NB101 podano 139 metrów sześc. skroplonego gazu ziemnego. Było to pierwsze tankowanie tej nowo budowanej jednostki, dlatego operację bunkrowania poprzedziły drobiazgowe przygotowania. Najpierw przetestowano i zatwierdzono przez towarzystwo klasyfikacyjne DNV wszystkie układy zasilania, kontroli, wentylacji i bezpieczeństwa będące integralną częścią systemu LNG. Silniki sprawdzono wstępnie na paliwie konwencjonalnym, a następnie zbiornik LNG osuszono i schłodzono ciekłym azotem do -130°C oraz przetestowano na szczelność, co pozwoliło potwierdzić gotowość promu do przyjęcia LNG. Podczas bunkrowania monitorowano systemy bezpieczeństwa, atmosferę w pomieszczeniach oraz parametry operacyjne: temperaturę, ciśnienie i poziom LNG w zbiorniku gazowym promu.
Jak informuje stocznia, prom NB101 przechodzi obecnie próby portowe HAT (Harbour Acceptance Tests), poprzedzające próby morskie jednostki. Celem podania paliwa było przeprowadzenie drugiej i ostatniej fazy testowania siłowni promu, podczas prób portowych, a także testów silników. Kolejne bunkrowanie promu NB101 skroplonym gazem ziemnym zaplanowano tuż przed próbami morskimi.
− Cieszymy się z tego historycznego kroku na polskim rynku. To efekt wieloletniego doświadczenia naszych specjalistów w dostawach LNG oraz w budowie stacji regazyfikacji. Teraz z powodzeniem przenosimy te kompetencje na rynek bunkrowania − mówi Marius Kairys, prezes Elenger Sp. z o.o. − Dzięki własnej flocie autocystern i sprawdzonemu know-how możemy zapewnić armatorom niezawodne i ekologiczne paliwo, co realnie przyczynia się do redukcji emisji w regionie Morza Bałtyckiego − dodaje Kairys.
Elenger to największy prywatny koncern energetyczny w regionie bałtycko-fińskim. Poza Polską, Elenger ma na swoim koncie ponad 6000 operacji bunkrowania LNG metodą „truck-to-ship” − głównie w portach Tallin, Helsinki, Hanasaari i Hanko. Co istotne, Elenger jako pierwszy w regionie państw bałtyckich rozpoczął tego typu usługi w 2017 roku. Firma dysponuje również własnym statkiem bunkrującym Optimus, wykorzystywanym w operacjach „ship-to-ship” w regionie morza Bałtyckiego. Spółka jest drugim co do wielkości prywatnym operatorem sieci gazowej w Polsce, dostarcza do odbiorców gaz ziemny, energię elektryczną, oferuje także doradztwo w zakresie efektywności energetycznej. Od pewnego czasu firma umacnia swoją pozycję jako dostarca LNG dla przemysłu, ciepłownictwa i transportu morskiego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów