• <
nauta_2024

Nowy prom dla polskich armatorów zabunkrowany LNG przed testami siłowni. Jest nowy gracz na rynku bunkrowym LNG w Polsce

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nowy prom dla polskich armatorów zabunkrowany LNG przed testami siłowni. Jest nowy gracz na rynku bunkrowym LNG w Polsce
fot. PortalMorski.pl

Budowany w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" im. J. Piłsudskiego w Gdańsku prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej został pierwszy raz zabunkrowany LNG. Paliwo podano na potrzeby testów siłowni i silników przed próbami morskimi. Statek został zabunkrowany z cysterny na ciężarówce, a za operacją stała spółka Elenger, która tym samym rozszerzyła swoją działalność na Polskę. 

Elenger poinformował, że 6 lipca 2025 z powodzeniem przeprowadzone zostało pierwsze bunkrowanie metodą "truck-to-ship" nowo budowanego w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. promu pasażersko-samochodowego RO-PAX NB101. 

Bunkrowanie „truck-to-ship” polega na bezpośrednim tankowaniu statków, w tym przypadku skroplonym gazem ziemnym (LNG), przy użyciu autocystern. To rozwiązanie umożliwia elastyczne i bezpieczne zaopatrywanie jednostek pływających w paliwo w portach morskich.

Bunkrowany przez Elenger statek, to nowoczesny prom do przewozu 400 pasażerów oraz samochodów. Jednostka została wyposażona w cztery dwupaliwowe silniki (LNG/diesel), co docelowo ma ograniczyć emisję CO₂ o około 25% w porównaniu do tradycyjnych napędów. Przy pomocy trzech należących do Elenger autocystern, do kriogenicznego zbiornika promu NB101 podano 139 metrów sześc. skroplonego gazu ziemnego. Było to pierwsze tankowanie tej nowo budowanej jednostki, dlatego operację bunkrowania poprzedziły drobiazgowe przygotowania. Najpierw przetestowano i zatwierdzono przez towarzystwo klasyfikacyjne DNV wszystkie układy zasilania, kontroli, wentylacji i bezpieczeństwa będące integralną częścią systemu LNG. Silniki sprawdzono wstępnie na paliwie konwencjonalnym, a następnie zbiornik LNG osuszono i schłodzono ciekłym azotem do -130°C oraz przetestowano na szczelność, co pozwoliło potwierdzić gotowość promu do przyjęcia LNG. Podczas bunkrowania monitorowano systemy bezpieczeństwa, atmosferę w pomieszczeniach oraz parametry operacyjne: temperaturę, ciśnienie i poziom LNG w zbiorniku gazowym promu.

Jak informuje stocznia, prom NB101 przechodzi obecnie próby portowe HAT (Harbour Acceptance Tests), poprzedzające próby morskie jednostki. Celem podania paliwa było przeprowadzenie drugiej i ostatniej fazy testowania siłowni promu, podczas prób portowych, a także testów silników. Kolejne bunkrowanie promu NB101 skroplonym gazem ziemnym zaplanowano tuż przed próbami morskimi.

Autocysterna kriogeniczna Elenger, fot. Elenger


− Cieszymy się z tego historycznego kroku na polskim rynku. To efekt wieloletniego doświadczenia naszych specjalistów w dostawach LNG oraz w budowie stacji regazyfikacji. Teraz z powodzeniem przenosimy te kompetencje na rynek bunkrowania − mówi Marius Kairys, prezes Elenger Sp. z o.o. − Dzięki własnej flocie autocystern i sprawdzonemu know-how możemy zapewnić armatorom niezawodne i ekologiczne paliwo, co realnie przyczynia się do redukcji emisji w regionie Morza Bałtyckiego − dodaje Kairys.

Elenger to największy prywatny koncern energetyczny w regionie bałtycko-fińskim. Poza Polską, Elenger ma na swoim koncie ponad 6000 operacji bunkrowania LNG metodą „truck-to-ship” − głównie w portach Tallin, Helsinki, Hanasaari i Hanko. Co istotne, Elenger jako pierwszy w regionie państw bałtyckich rozpoczął tego typu usługi w 2017 roku. Firma dysponuje również własnym statkiem bunkrującym Optimus, wykorzystywanym w operacjach „ship-to-ship” w regionie morza Bałtyckiego. Spółka jest drugim co do wielkości prywatnym operatorem sieci gazowej w Polsce, dostarcza do odbiorców gaz ziemny, energię elektryczną, oferuje także doradztwo w zakresie efektywności energetycznej. Od pewnego czasu firma umacnia swoją pozycję jako dostarca LNG dla przemysłu, ciepłownictwa i transportu morskiego. 


etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.