W piątek 4 lipca br. w stoczni Remontowa Shipbuilding zwodowano prom pasażersko-samochodowy o napędzie hybrydowym, który stocznia buduje dla Torghatten Nord AS.
Osiągnięcie tego kamienia milowego obserwowali przedstawiciele stoczni Remontowa Shipbuilding – prezes zarządu Dariusz Jaguszewski, wiceprezes Bartłomiej Pomierski, kierownik projektu B620/1 Piotr Alboszta i dyrektor ds. kontraktacji Michał Jaguszewski. Ze strony Armatora byli obecni CEO Marius Hansen, CFO Trygve Tofte, broker Jon Staalesen – Broker, Gjermund Johannessen – CEO biura projektowego NSD oraz Tore Heidegard – kierownik projektu.
– Wodowanie przebiegło bardzo sprawnie i zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Obecnie zakres wszystkich prac na statku jest zaawansowany w blisko 80 procentach i wkrótce będziemy przygotowywać prom do prób portowych (Harbour Acceptance Tests), których start jest planowany na drugą połowę września – powiedział Piotr Alboszta.
Prom ma 63,65 metrów długości całkowitej, 15,50 m szerokości, a jego pokład pomieści 149 osób (pasażerowie i załoga) i 50 samochodów osobowych. Budujemy go na mocy kontraktu podpisanego w grudniu 2023 roku. Projekt opracowała firma The Norwegian Ship Design Company AS, wspierana w zakresie dokumentacji roboczej przez spółkę Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding.
W projekcie położono szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów oraz implementację szerokiego zakresu rozwiązań i systemów charakteryzujących się niskimi stratami, co w ostatecznym rozrachunku ma pozwolić na maksymalną redukcję zużycia energii.
Prom ma dwa pędniki azymutalne z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi, zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów. W normalnym trybie pracy baterie będą doładowywane z sieci lądowej w czasie rozładunku/załadunku.
Z Torghatten Nord AS Remontowa Shipbuilding nawiązała współpracę w 2009 roku. W latach 2012 -2013 przekazała mu cztery promy, zasilane LNG – Landegode, Væroy, Barøy i Lødingen – obsługujące ruch pasażersko-samochodowy w rejonie archipelagu Lofotów.
Armator ten obsługuje 43 połączenia promowe oraz 15 tras szybkimi jednostkami pasażerskimi (high-speed passenger boats).
Przekazanie statku nastąpi prawdopodobnie w I kwartale 2026 roku. Jednostka będzie obsługiwała połączenie Stornes-Bjørnerå w regionie Troms, pokonując dystans pomiędzy przystaniami w czasie nie dłuższym, niż 12 minut.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów