• <
nauta_2024

Fincantieri wchodzi w kolejne etapy budowy floty wycieczkowców floty "Explora Journeys"

rk

14.07.2025 20:59 Źródło: Fincantieri
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Fincantieri wchodzi w kolejne etapy budowy floty wycieczkowców floty "Explora Journeys"
Fot. Fincantieri

W stoczni Sestri Ponente w Genui, należącej do Fincantieri, odbyło się 14 lipca kilka uroczystości, związanych z etapami budowy nowych wycieczkowców. Tego samego dnia zwodowano Explora III, położono stępkę pod Explora IV i od cięcia blach rozpoczęto budowę Explora V. Są one częścią większej floty dla zamawiającego, która ma być w pełni gotowa do działalności w ciągu następnych trzech lat.

Przedsięwzięcie jest wielomiliardowym przedsięwzięciem włosko-szwajcarskiego giganta żeglugi MSC, który zainwestował 3,5 mild euro w ten projekt. Obok spełnienia oczekiwań klienta dla koncernu ta budowa ma istotne znaczenie ekonomiczne, wpływające tak na firmę, jak i na włoską gospodarkę. Fincantieri szacuje, że budowa sześciu dużych, luksusowych wycieczkowców generuje też korzyści technologiczne i wpływa dodatnio na zatrudnienie w regionie. Związane z tym dochody, wpływające na gospodarkę, są szacowane na, bagatela, 15 mld euro. 

W wydarzeniu wzięli udział Pierfrancesco Vago, prezes zarządu działu przewozów pasażerskich MSC Group, Anna Nash, prezes Explora Journeys, Luigi Matarazzo, dyrektor generalny działu statków handlowych Fincantieri, burmistrz Genui Silvia Salis, nadzwyczajny Komisarz Zarządu Systemu Portów Morskich Zachodniej Ligurii Matteo Paroli, koordynator misji ds. Polityki Morskiej adm. Pierpaolo Ribuffo, reprezentujący Ministra Obrony Cywilnej i Polityki Morskiej Nello Musumeci, prefekt Genui Cinzia Torraco, kadm. Massimiliano Nannini; oraz kmdr Leonardo Deriego ze Straży Wybrzeża, a także liczne inni, licznie przybyli goście.

To nie pierwszy raz, gdy w stoczni Sestri Ponente odbywa się potrójna uroczystość. Przypomnijmy, 12 września 2024 roku odbyły się przekazanie Explora II, położenie stępki pod Explora III oraz cięcie blach dla Explora IV.

– Włochy przyczyniają się do kształtowania europejskiej strategii przemysłu morskiego z nową świadomością, zdecydowanie wspierając wyjątkową doskonałość, którą wyrażają w budownictwie okrętowym i żegludze – przekazał adm. Pierpaolo Ribuffo, Dyrektor Departamentu Polityki Morskiej.

Czytaj więcej: W stoczni Fincantieri odbyły się trzy ważne wydarzenia w związku z budową statków dla MSC

– Dziś świętujemy potrójny kamień milowy w rozwoju Explora Journeys, naszej marki dedykowanej segmentowi luksusowemu, której flota będzie w pełni operacyjna w ciągu trzech lat, obejmując wszystkie sześć statków. Urzeczywistniamy naszą wizję i robimy to szybko. Jesteśmy bardzo zadowoleni z rezultatów, jakie Explora Journeys już osiągnęła na całym świecie, oraz z pozytywnych opinii naszych pasażerów. Zrównoważony rozwój pozostaje najwyższym priorytetem dla naszej firmy, a te statki, dzięki innowacyjnym rozwiązaniom i technologiom wdrożonym na ich pokładach,  odgrywają kluczową rolę w naszej drodze do dekarbonizacji – stwierdził Pierfrancesco Vago, Prezes Zarządu Działu Statków Pasażerskich MSC Group.

– Jesteśmy dumni, że możemy wspierać Grupę MSC w tej podróży, która dowodzi zdolności Fincantieri do interpretowania i przewidywania rozwoju rynku rejsów wycieczkowych, w którym posiadamy globalny udział przekraczający 45%. Flota Explora Journeys to konkretny przykład tego, jak współpraca z armatorem może przełożyć się na znakomite rezultaty, łącząc innowacyjność, zrównoważony rozwój i jakość. Pięć z sześciu statków tej klasy powstaje właśnie tutaj, w Sestri Ponente, co stanowi strategiczny atut w naszym systemie produkcyjnym i symbol wizji przemysłowej skoncentrowanej na nowoczesnych stoczniach, zielonych technologiach i wysoce złożonych procesach – powiedział Luigi Matarazzo, Dyrektor Generalny Działu Statków Handlowych Fincantieri.

Na ten moment dwa pierwsze statki z tej serii, Explora I i Explora II, są już w eksploatacji. Na ten rok zaplanowano chrzest Explora III, a dostawa pozostałych statków odbędzie się w latach 2027-2028.

Technologia ochrony środowiska na pokładzie została znacząco udoskonalona i obejmuje systemy prasowania na zimno, napęd skroplonym gazem ziemnym (LNG), jednostki selektywnej redukcji katalitycznej oraz zastosowanie ogniw paliwowych, które przetwarzają LNG na wodór.

Marka Explora Journeys, założona z myślą o redefiniowaniu luksusowych podróży oceanicznych, odnosi coraz większy sukces na rynkach światowych. Celem jest łączenie doświadczeń podróżniczych, poprzez szeroki bagaż usług, globalne trasy morskie, ekskluzywne destynacje, nienaganną obsługę i unikalne udogodnienia na pokładzie. Wycieczkowce mają wyróżniać się innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie projektu oraz technologii morskiej. Mają reprezentować najlepsze rozwiązania włoskiej branży stoczniowej. Explora I-II mają 64 000 ton wyporności, natomiast oznaczone jako III-VI już blisko 70 000. Ich długość to 249 metry, a szerokość 32 metry. Załoga liczy 640 osób, którzy są do dyspozycji 922 pasażerów. Wszystkie statki są wyposażone w systemy umożliwiające podłączenie do zasilania na lądzie i eliminację emisji podczas postoju, a także zaawansowane systemy selektywnej redukcji katalitycznej, urządzenia do redukcji hałasu podwodnego chroniące życie morskie oraz pełną gamę wysokowydajnego sprzętu pokładowego, zaprojektowanego w celu optymalizacji pracy silnika.

Cztery ostatnie statki będą również napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG), paliwem przejściowym, które znacznie redukuje emisje w porównaniu z tradycyjnymi paliwami morskimi, i będą przystosowane do paliw odnawialnych, takich jak bio-LNG i syntetyczny LNG. Ponadto realizowany jest projekt, w ramach którego dwa ostanie statki będą miały dużą pojemność ogniw paliwowych zdolnych do przekształcania odnawialnego LNG w wodór i znacznego zmniejszenia emisji.

Inwestycja Grupy MSC w sześć statków serii Explora Journeys, z których pięć jest budowanych w Sestri Ponente, wynosi około 3,5 miliarda euro, ale korzyści dla lokalnej gospodarki są wyliczane na kilka razy wyższe. Oprócz tych korzyści, liczne porty odwiedzane przez statki mają znaczący wpływ na turystykę. Budowa każdego statku wymaga ponad siedmiu milionów roboczogodzin i średnio zatrudnia 2500 osób w ciągu 2-3 lat. Uwzględniając cztery statki zamówione wcześniej od Fincantieri i już dostarczone – MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Seashore i MSC Seascape – łączna inwestycja MSC wynosi obecnie około 7 mld euro.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.