Władze stanu Kalifornia ogłosiły wielki program inwestycyjny, mający na celu usprawnienie funkcjonowania portów i łańcucha dostaw poprzez wspieranie zrównoważonego rozwoju i wydajności, przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa. Projekty otrzymujące fundusze stanowe obejmują modernizację portów w Los Angeles i Long Beach, najbardziej ruchliwych portów na półkuli zachodniej, a także innych portów morskich i śródlądowych.
Całość działań obejmuje 1,2 miliarda dolarów, które sfinansują 15
projektów mających na celu usprawnienie wydajnego systemu przepływu
towarów, a także będą wspierać bardziej zrównoważone działanie w całym
łańcuchu dostaw. Projekty te obejmują wysiłki na rzecz zwiększenia
zdolności do przemieszczania towarów przez globalne bramy handlowe
stanu. W ogólnym programie uwzględniono 450 milionów dolarów na wsparcie
projektów zerozemisyjnych dla infrastruktury, pociągów, statków i
pojazdów. Wiąże się to również z dekarbonizacją branży morskiej, sięgając także do jej zaplecza portowego, a nie tylko samej żeglugi.
W ogólnym programie uwzględniono kolejne 350 milionów dolarów, które będą zarządzane przez Kalifornijską Agencję Transportu Stanowego (CalSTA). Skupia się to na 13 projektach, które wyeliminują przejazdy kolejowe na poziomie ulicy, aby poprawić bezpieczeństwo życia, zmniejszyć emisje i utrzymać ruch towarów i ludzi.
- Żaden inny stan nie ma łańcucha dostaw tak krytycznego dla krajowej i globalnej gospodarki jak Kalifornia Inwestycje te - bezprecedensowe pod względem zakresu i skali. Zmodernizują nasze porty, zmniejszą zanieczyszczenie, wyeliminują "wąskie gardła" i stworzą bardziej dynamiczną sieć dystrybucji - powiedział gubernator stanu Gavin Newsom.
Wśród elementów programu znajduje się dofinansowanie w wysokości 149 milionów dolarów na projekt ulepszenia i rozbudowy obiektu wsparcia morskiego (MSF) w porcie w Los Angeles, który koncentruje się na zwiększeniu wydajności portu poprzez znaczne zmniejszenie liczby kilometrów przejechanych przez ciężarówki wewnątrz portu i terminali kontenerowych. Port Los Angeles otrzymał również ponad 80 milionów dolarów na ulepszenia dróg, w tym nowy most dla pieszych w Wilmington i projekt, który rozszerza istniejący częściowy węzeł drogowy, który bezpośrednio obsługuje 10 procent wszystkich kontenerów wodnych wchodzących i wychodzących z całych Stanów Zjednoczonych. Z kolei Port Long Beach otrzymał 383 miliony dolarów na projekt Systemowej Inwestycji w Transport Towarowy (System-Wide Investment in Freight Transport, SWIFT), który ma zapewnić środki na przyspieszenie modernizacji portu i poprawę wydajności transportu towarów. Wśród szeregu projektów znajdują się m.in. inwestycje w nowy sprzęt w terminalu kontenerowym Long Beach, a także opracowanie holownika z napędem hybrydowym typu plug-in, zdolnego do asystowania statkom i pracy w porcie. Inne projekty obejmują prawie 80 milionów dolarów dla portu w Hueneme i 17 milionów dolarów dla portu w Oakland. Ponad 100 milionów dolarów trafi do Port of Oakland Terminal Modernization Project, który ma w zamierzeniu poprawić niewykorzystaną i niszczejącą infrastrukturę terminali morskich. Będzie też promował technologie tworzenie zeroemisyjnej infrastruktury, a także ma na celu w ogóle modernizację aktywów terminali morskich. Wedle wykazu projektów może zastanawiać amerykańskie podejście w stosunku do transportu kolejowego, traktowanego również jako źródło emisji, gdzie jednocześnie np. pojawiają się inwestycje rozbudowy dróg i wiaduktów dla samochodów ciężarowych. W tym zakresie europejskie doświadczenia są inne, wiążąc się z rozbudową kolei i żeglugi śródlądowej, odciążając czy nawet ograniczając transport samochodowy. W przypadku kalifornijskich projektów nieczęsto pojawiają się hasła ograniczenia transportu z użyciem samochodów i ciężarówek.
Inwestycje w projekty zeroemisyjne, które stanowią prawie 40% budżetu w ramach Programu Infrastruktury Portowej i Towarowej, opierają się szczególnie na partnerstwie między rządami Kalifornii i Japonii, ogłoszonym w marcu br. w celu współpracy nad strategiami ograniczania zanieczyszczeń powodujących ocieplenie planety w portach morskich i ustanowienia ekologicznych korytarzy żeglugowych w ramach szerszej strategii stan,u mającej na celu zwiększenie zaangażowania w walkę ze zmianami klimatycznymi.
Fot. Depositphotos
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024
Floty i szlaki żeglugowe bezpieczne dzięki dostępności map elektronicznych. Biura hydrograficzne powinny pomóc żegludze
Nowe sankcje na Rosję mają dotyczyć żeglugi i portów