Na terenie Singapuru, małego ale zarazem jednego z najważniejszych państw w międzynarodowej branży morskiej, odbyło się wodowanie pierwszego w ramach krajowej branży stoczniowej całkowicie elektrycznego holownika, przeznaczonego do prac portowych. W zamierzeniu ma to stanowić „duży krok naprzód” w przyjmowaniu do pracy statków nie emitujących szkodliwych substancji i wpisywać się w postęp w elektryfikacji infrastruktury portowej, zapewniając rozwój innowacji w branży morskiej.
Wspomniany holownik, określany jako E-Tug, został zaprojektowany i zmontowany w Singapurze, a odpowiedzialny był za to podmiot Kukok Maritime, będący spółką łączącą kilka singapurskich podmiotów w branży morskiej, za pośrednictwem Coastal Sustainability Alliance. Wdrożenie jednostki w przyszłości do działalności w porcie wpisuje się w plan dekarbonizacji tak prac portowych, jak i żeglugi na terenie tego małego państwa. Celem jest, by wszystkie wykorzystywane przez Zarząd Morski i Portowy Singapuru były już do 2030 roku w pełni elektryczne i/lub kompatybilne z paliwami o zerowym wpływie emisji netto, torując tym samym drogę dla zrównoważonej sieci logistycznej na wybrzeżu.
– To uruchomienie jest dowodem solidnej współpracy branżowej CSA i partnerstwa z MPA. Wspólnie kładziemy podwaliny pod innowacje morskie, rozwiązania niskoemisyjne i odświeżamy sposób, w jaki działalność portowa może stać się zrównoważona. Holownik E-Tug CSA pokazuje, w jaki sposób dekarbonizacja może przynieść zarówno wpływ na środowisko, jak i rzeczywistą wartość operacyjną dla przemysłu morskiego – powiedział Tan Thai Yong, dyrektor zarządzający i generalny PaxOcean Group.
Zgodnie z planem holownik ma rozpocząć działalność na lokalnych wodach w I kwartale 2026 roku. Dzięki uciągowi na palu wynoszącemu 50 ton i zasilaniu systemem akumulatorów litowo-tlenku tytanu (LTO) o mocy 3 MWh, E-Tug będzie wykorzystywany do wymagających operacji holowniczych, jednocześnie nie emitując CO2. Jest również gotowy na wykorzystywanie „zielonych paliw”, jak metanol i amoniak, gdy tylko stanie się to opłacalne komercyjnie, biorąc pod uwagę moce przerobowe i ilość zakładów za to odpowiedzialnych, a także wciąż rosnący popyt wraz z ilością statków posiadających napędy umożliwiające ich wykorzystanie.
Holownik, zbudowany z myślą o „cyfrowej innowacji” jest także wspierany przez technologię „cyfrowego bliźniaka” (digital twins) co ma w przyszłości dotyczyć wszystkich nawodnych jednostek portowych, a także w pełni działać na terenie całego Portu Singapur. Technologia ta pozwala na analizę danych w czasie rzeczywistym, zwiększającego wydajność operacyjną, planować wykorzystanie, w tym serwisy i naprawę, a także monitorować stan i reagować w różnych sytuacjach.
Singapurskie władze również miały wyrazić zadowolenie z racji postęp prac nad tą jednostką, wskazując na nieprzerwany rozwój infrastruktury portowej, siły roboczej i łańcuchów dostaw, wpływając na całą branżę. Z kolei Coastal Sustainability Alliance podkreśla zaangażowanie interesariuszy celem „napędzania zielonych innowacji”, celem stworzenia energooszczędnej logistyki i wdrażanie zrównoważonych innowacji inżynieryjnych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii