Norweski fundusz przeznaczy 62 mln NOK na elektryczne frachtowce. To szansa dla polskich stoczni na uczestnictwo w projekcie.
GC Rieber Shipping, we współpracy z GC Rieber Minerals i Franzefoss Minerals AS, podpisało list intencyjny w sprawie budowy statku towarowego z napędem elektrycznym. Statek ten zostanie wyposażony w najnowszą technologię, aby zapewnić wydajne i przyjazne dla środowiska operacje – informuje armator. To jeden z elementów większego projektu umożliwiającego budowę towarowych statków z napędem elektrycznym i stacji zasilania z nabrzeży. To również szansa dla polskich stoczni do uczestnictwa w innowacyjnym na skalę światową projekcie.
W sumie Enova SF przeznaczy 31,6 mln euro na siedem statków elektrycznych oraz cztery stacje ładowania. Enova to norweski podmiot rządowy. Na wniosek operatorów małych statków zarząd Enova SF podjął decyzję o przeznaczeniu 362 mln NOK na inwestycje tonażowe i portowe stacje ładowania.
Właśnie wśród tych projektów, które skorzystają z rządowego dofinansowania znajduje się projekt, który może być „największym na świecie” kontenerowcem zasilanym akumulatorowo. Norwegowie twierdzą, że będzie to „przełomem w żegludze bezemisyjnej”. Szacuje się, że te działania obniżą emisję ekwiwalentu CO₂ o 20 836 ton rocznie, podsumowała Enova.
Jedną z firm, które otrzymają 200 mln NOK dofinansowania na pionierski projekt budowy dwóch statków zasilanych akumulatorami do transportu kontenerów jest Eitzen Avanti. Statki mają operować w żegludze kabotażowej między Norwegią, Szwecją i Niemcami. Zakłada się, że statki będą miały baterie akumulatorów o mocy ponad 100 MWh i będą mogły przewozić jednorazowo 850 kontenerów TEU.
- Każdy z tych projektów pokazuje na swój sposób, że możliwe jest zastosowanie elektryfikacji w żegludze [handlowej – MG]. Technologia jest już na tyle dojrzała, a projekty są dostępne” — stwierdził Andreas Forsnes Jahn, starszy doradca ds. transportu morskiego w Enova w informacji dla mediów. Zauważył on, że „Jeśli elektryfikacja promów samochodowych była pierwszą falą, mamy nadzieję, że będzie to początek drugiej fali elektryfikacji w żegludze morskiej bliskiego zasięgu”.
W ramach tego programu Zarząd Portu Oslo otrzyma również 20,6 mln NOK wsparcia na obiekt do ładowania statków w terminalu kontenerowym w Sjursøya. - Wizji portu Oslo zakłada, że będzie to port najbardziej wydajny i przyjazny dla środowiska port miejski na świecie. Wsparcie Enova jest bardzo ważnym wkładem w realizację ambitnych celów klimatycznych Oslo i portu” — podkreślił Ingvar M. Mathisen, dyrektor portu w Porcie Oslo.
- Grupa Eitzen dostrzega ogromny potencjał w elektryfikacji żeglugi regionalnej. Ceny akumulatorów spadły o ponad 80% w ciągu ostatniej dekady i będą nadal spadać wraz ze wzrostem popytu na całym świecie — powiedział Fridtjof C. Eitzen, dyrektor generalny Grupy Eitzen i wyjaśnił, że „Podobnie jak pociąg, którego nie można zatrzymać, wykorzystanie statków elektrycznych z czasem wymusi się jako najbardziej opłacalny sposób transportu towarów na morzu”
Fridtjof C. Eitzen podkreślił w czasie ogłaszania o trzymaniu grantu: „Jesteśmy zadowoleni i bardzo wdzięczni, że ENOVA i Port Oslo podzielają tę wizję w sposób przyszłościowy. Ich wsparcie i współpraca są kluczowe dla realizacji projektu i stanowią ważny pierwszy krok w kierunku skalowania elektryczności na morzu”.
Polar Energy Shipco uzyskało również wsparcie Enova dla całkowicie elektrycznego masowca, który będzie transportował minerały wzdłuż wybrzeża Norwegii. Oprócz napędu elektrycznego statek będzie wykorzystywał rotory. Zasilanie silników elektrycznych zapewniać będą baterie o mocy ponad 20 MWh statek będzie mógł pływać wyłącznie na silnikach elektrycznych. Ponadto GC Rieber Minerals otrzyma wsparcie dla stacji ładowania w Laksevågneset.
Operator norweski Brim Explorer otrzymał wsparcie dla dwóch statków z napędem elektrycznym, które będą pływać między portami norweskimi Ålesund i Geiranger. Statki mają szereg innowacyjnych rozwiązań przyczyniających się do wysokiej efektywności energetycznej. Napęd elektryczny będzie korzystał z zasilania baterii o pojemności około 3 MWh. Lovundlaks otrzymuje wsparcie dla dwóch elektrycznych łodzi roboczych, a także dwóch dedykowanych punktów ładowania w swoich bazach lądowych.
Spółka zależna GC Rieber Shipping, Polar Energy Shipco, otrzymała na początku czerwca br. grant od Enova SF na wsparcie budowy statku z napędem elektrycznym. Podkreśla się, że Inicjatywa ta jest częścią szerszego dążenia Norwegii do transportu morskiego o zerowej emisji i stanowi znaczący kamień milowy w zrównoważonej logistyce.
Statek zostanie opracowany w ścisłej współpracy z dostarczycielami frachtów GC Rieber Minerals i Franzefoss Minerals, którzy zobowiązali się do zmniejszenia śladu węglowego swoich łańcuchów dostaw. Projekt ma na celu zademonstrowanie komercyjnej i środowiskowej opłacalności napędu elektrycznego zasilanego bateriami w przybrzeżnych operacjach przewozowych. GC Rieber Shipping podpisało list intencyjny z K. Sætre & Sønner, któremu powierzy eksploatację statku.
K. Sætre & Sønner specjalizuje się w transporcie towarów masowych i ładunków drobnicowych na Morzu Północnym. „To wsparcie ze strony Enova pozwala nam przyspieszyć przejście na transport bezemisyjny” — powiedział Einar Ytredal, dyrektor generalny GC Rieber Shipping po otrzymaniu grantu na budowę elektrycznych frachtowców i podkreślił: „Wraz z GC Rieber Minerals i Franzefoss Minerals jesteśmy dumni, że jesteśmy liderami w opracowywaniu czystszych, bardziej wydajnych rozwiązań w zakresie transportu morskiego”.
Nowy statek zostanie zaprojektowany do operacji kabotażowych wzdłuż wybrzeża Norwegii. Na pływanie na krótkich dystansach pozwoli mu zestaw zaawansowanych technologicznie systemów akumulatorów. Będą one korzystały z zasilania lądowego. Zdaniem operatora znacznie zmniejszy to emisję gazów cieplarnianych i hałas w porównaniu do konwencjonalnych statków z silnikami wysokoprężnymi napędzanych olejem napędowym.
Zarząd GC Rieber Shipping podkreśla, że „ma jasną ambicję, aby eksploatować statki bezemisyjne w wielu segmentach”. Ten projekt jest traktowany jako sposób na zdobywanie doświadczenia zarówno w zakresie rozwoju, jak i eksploatacji systemów akumulatorowo-elektrycznych w transporcie kabotażowym. Zebrane doświadczenia będą stanowić podstawę szerszego wdrażania czystych technologii we flocie operatora.
- Ten projekt jest dla nas kluczowym czynnikiem umożliwiającym dostarczanie niskoemisyjnego transportu soli i minerałów. Jesteśmy dumni, że jesteśmy liderami wdrażanie zrównoważonych rozwiązań, o które nieustannie proszą nasi klienci i partnerzy — stwierdził Per Gunnar Syrdalen, dyrektor ds. handlowych w GC Rieber Minerals.
Syrdalen podkreślił: „Uważamy, że zorientowane na przyszłość partnerstwo między właścicielami frachtów jest kluczem do dostarczania rozwiązań morskich o zerowym bilansie netto. Fakt, że nasza siostrzana firma bierze udział i przewodzi [wdrażaniu innowacji – MG], jest dodatkowym bonusem”.
- W Franzefoss Minerals jesteśmy zobowiązani do zmniejszania wpływu naszych działań na środowisko — powiedziała Ingrid Hynne Hoem, kierownik ds. logistyki w Franzefoss Minerals. Zaznaczyła ona, że „Udział w tym projekcie pozwala nam podjąć konkretny krok w kierunku bardziej zrównoważonego transportu towarów i jest zgodny z naszymi długoterminowymi celami klimatycznymi”.
Powyższe projekty, to również szansa włączenia się polskich stoczni w dekarbonizację transportu towarowego w Norwegii. Dotychczas owocna była współpraca z Finlandią i krajami skandynawskimi w budowie promów elektrycznych. To doświadczenie może procentować w budowie elektrycznych kontenerowców i masowców.
W czasie realizacji projektu produkcji statków zeroemisyjnych z Norwegami przez Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny, CRIST zaprezentował całą paletę możliwości produkcyjnych. Uwagę partnerów z Norwegii zwróciły szczególnie innowacyjne statki i promy. Jest więc potencjał i platforma do wykonania kolejnego kroku we współpracy Polski i Norwegii w produkcji statków niskoemisyjnych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów