Firma MITSUI E&S ogłosiła rozpoczęcie fazy testowej pierwszego na świecie dwusuwowego, dwupaliwowego silnika napędzanego amoniakiem. W zamierzeniu ma stać się on ofertą dla branży morskiej w zakresie rozwoju innowacyjnych napędów dla statków, sprzyjając ograniczaniu emisji CO2.
Zgodnie z planem prototypowy MAN B&W 7S60ME-LGIA (-Liquid Gas Injection Ammonia) Mk 10.5 rozpoczął testy na paliwo amoniakalne w fabryce MITSUI E&S w Tamano w Japonii. Faza testowa obejmuje również weryfikację bezpieczeństwa i wydajności niezależnie opracowanego przez MITSUI E&S systemu dostarczania paliwa amoniakalnego, a także innych systemów peryferyjnych.
– Zastosowanie amoniaku, który może osiągnąć spalanie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, gdy olej z biopaliw jest używany jako olej pilotażowy, jest znaczącym kamieniem milowym na drodze do dekarbonizacji, szczególnie w przemyśle morskim, gdzie zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych jest palącą kwestią. Ściśle współpracowaliśmy z MITSUI E&S nad tym pionierskim projektem i zauważyliśmy żywe zainteresowanie jego postępami ze strony podmiotów zewnętrznych. Do tej pory firma MAN Energy Solutions pozyskała kilka zamówień na silniki amoniakalne w całej Azji i jesteśmy przekonani, że amoniak będzie jednym z trzech głównych paliw alternatywnych na rynku - obok metanolu i metanu – wskazał Bjarne Foldager, szef działu silników dwusuwowych w MAN Energy Solutions.
– Test MITSUI E&S opiera się na wynikach kompleksowych jednocylindrowych testów paliwa amoniakalnego przeprowadzonych w naszym Centrum Badawczym w Kopenhadze i ekscytujące jest obserwowanie, jak ten projekt zbliża się do komercyjnej realizacji. Jako paliwo, szczególne właściwości amoniaku wymagają ostrożnego podejścia i podjęliśmy wszelkie środki ostrożności, aby osiągnąć ten punkt, w którym czujemy się komfortowo. Doświadczenie operacyjne na morzu będzie kluczem do dopracowania wydajności i niezawodności silnika, a zatem jego wprowadzenie na rynek będzie zależało od pozytywnych doświadczeń serwisowych. Spodziewamy się wprowadzenia na rynek naszych 50-, 60-, 70- i 80-rdzeniowych silników amoniakalnych ME-LGIA do końca 2026 roku, ale dokładny termin będzie zależał od odpowiednich harmonogramów budowy statków – powiedział Ole Pyndt Hansen, szef działu badań i rozwoju silników dwusuwowych w MAN Energy Solutions.
Co istotne, w kolejnej fazie testów, jeśli obecne zakończą się sukcesem, nowy silnik zostanie zainstalowany na pokładzie masowca o nośności 200 000 ton w Imabari Shipbuilding dla spółki joint venture pomiędzy „K” LINE, NS United i ITOCHU Corp. Jest on również wyposażony w opatentowany przez MAN Energy Solutions system HPSCR (High Pressure Selective Catalytic Reduction) zapewniający zgodność z normą IMO Tier III.
Rozwój napędów amoniakalnych ma sprzyjać zwiększeniu zamówień na tego rodzaju silniki dla statków, sprzyjając tym samym wizji dekarbonizacji branży morskiej. Jak wynikało z danych opublikowanych na początku tego roku przez DNV, portfel zamówień na statki z napędem amoniakowym w 2024 roku wyniósł 27, co i tak stanowi kilkukrotny wzrost w porównaniu z zaledwie ośmioma jednostkami w 2023 roku. Biorąc pod uwagę prace związane z tworzeniem bardziej wydajnych silników amoniakalnych, jak i uzyskanie tańszych sposobów uzyskiwania tego surowca jako paliwa, w kolejnych latach zamówienia na statki z takim napędem mogą rosnąć nawet w tempie geometrycznym.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii