• <
CSL_790x140_2025

Kilka firm łączy siły celem promowania innowacji w zakresie zasilania i ładowania na morzu

rk

02.05.2025 10:31 Źródło: Stillstrom
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Kilka firm łączy siły celem promowania innowacji w zakresie zasilania i ładowania na morzu
Fot. Stillstrom

Stillstrom, podmiot należący do A.P. Moller-Maersk, dołącza do Maritime Battery Forum, aby promować rozwiązania w zakresie zasilania na wodzie, energetyki morskiej i innych technologii nisko- i zeroemisyjnych. Wśród nich jest umożliwienie podłączenia statków do czystej energii elektrycznej zarówno podczas zakotwiczenia, jak i cumowania.

Nawiązanie współpracy z wieloma podmiotami ma pozwolić Stillstrom zwiększyć możliwość działania w swojej branży, angażując się też w rozwój dekarbonizacji na morzu. Już teraz firma angażuje się w tworzenie infrastruktury w ramach Zero Emission Anchorage Zones, w ramach której statki tradycyjnie zależne od paliw konwencjonalnych miałyby przejść na czystą energię elektryczną, radykalnie zmniejszając emisje, takie jak CO₂, NO i SO. Przykładowo morskie farmy wiatrowe mają by wykorzystywane do zasilania baterii statków wykorzystywanych do ich obsługi i serwisowania.

Maritime Battery Forum zostało założone w celu promowania nowych i wydajnych technologii magazynowania energii w przemyśle morskim. Skupia ponad 90 członków na trzech kontynentach, zajmuje się rozpowszechnianiem informacji, ułatwianiem dyskusji i recenzowaniem nowych technologii, które uzupełniają rozwiązania oparte na technologii akumulatorowej lub odgrywają ważną rolę w drodze do osiągnięcia wizji zerowej emisji CO2 w branży morskiej.

– Jesteśmy podekscytowani dołączeniem do Maritime Battery Forum i współpracą z liderami branży w celu napędzania zielonej transformacji w sektorze morskim. W Stillstrom zobowiązujemy się do dostarczania innowacyjnych rozwiązań zasilania na morzu, które redukują emisje i tworzą czystszą przyszłość dla przyszłych pokoleń” – powiedział Kristian Borum Jørgensen, dyrektor generalny Stillstrom.

Podmiot powstał w 2019 roku jako w inicjatywa Maersk Supply Service w ramach innowacji biznesowych. Głównym celem jest zwalczanie emisji na morzu poprzez elektryfikację, tj. dostarczanie rozwiązań pozwalających zastąpienie lub ograniczenie paliw energią elektryczną. Wczesne wsparcie ze strony Duńskiego Funduszu Morskiego i kluczowy grant z programu EUDP Duńskiej Agencji Energetycznej pomogły w rozwoju podstawowych technologii Stillstrom. Do 2020 roku firma wprowadziła swoje pierwsze koncepcje ładowania na morzu, a w 2021 roku rozwinęła współpracę z gigantem morskiej energetyki wiatrowej Ørsted w dziedzinie czystej infrastruktury energetycznej na morzu. Obecnie Stillstrom działa jako niezależna firma w ramach A.P. Moller-Maersk Group, ze szczególnym naciskiem na skalowanie i wdrażanie systemów ładowania na morzu, które są zgodne z szerszym globalnym dążeniem do zielonej energii, w tym zgodnych z dyrektywami Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Firma jest obecnie zaangażowana w szereg projektów mających na celu integrację ładowania na morzu zarówno z projektem statku, jak i morskiej farmy wiatrowej. To podejście zapewni, że operacje na morzu prowadzone z użyciem baterii są brane pod uwagę od najwcześniejszych etapów planowania infrastruktury energetycznej na morzu.


W ramach swojej działalności Stillstrom współpracuje z ScottishPower Renewables zgodnie z inicjatywą Operation Zero, odpowiadając za napisanie „białej księgi” badającej wykonalność i integrację operacyjną ładowania na morzu. Badanie ma na celu zwiększenie zaufania do operacji morskich farm wiatrowych na morzu wspomaganych akumulatorami. Aktywnie też ocenia wykorzystanie ładowania na morzu celem ograniczenia potrzeby zasilania w porcie, współpracując ze znajdującymi się w Aberdeen i Skagen. Celem zbadania rozwiązań zeroemisyjnego ładowania statków firma podpisała protokół ustaleń z Zarządem Kanału Panamskiego celem zbadania rozwiązań czystego ładowania w jednym z najbardziej strategicznych korytarzy morskich na świecie.

Oprócz tego Stillstorm prowadzi próby portowe i testy technologii dynamicznego pozycjonowania (DP) statków/, przeprowadzając w 2024 roku testy celem przetestowania procesu łączenia statku z zasilaniem przy nabrzeżu. Skupiono się wyłącznie na sprawdzeniu, czy cykle podłączania i odłączania są bezpieczne, wydajne i powtarzalne w rzeczywistych warunkach. Firma zajmuje się też szkoleniem z wykorzystaniem technologii rzeczywistości wirtualnej, uruchamiając związany z tym moduł szkoleniowy, aby pomóc załogom statków nauczyć się bezpiecznych i wydajnych procedur ładowania na morzu.

Firma prowadzi także współpracę branżową w zakresie integracji systemów ładowania na morzu z hybrydowymi i całkowicie elektrycznymi SOV (eSOV), ściśle współpracując z firmami zajmującymi się tworzeniem morskich farm wiatrowych i właścicielami statków serwisowych. Związane z tym dyskusje koncentrują się na optymalizacji wdrażania technologii akumulatorów w branży offshore wind celem wsparcia zdekarbonizowanych operacji O&M.

Te inicjatywy odzwierciedlają przywództwo Stillstrom nie tylko w zakresie wdrażania technologii, ale także w budowaniu wiedzy operacyjnej wymaganej do wdrażania morskich systemów akumulatorów na dużą skalę.

Umożliwiając czystsze operacje na morzu, firma dąży do zmniejszenia zanieczyszczeń i uczynienia branży morskiej bardziej przyjaznej środowisku, angażując się w politykę zrównoważonego rozwoju celem powstrzymania zmian klimatycznych i ochrony morskich fauny i flory. Poprzez członkostwo w Maritime Battery Forum, Stillstrom dąży do wzmocnienia swojej globalnej sieci innowatorów, regulatorów i liderów branży pracujących nad elektryfikacją morską, licząc na nawiązanie kontaktu z pionierami w zakresie rozwoju baterii morskich, współpracując przy kolejnych projektach, inicjatywach badawczych i nadal promować wdrażanie technologii czystej energii w przemyśle morskim.

MEWO_2024
PSEW_OWP_2025_390X150

Dziękujemy za wysłane grafiki.