Całkowicie elektryczny nowy katamaran (E-cat) firmy AG Reederei Norden-Frisia pomyślnie zakończył 15 stycznia br. swoje próby zdawczo-odbiorcze. Oznacza to, że spełnione zostały wymagania dotyczące oficjalnej autoryzacji, niezbędnych zezwoleń, zawarcia polis ubezpieczeniowych i przeniesienia jednostki do portu macierzystego w Norddeich.
E-katamaran jest pierwszym niemieckim statkiem oceanicznym o napędzie wyłącznie elektrycznym. Jest on częścią kompleksowej koncepcji zrównoważonego rozwoju AG Reederei Norden-Frisia. Planowo ma prowadzić rejsy między Norddeich a wyspą Norderney, a czas podróży wyniesie 30 minut, przy czym sama bateria jest ładowana niewiele krócej, co pozwoli jednostce kontynuować żeglugę. Plan zakłada wykorzystanie statku w szczycie sezonu i podróżowanie z i do Norderney maksymalnie osiem razy dziennie. Skorzystać mają na tym zarówno turyści jak i lokalni mieszkańcy.
– Naszym długoterminowym celem jest stworzenie zamkniętego cyklu produkcji i zużycia energii elektrycznej. Elektryczny katamaran prawie o połowę skróci czas podróży między Norddeich i Norderney. Nie spowodujemy żadnych emisji CO2 – wskazał dyrektor generalny AG Reederei Norden-Frisia Cal-Ulfert Stegmann.
W związku z wprowadzaniem do użytku jednostek tego rodzaju firma zainwestowała też w infrastrukturę ładowania baterii na lądzie. Co istotne, w trakcie prób morskich ta również została przetestowana, zapewniając moc wynoszącą 1800 kW. Już wcześniej zrealizowała budowę paneli fotowoltaicznych na swoim terenie, aby także produkcja prądu była przyjazna środowisku i niskoemisyjna, bądź zerowa.
Firma AG Reederei Norden-Frisia posiada tradycje żeglugi na Morzu Północnym od ponad 150 lat. Nawiązuje też do przeszłości w postaci żeglugi wiatrowej i dąży do stania się firmą zeroemisyjną. Przeobraziła się też w podmiot zatrudniający 280 osób, z których 180 pracuje dla AG Reederei Norden-Frisia jako głównej firmy. Jej zadaniem jest transport pasażerski i towarowy w regionie, wykorzystując do tego łącznie 12 promów. Celem przedsiębiorstwa jest uczynienie swojej floty przyjazną środowisku.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął