• <

Port Kłajpeda prowadzi elektryfikację nabrzeży portowych. Celem jest ograniczanie emisji i czystsze środowisko

rk

06.12.2024 14:19 Źródło: Port Kłajpeda
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Kłajpeda prowadzi elektryfikację nabrzeży portowych. Celem jest ograniczanie emisji i czystsze środowisko
Fot. Port Kłajpeda

Trwa przygotowanie sprzętu dla litewskiego portu w Kłajpedzie, przeznaczonego do dostarczania energii elektrycznej do statków z lądu. W szczególności zostaną zelektryfikowane nabrzeża, przy których cumują promy. Sprzęt zostanie dostarczony z Estonii, a prace związane z jego instalacją, z uruchomieniem i dostosowaniem zostaną przeprowadzone przez Aktsiaselts BLRT ERA.

- W związku z polityką zrównoważonego rozwoju Port Kłajpeda stał się w ostatnich latach coraz bardziej ambitny i pracuje nad udowodnieniem, że litewskie morskie centrum przemysłowe może być przyjazne dla środowiska. Elektryfikacja nabrzeży to nie tylko skok technologiczny, ale także znaczący wkład w ochronę środowiska miasta Kłajpedy i portu - przekazał Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.

Nowa infrastruktura zostanie wdrożona dla promów DFDS Seaways i TT-Line pływających do portu w Kłajpedzie. Trzy przystanki zostaną zainstalowane w Terminalu Centralnym w Kłajpedzie, a jeden w Terminalu Kontenerowym w południowej części portu. Powinny one zacząć działać w 2026 roku. Elektryfikacja nabrzeży planowana jest również dla nabrzeży, przy których cumują kontenerowce i statki wycieczkowe, a także dla floty portu w Kłajpedzie.

Projekt elektryfikacji nabrzeży w porcie w Kłajpedzie jest częściowo finansowany w ramach programu transportowego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Na realizację projektu, którego wartość wynosi około 11 mln euro, przeznaczono środki unijne w wysokości 8,6 mln euro. Koszt wyposażenia pierwszych czterech stacji elektrycznych wynosi 5,3 mln euro bez VAT.

Obecnie jest przygotowywany jest również projekt budowy sieci elektrycznej, a po uzyskaniu pozwolenia na budowę zostaną zlecone prace wykonawcze. Całe przedsięwzięcie związane z elektryfikacją nabrzeży portowych ma zostać ukończone w 2028 roku.

Aktualnie statki zawijające do portu w Kłajpedzie korzystają głównie z oleju napędowego. Paliwo to zasila statek nie tylko podczas żeglugi, ale także podczas postoju w porcie. Olej napędowy jest wykorzystywany do zasilania generatorów statku. Zgodnie z wnioskami naukowców, którzy w ubiegłym roku ocenili wpływ działalności portu w Kłajpedzie, infrastruktura zaopatrzenia w energię elektryczną na nabrzeżu w znacznym stopniu przyczyniłaby się do zmniejszenia emisji CO2 i innych szkodliwych substancji.
Elektryfikacja nabrzeża to nie jedyne przedsięwzięcie głównego portu Litwy. W planach jest także zakup energii elektrycznej od dostawców, którzy będą ją wytwarzać ze źródeł odnawialnych, takich jak wiatr i słońce.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.