Trwa przygotowanie sprzętu dla litewskiego portu w Kłajpedzie, przeznaczonego do dostarczania energii elektrycznej do statków z lądu. W szczególności zostaną zelektryfikowane nabrzeża, przy których cumują promy. Sprzęt zostanie dostarczony z Estonii, a prace związane z jego instalacją, z uruchomieniem i dostosowaniem zostaną przeprowadzone przez Aktsiaselts BLRT ERA.
- W związku z polityką zrównoważonego rozwoju Port Kłajpeda stał się w ostatnich latach coraz bardziej ambitny i pracuje nad udowodnieniem, że litewskie morskie centrum przemysłowe może być przyjazne dla środowiska. Elektryfikacja nabrzeży to nie tylko skok technologiczny, ale także znaczący wkład w ochronę środowiska miasta Kłajpedy i portu - przekazał Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.
Nowa infrastruktura zostanie wdrożona dla promów DFDS Seaways i TT-Line pływających do portu w Kłajpedzie. Trzy przystanki zostaną zainstalowane w Terminalu Centralnym w Kłajpedzie, a jeden w Terminalu Kontenerowym w południowej części portu. Powinny one zacząć działać w 2026 roku. Elektryfikacja nabrzeży planowana jest również dla nabrzeży, przy których cumują kontenerowce i statki wycieczkowe, a także dla floty portu w Kłajpedzie.
Projekt elektryfikacji nabrzeży w porcie w Kłajpedzie jest częściowo finansowany w ramach programu transportowego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Na realizację projektu, którego wartość wynosi około 11 mln euro, przeznaczono środki unijne w wysokości 8,6 mln euro. Koszt wyposażenia pierwszych czterech stacji elektrycznych wynosi 5,3 mln euro bez VAT.
Obecnie jest przygotowywany jest również projekt budowy sieci elektrycznej, a po uzyskaniu pozwolenia na budowę zostaną zlecone prace wykonawcze. Całe przedsięwzięcie związane z elektryfikacją nabrzeży portowych ma zostać ukończone w 2028 roku.
Aktualnie statki zawijające do portu w Kłajpedzie korzystają głównie z oleju napędowego. Paliwo to zasila statek nie tylko podczas żeglugi, ale także podczas postoju w porcie. Olej napędowy jest wykorzystywany do zasilania generatorów statku. Zgodnie z wnioskami naukowców, którzy w ubiegłym roku ocenili wpływ działalności portu w Kłajpedzie, infrastruktura zaopatrzenia w energię elektryczną na nabrzeżu w znacznym stopniu przyczyniłaby się do zmniejszenia emisji CO2 i innych szkodliwych substancji.
Elektryfikacja nabrzeża to nie jedyne przedsięwzięcie głównego portu Litwy. W planach jest także zakup energii elektrycznej od dostawców, którzy będą ją wytwarzać ze źródeł odnawialnych, takich jak wiatr i słońce.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny