• <

CMA CGM wdraża barki z napędem elektrycznym do żeglugi w Wietnamie

rk

17.12.2024 16:16 Źródło: CMA CGM
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski CMA CGM wdraża barki z napędem elektrycznym do żeglugi w Wietnamie
Fot. CMA CGM

Francuska firma specjalizująca się w rozwiązaniach dla transportu lądowego, morskiego i powietrznego oraz logistyce zbuduje w 100% ekologiczną barkę elektryczną połączoną z dedykowaną infrastrukturą ładowania. Ma to zapewnić innowacyjne, przyjazne środowisku rozwiązanie dla transportu śródlądowego w Wietnamie.

W związku z przedsięwzięciem nowa „e-barka” odbędzie 180-kilometrową podróż, z prowincji Binh Duong do terminalu głębinowego Gemalink w Cai Mep, gdzie 1/4 udziałów należy do CMA CGM. Wedle planu ma być to regularna trasa tej jednostki, dodatkowo zeroemisyjna, która umożliwi zmniejszenie emisji CO2 o 778 ton rocznie. Do korzystania z tej trasy śródlądowej zobowiązać się miała firma Nike, używając ją do realizacji swoich transportów przesyłek. „E-barka” ma rozpocząć działalność w 2026 roku.

Barka to projekt zrealizowany przez zespoły New Build i R&D CMA CGM we współpracy z CATL w zakresie technologii akumulatorów, będzie ładowana w 100% certyfikowaną odnawialną energią elektryczną i będzie transportować ponad 50 000 TEU rocznie. Zasilanie zapewnić ma jej farma solarna znajdująca się w terminalu Gemalink, która ma produkować 1 GWH zielonej energii elektrycznej rocznie do ładowania wspomnianej jednostki nawodnej.

– Wielkim osiągnięciem było zaprojektowanie i promowanie tego projektu wraz z partnerstwem NIKE w zakresie zaangażowania w użytkowanie na drogach wodnych Wietnamu, ale można go łatwo powielić w innych geografiach i z innymi dużymi klientami. Z niecierpliwością czekamy na powielenie i dostosowanie tego innowacyjnego rozwiązania z innymi właścicielami ładunków, którzy chcą znaleźć rozwiązania w kierunku bardziej zrównoważonych środków transportu – powiedziała Christine Cabau-Woehrel, wiceprezes wykonawczy ds. aktywów i operacji w CMA CGM.

Francuska firma podkreśla, że tworzy skalowalne i innowacyjne rozwiązanie łączności lądowej, które obejmuje rozwój e-barki, stacji ładowania i farmy słonecznej. Ten przyszłościowy model, zgodny z wietnamskimi ambicjami Net Zero do 2050 roku, ma być powielany w innych krajach. Jak wskazuje CMA CGM, to przedsięwzięcie ma być długoterminowe i zapewnić znaczne wsparcie dla gospodarki i zdrowia lokalnych społeczności. Obok ograniczania emisji CO2, poprzez ulokowanie całości przedsięwzięcia w Wietnamie, zapewni to wiele miejsc pracy zarówno w związku z obsługą barki, jak i farmy solarnej, promując odpowiedzialny rozwój gospodarczy w regionie. Projekt ten przyczynić się ma także również do zwiększenia konkurencyjności Wietnamu w sektorach energii odnawialnej i zrównoważonej logistyki w Azji Południowo-Wschodniej.

Grupa CMA CGM jest obecna w Wietnamie od 1989 roku. OIbecnie posiada pięć biur w Ho Chi Minh City, Hanoi, Haiphong, Danang i Quy Nhon, zatrudniając ponad 550 pracowników. Grupa obsługuje 29 cotygodniowych usług głównych w 7 portach w całym kraju, łącząc główne globalne miejsca docelowe z najnowocześniejszą siecią intermodalną za pośrednictwem CEVA Logistics.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.