Wykorzystanie czystej i ekologicznej energii geotermalnej przy jednoczesnym ograniczeniu emisji dwutlenku węgla pochodzącego ze spalania paliw kopalnych jest głównym celem projektu badawczego EnerGizerS realizowanego przez polsko-norweskie konsorcjum, na którego czele stoi Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie.
Projekt, którego pełna nazwa brzmi „CO2-Enhanced Geothermal Systems for Climate Neutral Energy Supply”, zainaugurowano na Wydziale Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej. Jego głównym celem jest podjęcie działań na rzecz ochrony klimatu poprzez wykorzystanie czystej i ekologicznej energii geotermalnej przy jednoczesnym ograniczeniu emisji dwutlenku węgla pochodzącego ze spalania paliw kopalnych. W ramach prac badawczych przeprowadzona zostanie analiza efektywności funkcjonowania instalacji EGS–CO2 w warunkach polskich oraz norweskich. Projekt zakłada stworzenie zaawansowanego modelu funkcjonowania niekonwencjonalnej instalacji geotermalnej do produkcji energii elektrycznej lub/i cieplnej, przy jednoczesnej możliwości sekwestracji dwutlenku węgla w zbiorniku petrogeotermalnym. Charakterystyka skał zbiornikowych zostanie przeprowadzona na podstawie wyników kompleksowych badań laboratoryjnych rdzeni wiertniczych, takich jak badania petrofizyczne, termiczne czy mechaniczne. Wyniki testów laboratoryjnych zostaną wykorzystane do modelowania matematycznego, w tym modelowania geologicznego, modelowania procesu szczelinowania oraz symulacji zatłaczania i eksploatacji CO2. Projekt zakłada także eksperymentalne określenie właściwości i zachowania się płynu roboczego CO2 w systemach geotermalnych oraz modelowanie pracy układów napowierzchniowych.
– Ze względu na odmienne uwarunkowania geologiczne, prawne czy środowiskowe panujące w krajach partnerskich, każdy z rozważanych przypadków będzie charakteryzował się odmiennymi parametrami. Wszystkie wykonane badania i analizy będą stanowić podstawę do przeprowadzenia oceny techniczno-ekonomicznej i środowiskowej proponowanej technologii do zastosowania w systemach energetycznych Polski i Norwegii – tłumaczą naukowcy biorący udział w projekcie.
Wymiana wiedzy i doświadczeń z zakresu tematyki geotermalnej oraz sekwestracji dwutlenku węgla pozwoli na wspólne wypracowanie najlepszych rozwiązań dla instalacji EGS–CO2. Instalacje takie stanowią rozwiązania innowacyjne na rynkach światowych i nie są dotychczas powszechnie stosowane.
Na czele polsko-norweskiego konsorcjum realizującego przedsięwzięcie stoi Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, z ramienia której projektem kieruje dr hab. inż. Anna Sowiżdżał, prof. AGH. Na co dzień zajmuje się problematyką wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w szczególności badaniami związanymi z oceną zasobów geotermalnych w różnych rejonach Polski oraz analizą możliwości ich utylitarnego wykorzystania. W kręgu zainteresowań badaczki jest również modelowanie geologiczne w badaniach geotermalnych i naftowych. Prof. Sowiżdżał zajmuje się krajowymi i międzynarodowymi projektami dotyczącymi wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz problematyki naftowej. Należy do zespołu realizującego projekt budowy i rozwoju Laboratorium Edukacyjno-Badawczego Odnawialnych Źródeł i Poszanowania Energii AGH w Miękini.
Partnerami naukowymi AGH są: Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, SINTEF Energi AS i NTNU Norwegian University of Science and Technology. W projekcie, który zaplanowano do 2023 roku, bierze też udział partner przemysłowy: firma Exergon sp. z o.o. Całkowity budżet EnerGizerS to 5,9 mln zł, z czego blisko 5,8 mln zł stanowi dofinansowanie z funduszy norweskich w ramach ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju konkursu POLNOR 2019.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów