Jedna z najważniejszych stoczni w Finlandii opublikowała swój raport zrównoważonego rozwoju na rok 2024. Zakład w ten sposób chce zaprezentować swoje postępy w zakresie efektywności środowiskowej, bezpieczeństwa w miejscu pracy i odpowiedzialnych praktyk biznesowych.
Zarząd stoczni wielokrotnie podkreślał swoje zaangażowanie na rzecz dekarbonizacji branży morskiej. Obok budowy statków, w tym największych wycieczkowców świata, posiadających szereg innowacji i technologii sprzyjających ograniczenie emisji CO2, także zakład wdrażana na swoim terenie wiele rozwiązań z myślą o ekologii. Tylko w 2024 roku wdrożył 10 nowych środków oszczędzania energii, zmniejszając jej zużycie o 4 895 MWh. To zwiększyło łączny wpływ do 10 990 MWh, co stanowi około 114% celu porozumienia w sprawie efektywności energetycznej (Energy Efficiency Agreement, EEA).
- W ciągu ostatnich kilku lat Meyer Turku poczynił znaczący krok w kierunku zrównoważonego budownictwa okrętowego, przechodząc na zrównoważoną produkcję energii elektrycznej i ciepła. Decyzja ta podkreśla silne zaangażowanie naszej firmy w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu w przemyśle morskim – przekazał we wstępie do raportu Tapani Pulli, wiceprezes wykonawczy Meyer Turku.
Efektem wdrażania innowacji było ograniczenie emisji o 60% w porównaniu z 2023 rokiem. Znaczna ich część została wyeliminowana dzięki przejściu na odnawialne źródła ciepła sieciowego. Uruchomiono pilotażowe programy sortowania odpadów, aby usprawnić recykling na pokładzie i w całej stoczni. W 2024 roku stocznia wygenerowała 36 092 ton odpadów, z czego 23 128 ton poddano recyklingowi, a 11 729 ton poddano odzyskowi.
Obok ograniczania zanieczyszczeń, spadek dotyczył także liczby wypadków, biorąc pod uwagę polepszanie zasad bezpieczeństwa oraz środowiska pracy. Dzięki temu ich liczba zmniejszyła się z 41 do 35. W efekcie wskaźnik wypadkowości spadł z 12,5 do 10,6 na milion przepracowanych godzin.
Do wydawałoby się nietypowych, jak na stocznię, pomysłów, były choćby wdrożenie hodowli pszczół, wspierając zapytanie kwiatów oraz służąc utrzymaniu równowagi w środowisku, czy też ochrona zagrożonych gatunków zwierząt i roślin. W planach stoczniowców znalazła się też budowa gaju jałowcowego, celem wsparcia różnorodności biologicznej.
Na koniec roku Meyer Turku zatrudniał 2 294 osoby. W 2024 roku w szkoleniach krótkoterminowych wzięły udział 2 173 osoby, zatrudniono też 253 nowych pracowników. Stocznia jest ważnym pracodawcą nie tylko w samym Turku, ale też całym regionie, biorąc pod uwagę łańcuchy dostaw. W ten sposób umacnia swoją pozycję w ramach gospodarki państwa.
Zakład wciąż realizuje swoją strategię społecznej odpowiedzialności biznesu w ramach programu NEcOLEAP. Podkreślając szereg celów i przedsięwzięć, w tym opracowanie koncepcji statku o zerowej emisji netto do końca 2025 roku, osiągnięcie zerowej emisji netto w działalności stoczni do 2030 roku, czy też dawanie „dobrego przykładu” poprzez aktywne praktykowanie lokalnej odpowiedzialności przemysłowej.
Z pełnym raportem, liczącym 57 stron, można zapoznać się na stronie stoczni Meyer Turku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów