SEA-LNG, wspólna inicjatywa w branży morskiej powołana w celu wykazania komercyjnych i środowiskowych korzyści płynących z inwestycji w alternatywne paliwa, podzieliła się analizą rynku bunkrowania zielonego LNG, która pokazuje, że jest on obecnie dostępny w prawie siedemdziesięciu portach na całym świecie. Dane dotyczące zwiększonej dostępności bio-LNG jako paliwa żeglugowego zostały ujawnione w aktualizacji koalicji do internetowego narzędzia Bunker Navigator, które dostarcza informacji na temat dostępności bunkrowania zielonych paliw na całym świecie.
Bio-LNG wykorzystywany w przemyśle morskim jest produkowany ze zrównoważonych surowców biomasy, takich jak odpady ludzkie lub rolnicze, co oznacza, że nie konkuruje z produkcją żywności, błonnika lub paszy, zgodnie z przepisami takimi jak unijny RED II i amerykańskie normy dotyczące paliw odnawialnych. Roczna produkcja biometanu, z którego wytwarzany jest bio-LNG, wynosi obecnie około 30 mln ton, czyli około 10% całkowitego rocznego zapotrzebowania na energię w żegludze.
Obecna globalna flota 355 statków napędzanych LNG, z wyłączeniem gazowców LNG, może wykorzystywać zielone paliwo bez żadnych modyfikacji. Bio-LNG może być również transportowany, przechowywany i bunkrowany w portach przy użyciu istniejącej infrastruktury LNG, co zapewnia drogę do dalszego zwiększania jego dostępności w nadchodzących latach. Ogólnie rzecz biorąc, wykorzystanie bio-LNG jako paliwa żeglugowego może zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 80% w porównaniu z morskim olejem napędowym w warunkach pełnej gotowości do pracy. W zależności od metody produkcji, bio-LNG może mieć zerową lub nawet ujemną emisję gazów cieplarnianych netto w całym cyklu życia, stwarzając operatorom statków natychmiastowe możliwości ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i oferując zrównoważoną drogę do dekarbonizacji do 2050 roku. Pozostaje to wtedy zgodne ze strategią ograniczenia emisji CO2 wedle standardów i planów międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) o czym pisaliśmy w stosownym artykule.

W październiku 2022 roku analiza przeprowadzona przez zespół z Nanyang Technological University's Maritime Energy and Sustainable Development Centre of Excellence (MESD), która zadała praktyczne pytania dotyczące emisji, dostępności i kosztów bio-LNG, wykazała ogromny globalny potencjał wzrostu produkcji biometanu nawet 20-krotnie w stosunku do obecnego poziomu produkcji do 2050 roku. Uwzględniając popyt w innych sektorach, MESD prognozuje, że bio-LNG jako paliwo żeglugowe może być dostępne w ilości wystarczającej do pełnej dekarbonizacji około 13% światowej floty żeglugowej w 2050 roku.
- Fakt, że bio-LNG jest już dostępny komercyjnie i jest wykorzystywany jako paliwo morskie typu drop-in przez operatorów w Europie, Ameryce Północnej i Azji, pokazuje trwały wkład, jaki ścieżka LNG może wnieść w dekarbonizację naszego przemysłu, zaczynając już dziś. Zmiany klimatyczne to problem związany z zapasami i przepływem, a im dłużej nasza branża zwleka z rozpoczęciem korzystania z paliw niskoemisyjnych, tym trudniejsze będzie wyzwanie związane z dekarbonizacją - powiedział dyrektor generalny SEA-LNG Adi Aggarwal
Więcej informacji na temat dostępności bunkrowania LNG, bio-LNG i e-LNG oraz rozwoju infrastruktury bunkrowania LNG na całym świecie można znaleźć w narzędziu nawigacyjnym SEA-LNG. Raport Centrum Doskonałości Energii Morskiej i Zrównoważonego Rozwoju na temat roli bio-LNG w dekarbonizacji przemysłu żeglugowego jest również dostępny online. SEA-LNG opracowało również arkusz informacyjny dotyczący bio-LNG, który odnosi się do mitów i błędnych przekonań na temat tego paliwa.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów