Neutralność klimatyczna pod względem emisji CO2 do 2050 roku - taki plan ogłosił dziś premier Japonii Yoshihide Suga podczas przemówienia programowego w parlamencie, podkreślając zmianę w polityce japońskich władz ws. ochrony klimatu.
Rząd w Tokio twierdził wcześniej, że planuje osiągnięcie neutralności klimatycznej tak szybko, jak będzie to możliwe, w drugiej połowie XXI wieku. Poprzez ustalenie konkretnego terminu Japonia upodobniła się do UE, która również określiła tę datę na 2050 rok.
- Odpowiedź na zmianę klimatu nie oznacza już hamowania wzrostu gospodarczego. Musimy zacząć myśleć, że podejmowanie asertywnych kroków przeciwko zmianie klimatu doprowadzi do zmian w strukturze przemysłu i gospodarki, które przyniosą wspaniały wzrost – powiedział Suga.
Japonia jest obecnie piątym krajem świata pod względem ilości emitowanego do atmosfery dwutlenku węgla. Władze podejmują działania na rzecz rozwoju energii odnawialnych, ale w kraju planowana jest też budowa nowych elektrowni węglowych – zaznacza agencja Reutera.
Kluczowe dla osiągnięcia celów klimatycznych będą innowacje technologiczne, w tym nowe panele słoneczne i recykling dwutlenku węgla – ocenił japoński premier, zapowiadając intensyfikację badań w tym zakresie.
W swoim przemówieniu programowym Suga, który objął funkcję szefa rządu w połowie września, zapowiedział również wysiłki na rzecz cyfryzacji kraju.
Premier ocenił, że kluczowe dla Japonii jest utrzymanie stabilnych relacji z Chinami, ale zaznaczył, że Tokio będzie kontynuowało współpracę ze „wszystkimi myślącymi podobnie narodami na rzecz wolnego i otwartego Indo-Pacyfiku”.
W ubiegłym tygodniu Suga odwiedził Wietnam i Indonezję, gdzie promował wizję "wolnego i otwartego Indo-Pacyfiku" i zapowiadał zacieśnienie współpracy obronnej z tymi krajami. Komentatorzy oceniali to jako odpowiedź na rosnące wpływy Chin w Azji Południowo-Wschodniej oraz ich roszczenia terytorialne na morzach Południowochińskim i Wschodniochińskim.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi