Grupa Grimaldi, której częścią jest Finnlines, podpisała zamówienie na dziewięć promów typu ro-pax, z czego sześć będzie rozmieszczonych na Morzu Śródziemnym pod markami Grimaldi Lines i Minoan Lines, a pozostałe trzy będą obsługiwane przez Finnlines na Morzu Bałtyckim. Zamówienie jest związane z programem odnowy i rozbudowy floty przewoźnika, także z myślą o niskoemisyjnej żegludze.
Wszystkie zaplanowane statki mają powstać w chińskiej stoczni China Merchants Jinling Shipyard, mieszczącej się w Weihai i należącej do konglomeratu China Merchants Group. Umowa na budowę, ogłoszona 8 kwietnia, wynosi 1,3 mld dolarów. Została ona zawarta w Hongkongu. Dostarczenie wszystkich jednostek jest zaplanowane na lata 2028-2030.
Jak podkreśla zamawiający statki mają się cechować mniejszym wpływem na środowisko i zwiększonym komfortem na pokładzie. Mają w sobie łączyć w sobie możliwości transportowe, innowacyjny design i komfort na pokładzie, a wszystko to dostosowane do zrównoważonego rozwoju żeglugi. Zostały zaprojektowane w celu podniesienia jakości transportu morskiego zarówno ładunków tocznych, jak i pasażerów na Morzu Śródziemnym i Morzu Bałtyckim. Wszystkie jednostki zostaną wyposażone w silniki zasilane metanolem, dzięki czemu będą przygotowane do osiągnięcia celu jakim jest zerowa emisja netto CO2.
– China Merchants Industry Group i Grimaldi Group zawsze stosowały się do koncepcji „innowacyjność, jakość przede wszystkim”, dokonując przełomów w technologii ekologicznych statków i inteligentnej żeglugi oraz wspólnie definiując nowy punkt odniesienia dla statków typu ro-pax. Jako lider w produkcji wysokiej klasy sprzętu w Chinach, China Merchants Industry Group i CMI Weihai Shipyard połączą najlepszy zespół badawczo-rozwojowy, odchudzony system produkcyjny i system obsługi pełnego cyklu życia, aby zapewnić wysoką jakość realizacji projektów i pomóc Grimaldi w dalszym umacnianiu wiodącej pozycji na europejskim i światowym rynku żeglugi ro-ro. China Merchants Industry chce kontynuować współpracę z Grimaldi Group w celu pogłębienia współpracy w najnowocześniejszych dziedzinach, takich jak paliwo zeroemisyjne i inteligentne statki, oraz wspólnie dostarczać bardziej wydajne i zrównoważone rozwiązania żeglugowe dla klientów na całym świecie – oświadczył Wu Sichuan, prezes China Merchant Industry.
– Zamawiając te dziewięć niezwykłych statków typu ro-pax, kontynuujemy i wzmacniamy naszą długą, udaną współpracę z China Merchants Group, wybitnym partnerem w zakresie budowy najnowocześniejszych statków. Nowe klasy Next Generation Med i Hansa Superstar są wynikiem dogłębnej analizy potrzeb naszych klientów i samej żeglugi. Dziś, bardziej niż kiedykolwiek, ta ostatnia wymaga jakości, wydajności i zrównoważenia środowiskowego, aby pozostać kluczowym rodzajem krajowego i międzynarodowego transportu towarowego i pasażerskiego. W szczególności wyjątkowe wyniki w zakresie redukcji emisji CO2 i wykorzystania metanolu jako paliwa alternatywnego jeszcze bardziej zbliżają naszą Grupę do globalnego celu zerowej emisji netto, jeszcze bardziej umacniając naszą pozycję wiodącego gracza w transporcie morskim bliskiego zasięgu w regionie Morza Śródziemnego i Bałtyku – powiedział Emanuele Grimaldi, dyrektor zarządzający Grimaldi Group i prezes zarządu Finnlines.
Cztery z nowych statków będą pływać pod włoską banderą, obsługiwane pod marką Grimaldi Lines. Dwa kolejne będą wykorzystywane przez grecką spółkę zależną Minoan Lines i kursować pod banderą Grecji. Jak podkreśla Grimaldi, te jednostki mają należeć do klasy powstałej z myślą o kursowaniu po Morzu Śródziemnym, określanej jako Next Generation Med. Pozostałe promy, oznaczone jako klasa Hansa Superstar, trafią do Finnlines i będą pływać pod fińską banderą. Mają stanowić ewolucję dotychczas rozwijanej serii ro-pax pn. Superstar (Finnlines, Finnsirius i Finncanopus), przeznaczonej do obsługi bałtyckich tras żeglugowych, przede wszystkim na trasie Finlandia-Niemcy.
Długość promów śródziemnomorskich ma wynosić 229 metrów, przy czym te śródziemnomorskie będą miały pojemność ładunkową wynoszącą 3300 m3, a także miejsca dla 2500 pasażerów (300 kabin dla 1200 osób i 700 rozkładanych foteli) i transportu do 300 samochodów. Bałtyckie statki będą od nich nieco większe, mając odpowiednio 240 metrów długości i posiadając pojemność ładunkową wynoszącą 5100 m3, przy czym przewidziano miejsce do transportu 90 samochodów i zakwaterowanie w 320 kabinach dla maksymalnie 1100 pasażerów.
Wszystkie dziewięć statków zostanie dostarczonych w latach 2028-2030 i będą wyposażone w przełomowe, ekologiczne innowacje technologiczne. Zoptymalizowana konstrukcja kadłuba (z zastosowaną powłoką na bazie krzemu) i śruby napędowej miała zostać zoptymalizowana, a na pokładzie zostaną zamontowane energooszczędne systemy zarządzania energią, użytkowane zarówno w trakcie pobytu na morzu, jak i w porcie. W przypadku tego ostatniego dochodzi również gotowość do zasilania statków z lądu, także wpływając na ograniczenie emisji CO2, a wedle wyliczeń na każdą jednostkę ładunkową ma to dotyczyć zmniejszenia nawet o 50% w porównaniu z konwencjonalnymi statkami obsługującymi te same trasy.
Oprócz rozwiązań związanych z ekologią projekt zakłada szereg udogodnień z myślą o pasażerach. Na statkach śródziemnomorskich znajdą się trzy bary, strefa handlowa, sala konferencyjna, dwie restauracje samoobsługowe, panoramiczna restauracja à la carte, wewnętrzny i zewnętrzny salon z nasłonecznionym pokładem słonecznym z dwoma basenami i dyskoteką na dachu. Ponadto wystrój wnętrz będzie starannie wyselekcjonowany, z oddzielnymi niestandardowymi meblami dla statków Grimaldi Lines i Minoan Lines, z których każdy będzie specjalnie dostosowany do gustów i specyficznych potrzeb ich rynków docelowych.
Biorąc z kolei pod uwagę specyfikę tras bałtyckich, promy dla Finnlines będą przystosowane do dłuższych rejsów, otrzymując też nowe kategorie kabin i opcje restauracyjne dostosowane do różnych preferencji pasażerów, z silnym naciskiem na komfort i wrażenia na pokładzie. Udogodnienia obejmują pięć barów i restauracji, spa z szeroką gamą usług i zabiegów, w tym kultową fińską saunę, sklepy i dwa place zabaw dla dzieci przeznaczone dla różnych grup wiekowych. Jedną z wyróżniających się funkcji ma być główny bar umiejscowiony na dziobie pokładu nr 12, który oferuje widoki na Morze Bałtyckie podczas rejsu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów