• <
nauta_2024

Finnlines otrzyma trzy nowe promy z myślą o trasie Finlandia-Niemcy

rk

08.04.2025 21:36 Źródło: Finnlines
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Finnlines otrzyma trzy nowe promy z myślą o trasie Finlandia-Niemcy
Fot. Finnlines

Grupa Grimaldi, której częścią jest Finnlines, podpisała zamówienie na dziewięć promów typu ro-pax, z czego sześć będzie rozmieszczonych na Morzu Śródziemnym pod markami Grimaldi Lines i Minoan Lines, a pozostałe trzy będą obsługiwane przez Finnlines na Morzu Bałtyckim. Zamówienie jest związane z programem odnowy i rozbudowy floty przewoźnika, także z myślą o niskoemisyjnej żegludze.

Wszystkie zaplanowane statki mają powstać w chińskiej stoczni China Merchants Jinling Shipyard, mieszczącej się w Weihai i należącej do konglomeratu China Merchants Group. Umowa na budowę, ogłoszona 8 kwietnia, wynosi 1,3 mld dolarów. Została ona zawarta w Hongkongu. Dostarczenie wszystkich jednostek jest zaplanowane na lata 2028-2030.

Jak podkreśla zamawiający statki mają się cechować mniejszym wpływem na środowisko i zwiększonym komfortem na pokładzie. Mają w sobie łączyć w sobie możliwości transportowe, innowacyjny design i komfort na pokładzie, a wszystko to dostosowane do zrównoważonego rozwoju żeglugi. Zostały zaprojektowane w celu podniesienia jakości transportu morskiego zarówno ładunków tocznych, jak i pasażerów na Morzu Śródziemnym i Morzu Bałtyckim. Wszystkie jednostki zostaną wyposażone w silniki zasilane metanolem, dzięki czemu będą przygotowane do osiągnięcia celu jakim jest zerowa emisja netto CO2.

– China Merchants Industry Group i Grimaldi Group zawsze stosowały się do koncepcji „innowacyjność, jakość przede wszystkim”, dokonując przełomów w technologii ekologicznych statków i inteligentnej żeglugi oraz wspólnie definiując nowy punkt odniesienia dla statków typu ro-pax. Jako lider w produkcji wysokiej klasy sprzętu w Chinach, China Merchants Industry Group i CMI Weihai Shipyard połączą najlepszy zespół badawczo-rozwojowy, odchudzony system produkcyjny i system obsługi pełnego cyklu życia, aby zapewnić wysoką jakość realizacji projektów i pomóc Grimaldi w dalszym umacnianiu wiodącej pozycji na europejskim i światowym rynku żeglugi ro-ro. China Merchants Industry chce kontynuować współpracę z Grimaldi Group w celu pogłębienia współpracy w najnowocześniejszych dziedzinach, takich jak paliwo zeroemisyjne i inteligentne statki, oraz wspólnie dostarczać bardziej wydajne i zrównoważone rozwiązania żeglugowe dla klientów na całym świecie – oświadczył Wu Sichuan, prezes China Merchant Industry.

– Zamawiając te dziewięć niezwykłych statków typu ro-pax, kontynuujemy i wzmacniamy naszą długą, udaną współpracę z China Merchants Group, wybitnym partnerem w zakresie budowy najnowocześniejszych statków. Nowe klasy Next Generation Med i Hansa Superstar są wynikiem dogłębnej analizy potrzeb naszych klientów i samej żeglugi. Dziś, bardziej niż kiedykolwiek, ta ostatnia wymaga jakości, wydajności i zrównoważenia środowiskowego, aby pozostać kluczowym rodzajem krajowego i międzynarodowego transportu towarowego i pasażerskiego. W szczególności wyjątkowe wyniki w zakresie redukcji emisji CO2 i wykorzystania metanolu jako paliwa alternatywnego jeszcze bardziej zbliżają naszą Grupę do globalnego celu zerowej emisji netto, jeszcze bardziej umacniając naszą pozycję wiodącego gracza w transporcie morskim bliskiego zasięgu w regionie Morza Śródziemnego i Bałtyku – powiedział Emanuele Grimaldi, dyrektor zarządzający Grimaldi Group i prezes zarządu Finnlines.

Cztery z nowych statków będą pływać pod włoską banderą, obsługiwane pod marką Grimaldi Lines. Dwa kolejne będą wykorzystywane przez grecką spółkę zależną Minoan Lines i kursować pod banderą Grecji. Jak podkreśla Grimaldi, te jednostki mają należeć do klasy powstałej z myślą o kursowaniu po Morzu Śródziemnym, określanej jako Next Generation Med. Pozostałe promy, oznaczone jako klasa Hansa Superstar, trafią do Finnlines i będą pływać pod fińską banderą. Mają stanowić ewolucję dotychczas rozwijanej serii ro-pax pn. Superstar (Finnlines, Finnsirius i Finncanopus), przeznaczonej do obsługi bałtyckich tras żeglugowych, przede wszystkim na trasie Finlandia-Niemcy.

Długość promów śródziemnomorskich ma wynosić 229 metrów, przy czym te śródziemnomorskie będą miały pojemność ładunkową wynoszącą 3300 m3, a także miejsca dla 2500 pasażerów (300 kabin dla 1200 osób i 700 rozkładanych foteli) i transportu do 300 samochodów. Bałtyckie statki będą od nich nieco większe, mając odpowiednio 240 metrów długości i posiadając pojemność ładunkową wynoszącą 5100 m3, przy czym przewidziano miejsce do transportu 90 samochodów i zakwaterowanie w 320 kabinach dla maksymalnie 1100 pasażerów.

Wszystkie dziewięć statków zostanie dostarczonych w latach 2028-2030 i będą wyposażone w przełomowe, ekologiczne innowacje technologiczne. Zoptymalizowana konstrukcja kadłuba (z zastosowaną powłoką na bazie krzemu) i śruby napędowej miała zostać zoptymalizowana, a na pokładzie zostaną zamontowane energooszczędne systemy zarządzania energią, użytkowane zarówno w trakcie pobytu na morzu, jak i w porcie. W przypadku tego ostatniego dochodzi również gotowość do zasilania statków z lądu, także wpływając na ograniczenie emisji CO2, a wedle wyliczeń na każdą jednostkę ładunkową ma to dotyczyć zmniejszenia nawet o 50% w porównaniu z konwencjonalnymi statkami obsługującymi te same trasy.

Oprócz rozwiązań związanych z ekologią projekt zakłada szereg udogodnień z myślą o pasażerach. Na statkach śródziemnomorskich znajdą się trzy bary, strefa handlowa, sala konferencyjna, dwie restauracje samoobsługowe, panoramiczna restauracja à la carte, wewnętrzny i zewnętrzny salon z nasłonecznionym pokładem słonecznym z dwoma basenami i dyskoteką na dachu. Ponadto wystrój wnętrz będzie starannie wyselekcjonowany, z oddzielnymi niestandardowymi meblami dla statków Grimaldi Lines i Minoan Lines, z których każdy będzie specjalnie dostosowany do gustów i specyficznych potrzeb ich rynków docelowych.

Biorąc z kolei pod uwagę specyfikę tras bałtyckich, promy dla Finnlines będą przystosowane do dłuższych rejsów, otrzymując też nowe kategorie kabin i  opcje restauracyjne dostosowane do różnych preferencji pasażerów, z silnym naciskiem na komfort i wrażenia na pokładzie. Udogodnienia obejmują pięć barów i restauracji, spa z szeroką gamą usług i zabiegów, w tym kultową fińską saunę, sklepy i dwa place zabaw dla dzieci przeznaczone dla różnych grup wiekowych. Jedną z wyróżniających się funkcji ma być główny bar umiejscowiony na dziobie pokładu nr 12, który oferuje widoki na Morze Bałtyckie podczas rejsu.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.