Norweska firma zrealizuje projekt modernizacji promu do przewozu samochodów, MF Hamlet, celem uczynienia go zeroemisyjnym poprzez instalację zasilania bateryjnego. W ten sposób regularnie poruszający się między Danią a Szwecją statek ma stać się bardziej przyjazny środowisku.
Główne cele przedsięwzięcia obejmują osiągnięcie zerowej emisji, umożliwienie w pełni elektrycznego działania z akumulatorami i posiadanie redundancji napędu mechanicznego. Szybka konwersja ma rozpocząć się w listopadzie tego roku w Oresund Drydocks, ale statek odwiedzi stocznię już w marcu podczas zaplanowanego dokowania konserwacyjnego w celu przeprowadzenia prac przygotowawczych przed sezonem letnim. Potem dopiero przejdzie konwersję.
– Jesteśmy dumni, że możemy poprowadzić elektryfikację promu MF Hamlet. Projekt ten pokazuje nasze zaangażowanie w zrównoważone rozwiązania morskie i naszą wiedzę w zakresie modernizacji hybrydowych i elektrycznych. Ciągła współpraca między Öresundlinjen, stocznią i wszystkimi poddostawcami była wyjątkowa na etapie przygotowywania projektu i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć pozytywny wpływ tej konwersji na środowisko i wydajność tej ruchliwej trasy promowej – powiedział Martin Kjøraas, dyrektor ds. sprzedaży na rynku wtórnym, integracji i energii w Kongsberg Maritime.
Wspomniany MF Hamlet (IMO: 9150030) jest obsługiwany przez szwedzką spółkę przez Öresundlinjen, na trasie między Helsingør w Danii a Helsingborgiem w Szwecji. Został zbudowany w 1997 roku. Ma 112 metrów długości, 28 metrów szerokości i tonaż 10 067 ton. Przejdzie poważną modernizację, w tym instalację dużych zestawów akumulatorów i nowych silników z magnesami trwałymi do pędników azymutalnych. Prom będzie też wykorzystywał ładowanie wysokonapięciowe w porcie, trwające zaledwie 8-12 minut, oraz ładowanie niskonapięciowe za pomocą agregatów prądotwórczych jako alternatywę.
Trasa promowa między Helsingør i Helsingborgiem przez północną i najwęższą część cieśniny Øresund jest jedną z najbardziej ruchliwych międzynarodowych tras promów samochodowych na świecie. Dzięki przebudowie MF Hamlet cała trasa będzie w pełni zeroemisyjna, w myśl dekarbonizacji żeglugi.
Konwersja w zamierzeniu umożliwi zeroemisyjną pracę dzięki zamontowaniu wspomnianych zestawów akumulatorów dla każdego z czterech pędników, które będą zasilane przez silniki elektryczne, a istniejące silniki wysokoprężne będą pełnić funkcję rezerwową. Kongsberg Maritime będzie odpowiedzialny za przebudowę wspomnianych pędników do pracy elektrycznej, instalując nowe silniki z magnesami trwałymi (PM) dla każdego z czterech głównych pędników azymutalnych, każdy o mocy 1530 kW. Norweska firma dostarczy również kompleksowy pakiet energetyczny, automatyzacji i sterowania, który obejmuje interfejs do głównej tablicy rozdzielczej, modernizację K-Chief 600 do nowego systemu K-Chief z systemem zarządzania energią oraz wdrożenie sterowania pędnikiem Mcon.
Systemy magazynowania energii zostaną dostarczone przez Echandia bezpośrednio do właściciela, podczas gdy Oresund Drydocks zajmie się konwersją mechaniczną. Firma instalacyjna SH-Group wyprodukuje i zainstaluje obudowy pokładów oraz zadba o prawidłowe poprowadzenie okablowania, a także o instalację i okablowanie nowego sprzętu.
Zakres prac firmy Kongsberg Maritime obejmie także konwersję górnego biegu na czterech pędnikach US 3001 Controllable Pitch, przebudowanych tak, aby miały podwójne wejście, gdzie główne wejście jest napędzane przez nowe elektryczne silniki z magnesami trwałymi, a drugie jest podłączone do istniejących silników wysokoprężnych. Prom będzie ładował swoje akumulatory na lądzie, podłączając się do istniejących robotów ładujących (10,6 MW/10,4 kV). Zostanie również przygotowany do zainstalowania technologii Kongsberg Maritime Auto-Crossing i Auto-Docking w celu zautomatyzowania manewrów tranzytowych i portowych.
Oprócz tych innowacji w napędzie MF Hamlet otrzyma całkowicie nowe pokładówki zainstalowane na górnym pokładzie, z urządzeniami energetycznymi Kongsberg Maritime i bateriami Echandia jako kluczowymi elementami. Oba mostki otrzymają nowe układy konsoli w celu poprawy widoczności oraz nowe fotele kontrolne dla pilota i drugiego pilota w celu zwiększenia ergonomii obsługi.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów