W ramach działalności estońskiej prezydencji w Radzie Państw Morza Bałtyckiego (Council of the Baltic Sea States, CBSS) eksperci zajmujący wdrażaniem nowych technologii mają zająć się zagadnieniem planowania działań i wzmacniania współpracy regionalnej.
Grupa ekspertów ds. zrównoważonej gospodarki morskiej (Expert Group on Sustainable Maritime Economy, EGSME) stanowi platformę składającą się z ekspertów krajowych z państw członkowskich CBSS, którzy koncentrują się na kwestiach związanych z gospodarką morską. Aktualnie do głównych zagadnień, jakimi się zajmują, jest wdrażanie rozwiązań sprzyjających ograniczaniu emisji CO2 w żegludze oraz wdrażania technologii „cyfrowych bliźniaków” (Digital Twin) zarówno na statkach jak i w ramach morskiej infrastruktury.
Jako międzyrządowa grupa ekspertów, EGSME ma na celu promowanie regionu Morza Bałtyckiego w celu zwiększenia jego konkurencyjności w różnych obszarach zrównoważonej gospodarki morskiej, propagowanie żeglugi zeroemisyjnej, a także pozycjonowanie regionu bałtyckiego jako regionu modelowego dla najlepszych praktyk morskich, w tym w zakresie innowacji, cyfryzacji i ochrony środowiska.
12 marca tego roku specjaliści mają odbyć spotkanie online, aby omówić priorytety i inicjatywy aktualnie trwającej estońskiej prezydencji CBSS w zakresie wspomnianych innowacji. Dotyczy to również mapowania bieżących działań i wzmocnienia współpracy regionalnej. Raport, oparty na ankiecie wypełnionej przez państwa członkowskie CBSS i konsultacjach z organizacjami panbałtyckimi, zostanie przedstawiony na otwartym seminarium Grupy Ekspertów ds. Zrównoważonej Gospodarki Morskiej w Tallinie w maju tego roku.
Estonia sprawuje prezydencję w CBSS od 1 lipca 2024 roku do 30 czerwca 2025 roku. Jej główna polityka opiera się ciągłości i długoterminowym ukierunkowaniu, stąd w zdecydowanej mierze opiera swoje działania na poprzednicze, Finlandii. Koncentruje się więc zarówno na współpracy politycznej, jak i praktycznej. Ważną rolę odgrywają tu spotkania ministrów spraw zagranicznych państw nadbałtyckich, zapewniając w ten sposób odpowiednią platformę do rozwijania kwestii ważnych dla odporności, zrównoważonego długoterminowego rozwoju i współpracy w regionie Morza Bałtyckiego.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych