Zespół inżynierów AYK Energy poinformował o zainstalowaniu największych baterii morskich na kolejnym statkku należącym do Brittany Ferries.
Na statkach Guillaume de Normandie i Saint-Malo, wchodzących w skład floty Brittany Ferries, zamontowano baterie Orion o mocy 12 MWh. Wspomniane promy posiadają 195 metrów długości i 28 metrów szerokości. Osiągają prędkość do 23 węzłów. Mogą przyjąć na swój pokład 1310 pasażerów i do 470 samochodów. Na każdym statku znajduje się 386 kabin i 10 kabin. Wyporność wynosi 30 000 GT.
Aktualnie prom Guillaume de Normandie zakończył próby morskie i zmierza do Wielkiej Brytanii, gdzie będzie obsługiwał trasę Portsmouth - Caen. Trzy miesiące wcześniej w chińskiej stoczni w China Merchants Jinling Shipyard Weihai taką samą baterię zainstalowano na bliźniaczym Saint-Malo, który w przyszłym miesiącu rozpocznie obsługę trasy Portsmouth - St Malo.
– Chcielibyśmy jeszcze raz podziękować Brittany Ferries za umożliwienie AYK dostarczenia tych dwóch wysoce innowacyjnych promów. To była ogromna praca dla naszej firmy i pokazuje, jak AYK dojrzewa jako firma. Zdobycie zamówienia w kwietniu 2024 roku i dostarczenie projektu na początku 2025 r. pokazuje możliwości naszego zespołu i fabryki – przekazał Chris Kruger, założyciel AYK Energy, przy okazji prac prowadzonych na Saint Malo.
Zdaniem firmy dziesięć lat po tym, jak zainstalowano akumulator na pierwszym w historii hybrydowym promie elektrycznym, zarówno armatorzy jak i rządy państw mają zaczynać dostrzegać, że statki z takim zasilaniem, wyposażone w baterie, mogą konkurować z jednostkami posiadającymi konwencjonalne napędy, tak pod względem jakości usług, jak i ceny użytkowania. W ciągu kolejnych lat napędy elektryczne i inne nisko- oraz zeroemisyjne mają zacząć stanowić przewagę nad tradycyjnymi formami zasilania, sprzyjając tym samym dekarbonizacji transportu morskiego. Na przykładzie historii promu prom MF Ampere, który rozpoczął komercyjną działalność w Norwegii 10 lat temu, można prześledzić rosnące zainteresowanie tego rodzaju technologią, jak i jej rosnącą wydajnością. Tego rodzaju statki coraz częściej pojawiają się jako obsługujące regularne (niekiedy kilka razy dziennie), niedalekie połączenia morskie.
Czytaj więcej: Pierwszy na świecie w pełni elektryczny prom kończy 10 lat
Wraz z popularyzacją, atrakcyjnością cenową, jak i wzrastającą świadomością nabywców oraz konsumentów odnośnie przyjaznych środowisku form transportu morskiego będzie rosnąć portfel zamówień na statki z napędami elektrycznymi. Już teraz są wdrażane także jednostki do pracy portowej, jak holowniki czy łodzie pilotażowe, a wraz z rozwojem wydajności baterii i możliwości ich ładowania w sposób ekologiczny, zakres związanych z tym możliwości będzie się rozszerzał.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów