Niedługo po rozpoczęciu działalności zgodnie z przeznaczeniem przez kontenerowiec Laura Maersk, napędzany metanolem, odbyło się wodowanie kolejnej jednostki, mającej w przyszłości tworzyć trzon "zielonej floty". To pierwszy, z zamówionej w Korei Południowej serii 12 statków, które mają odmienić branżę żeglugową w myśl dekarbonizacji branży morskiej.
Kolejny, zwodowany w ubiegłym tygodniu kontenerowiec, ma być zdolny do rejsów oceanicznych z wykorzystaniem dwupaliwowego napędu, w tym obsługiwanego przez zielony metanol.Ma 350 metrów długości, 53,5 metra szerokości i pojemność 16 200 TEU. Jest budowany w stoczni południowokoreańskiego koncernu Hyundai Heavy Industries, przy udziale MAN Energy Solutions.
She floats 🛳. The first in a new series of 12 large #methanol enabled container ships, made her launching and undocking milestone 👏. Dual-fuel engine. 📏 Measuring at 350m in length & 53.5m width, with capacity to carry 16200 TEU #Maersk #allthwaytozero #decarbonisation pic.twitter.com/063Su6dO3a
— Maersk (@Maersk) October 9, 2023
Duński gigant branży morskiej wyznaczył sobie ambitny cel na rok
2040, polegający na zerowej emisji gazów cieplarnianych netto i do roku
2030 transport co najmniej 25% ładunków oceanicznych przy użyciu
ekologicznych paliw. Statek dostawczy o ładowności 2100 TEU stanowi
ważny krok w kierunku długoterminowej cel długoterminowy polegający na
stopniowym odnawianiu całej floty Maerska tak, aby działała wyłącznie na
paliwach ekologicznych. Od
czasu złożenia zamówienia w stoczni w 2021 roku, sam
Maersk zawarł kontrakty na kolejne 24 dwupaliwowe jednostki na
metanol z dostawą w latach 2024–2027 i przyjął politykę zamawiania
wyłącznie nowych, własnych statków wyposażonych w opcję ekologicznego
paliwa. W Kopenhadze 14 września br., odbył się chrzest wspomnianego
statku Laura Maersk, który jest pierwszą jednostką tego typu,
przeznaczoną do komercyjnej żeglugi. Już 5 października weszła do
terminalu kontenerowego GCT w w Porcie Gdynia, o czym pisaliśmy w
artykule na ten temat. Łącznie, według danych DNV, stocznie na całym świecie pracują obecnie nad 144 kontenerowcami korzystającymi z metanolu, co stanowi 80% wszystkich zamówionych statków na to paliwo.
Planowe przekazanie zamawiającemu kolejnego kontenerowca ma nastąpić w 2024 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów