Niedługo po rozpoczęciu działalności zgodnie z przeznaczeniem przez kontenerowiec Laura Maersk, napędzany metanolem, odbyło się wodowanie kolejnej jednostki, mającej w przyszłości tworzyć trzon "zielonej floty". To pierwszy, z zamówionej w Korei Południowej serii 12 statków, które mają odmienić branżę żeglugową w myśl dekarbonizacji branży morskiej.
Kolejny, zwodowany w ubiegłym tygodniu kontenerowiec, ma być zdolny do rejsów oceanicznych z wykorzystaniem dwupaliwowego napędu, w tym obsługiwanego przez zielony metanol.Ma 350 metrów długości, 53,5 metra szerokości i pojemność 16 200 TEU. Jest budowany w stoczni południowokoreańskiego koncernu Hyundai Heavy Industries, przy udziale MAN Energy Solutions.
She floats 🛳. The first in a new series of 12 large #methanol enabled container ships, made her launching and undocking milestone 👏. Dual-fuel engine. 📏 Measuring at 350m in length & 53.5m width, with capacity to carry 16200 TEU #Maersk #allthwaytozero #decarbonisation pic.twitter.com/063Su6dO3a
— Maersk (@Maersk) October 9, 2023
Duński gigant branży morskiej wyznaczył sobie ambitny cel na rok
2040, polegający na zerowej emisji gazów cieplarnianych netto i do roku
2030 transport co najmniej 25% ładunków oceanicznych przy użyciu
ekologicznych paliw. Statek dostawczy o ładowności 2100 TEU stanowi
ważny krok w kierunku długoterminowej cel długoterminowy polegający na
stopniowym odnawianiu całej floty Maerska tak, aby działała wyłącznie na
paliwach ekologicznych. Od
czasu złożenia zamówienia w stoczni w 2021 roku, sam
Maersk zawarł kontrakty na kolejne 24 dwupaliwowe jednostki na
metanol z dostawą w latach 2024–2027 i przyjął politykę zamawiania
wyłącznie nowych, własnych statków wyposażonych w opcję ekologicznego
paliwa. W Kopenhadze 14 września br., odbył się chrzest wspomnianego
statku Laura Maersk, który jest pierwszą jednostką tego typu,
przeznaczoną do komercyjnej żeglugi. Już 5 października weszła do
terminalu kontenerowego GCT w w Porcie Gdynia, o czym pisaliśmy w
artykule na ten temat. Łącznie, według danych DNV, stocznie na całym świecie pracują obecnie nad 144 kontenerowcami korzystającymi z metanolu, co stanowi 80% wszystkich zamówionych statków na to paliwo.
Planowe przekazanie zamawiającemu kolejnego kontenerowca ma nastąpić w 2024 roku.
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu