A.P. Moller-Maersk (Maersk) i Amazon sfinalizowały umowę na lata 2023-2024 na transport 20 000 kontenerów FFE (Forty Foot Equipment) przy użyciu "zielonego" biopaliwa w ramach oferty produktów oceanicznych Maersk "ECO Delivery". Maersk szacuje, że przyczyni się to do redukcji 44 600 ton CO2 w porównaniu z wykorzystaniem paliw kopalnych. Jest to również czwarty rok z rzędu, w którym Amazon i Maersk zorganizowały transport kontenerowy z wykorzystaniem opcji paliwowych o niskiej emisji gazów cieplarnianych.
Usługa w ramach ECO Delivery ma zapewnić klientom, że transport ich towarów będzie zgodny z polityką ograniczenia emisji CO2, pozostając przyjazną środowisku i zgodną z założeniami akcji Climate Pledge. Również w tym roku Amazon skorzysta z nowej funkcji tego programu, która będzie możliwa dzięki zastosowaniu ekologicznego metanolu obok biodiesla jako drugiego ekologicznego paliwa we flocie statków o charakterystycznym dla Maersk odcieniu niebieskiego. ECO Delivery wykorzystuje też dane dotyczące zużycia paliwa do raportowania oszczędności w zakresie emisji z większą precyzją, uwzględniając inne gazy cieplarniane oprócz CO2. Stworzony w ten sposób model biznesowy ma zapewnić także pewność i stabilność cen, pozostając oddzielonym od rynku paliw kopalnych.
"Zielone paliwa" wykorzystywane przez Maersk i jego łańcuch dostaw charakteryzują się niską lub bardzo niską emisją gazów cieplarnianych w całym cyklu życia w porównaniu z paliwami kopalnymi. Są weryfikowane przez Międzynarodową Certyfikację Zrównoważonego Rozwoju i Węgla (International Sustainability & Carbon Certification, ISCC). Metodologia rozliczania emisji oparta jest na tej stosowanej przez Globalną Radę ds. Emisji Logistycznych (Global Logistics Emission Council, GLEC) i posiada certyfikat Smart Freight Center, międzynarodowej organizacji non-profit skupiającej się na ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych z transportu towarowego.
– Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z firmą Maersk, sygnatariuszem Deklaracji Klimatycznej i liderem w logistyce żeglugowej, w tym w zakresie praktycznych rozwiązań pozwalających na dekarbonizację żeglugi morskiej. Cieszymy się, że na pierwszym statku dostawczym Maersk zasilanym metanolem znajdują się nasze kontenery i że możemy w dalszym ciągu korzystać z ich biopaliwa – podkreślił wiceprezes ds. transportu globalnego w Amazon Adam Baker.
– Dotychczasowe osiągnięcia Amazona w zapewnianiu zrównoważonej wysyłki, niezależnie od sytuacji biznesowej, świadczą o jego wkładzie w budowanie lepszej przyszłości. Mamy wspólny cel, jakim jest ograniczenie całkowitej emisji gazów cieplarnianych do zera netto do 2040 roku. Jako współsygnatariusze Deklaracji Klimatycznej musimy stale tworzyć nowe możliwości, aby była to dekada działań. Dekarbonizacja żeglugi to ważny krok, który należy połączyć z wieloma innymi, aby chronić naszą przyszłość – podkreślił prezes A.P. Moller-Maersk na Amerykę Północną Narin Phol.
Współzałożona przez Global Optimism i Amazon akcja Climate Pledge jest wspierana przez ponad 400 firm w 38 krajach na całym świecie. W jej ramach przedsiębiorstwa są zobowiązanie do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2040 roku. Sygnatariusze zgadzają się na:
1. Regularne mierzenie i raportowanie emisji gazów cieplarnianych;
2. Wdrożenie strategii dekarbonizacji zgodnie z Porozumieniem Paryskim;
3. Neutralizację wszelkich pozostałych emisji.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów