Dwie firmy poinformowały, Siemens Energy i NEXTCHEM poinformowały, że będą współpracować w celu opracowania modułowych rozwiązań ogniw paliwowych do wysokotemperaturowego metanolu dla przemysłu morskiego. Celem jest rozwój oferty dla branży morskiej, która jest zainteresowana wdrażaniem nisko- i zeroemisyjnych napędów dla statków.
Porozumienie zostało podpisane 26 września. Współpraca, początkowo skupiając się na segmencie jachtów luksusowych, ma na celu zaprojektowanie i dostarczenie innowacyjnego i wysoce wydajnego modułu ogniwa paliwowego na metanol, a także integracji systemów pokładowych, pełnej elektryfikacji i zarządzaniu energią, aby dostarczyć kompletne rozwiązanie dla stoczni i armatorów. Obie firmy mają podzielić się kompetencjami w tym zagresie, odpowiednio NEXTCHEM w kontekście modułów ogniw paliwowych, natomiast Siemens Energy, wspomnianymi systemami.
– Dzięki temu wysoce wydajnemu i modułowemu rozwiązaniu ogniw paliwowych NEXTCHEM obejmie cały łańcuch wartości niskoemisyjnego metanolu, oferując unikalną propozycję, która może zapewnić najlepsze w swojej klasie technologie produkcji, a jednocześnie odblokować dodatkowe zastosowania metanolu, przyspieszając tym samym wzrost popytu i budując szerszą gospodarkę niskoemisyjną opartą na metanolu – przekazał Fabio Fritelli, dyrektor zarządzający NEXTCHEM, skomentował
– To osiągnięcie podkreśla wyjątkową wartość kluczowych graczy w łańcuchu wartości transformacji energetycznej. Współpracując, czerpiemy korzyści z wzajemnej wiedzy specjalistycznej i referencji w pokrewnych branżach. Ogniwa paliwowe stanowią integralną część ekosystemu technologii czystych paliw, od elektrolizy po wytwarzanie i magazynowanie energii elektrycznej, i znajdują zastosowanie w wielu zastosowaniach przemysłowych – powiedział Giuseppe Sachero, wiceprezes ds. rozwiązań naftowo-gazowych i chemicznych w Siemens Energy.
Ogniwo paliwowe będzie przetwarzać niskoemisyjny metanol z powrotem w wodór do wytwarzania energii na pokładzie, umożliwiając zerową emisję netto energii elektrycznej zarówno na kotwicy, jak i podczas napędu. To rozwiązanie pozwoli na zastąpienie znacznych ilości kopalnego oleju napędowego do silników okrętowych i uniknięcie emisji tlenków azotu i siarki, które podlegają ścisłym regulacjom.
Chociaż segment jachtowy jest postrzegany jako rynek wczesny, ten nowy, moduł ogniw paliwowych na metanol, w zamierzeniu ma znaleźć też inne zastosowania na rynku, nie tylko w kontekście napędów statków. NEXTCHEM wskazuje choćby na produkcję energii o zerowej emisji netto, zasilanie rezerwowe i podstawowe dla centrów danych.
Wiele firm rozwija technologie zarówno związane z produkcją metanolu oraz e-metanolu, jak i ich wykorzystanie w postaci przyjaznego dla środowiska paliwa. Przykładowo MAN Energy Solutions oraz Everllence pracują nad własnymi silnikami zasilanymi tym surowcem, które będą zdecydowanie bardziej wydajne niż dotychczasowe konstrukcje. Wszystko to powstaje z myślą o rosnącym zapotrzebowaniu rynku i zainteresowaniu nisko- oraz zeroemisyjnymi napędami. Według raportu DNV za 2024 rok, zamówiono łącznie 515 statków z napędami dwupaliwowymi, co ma stanowić wzrost o 38% w porównaniu z 2023 rokiem. W ten sposób nawet 69% wszystkich zamówień samych tylko kontenerowców dotyczyło statków zasilanych paliwami alternatywnymi. Preferowanym paliwem w tym segmencie był LNG, stanowiący 67% zamówień na statki nisko- i zeroemisyjne. W przypadku statków z napędem na metanol mowa o 166, w tym 85 kontenerowcach.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii