Norweski koncern Kongsberg Maritime dąży do umocnienia swojej pozycji w zakresie dostarczania i modernizacji statków towarowych nowej generacji. Przykładem tego jest zamówienie od duńskiego operatora Tärntank na zaprojektowanie i wyposażenie kolejnego, hybrydowego chemikaliowca, który będzie wspomagany wiatrem. To ostatnie zamówienie zwiększa łączną, aktualną liczbę statków zamówionych przez tę firmę do 11, przy czym pięć ostatnich jest wyposażonych w technologię wspomagania napędu przy użyciu wiatru.
Nowe statki o pojemności 15 000 DTW zostaną wyposażone w szereg zaawansowanych technologii od Kongsberg Maritime, mających na celu oszczędzanie energii i redukcję emisji. Wszystko to w myśl dekarbonizacji żeglugi i redukcji emisji CO2. Te hybrydowe tankowce mają być napędzane zarówno konwencjonalnym olejem napędowym, jak i biopaliwem lub metanolem. Co najważniejsze, zostaną wyposażone w technologię wspomagania wiatrem oraz opatentowane przez Tärntank rozwiązanie Hybrid Solution w postaci zasilania bateryjnego.
Statki będą napędzane wydajnym układem napędowym Promas z zaworem klapowym, zapewniającym oszczędność zużycia paliwa o ponad 6% w porównaniu z alternatywnymi systemami. Pakiet wyposażenia obejmuje również pędnik tunelowy z systemem sterowania pędnikiem M-con, zintegrowane systemy automatyki K-Chief, system sterowania napędem AutoChief i maszyny pokładowe. Statki będą miały najnowocześniejszą konstrukcję kadłuba - NVC 615 CT - charakteryzującą się wydajnością klasy lodowej 1A i dziobem przebijającym fale.
Projekt ma łączyć w sobie wszystko to, co innowacyjne i wpisujące się w zeroemisyjność. Obok wspomnianych paliw ekologicznych jego elementem jest wykorzystanie wiatru poprzez umieszczenie na statkach żagli. Wraz z dwupaliwowym silnikiem znajdą się na tankowcach serii Hybrid Solution Plus, przeznaczonych do żeglugi przybrzeżnej. Dzięki wykorzystanym rozwiązaniom napędowym mają zapewnić zmniejszenie emisji CO2 o ponad 44 tony.
Budowa ekologicznych statków to element większego przedsięwzięcia duńskiej firmy, w postaci projektu eMETHANOLxWSolution. Podobnie jak w przypadku działań norweskiego stoczniowca, celem jest przyczynienie się do dekarbonizacji przemysłu żeglugowego, osiąganie celów klimatycznych wyznaczonych przez IMO i UE. i tworzenia zeroemisyjnych łańcuchów dostaw paliw odnawialnych dla klientów Tärntank działających na Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym.
Wykorzystanie nowoczesnego napędu żaglowego wiąże się ze swoistym "renesansem wiatru", który do XIX wieku był głównym sposobem poruszania się statków dalekomorskich. Dzięki wykorzystaniu technologii służących przemienianiu go w energię ma to zapewnić nie tylko zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, ale też jego powrót jako źródło napędu jednostek poruszających się po morzach i oceanach. Wiele firm z całego świata rozwija technologie związane z jego użyciem, a pierwsze statki już wykorzystują je w praktyce.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii