Kongsberg Maritime podpisał kontrakt na zaprojektowanie i wyposażenie dziesiątego hybrydowego chemikaliowca dla duńskiego operatora Tärntank, dodając go do portfela zamówień. Nowe statki mają zmniejszyć emisję CO2 dzięki połączeniu "zielonych" technologii, takich jak żagle zapewniające wspomaganie wiatrem, które zostanie zainstalowane na ostatnich czterech zamówionych statkach, a sama ta funkcja ma zmniejszyć emisję nawet o 19%.
Nowe jednostki będą miały wskaźnik efektywności energetycznej o blisko 40% niższy od wymagań Fazy 3 dekarbonizacji z 2025 roku. Hybrydowe tankowce o pojemności 15 000 ton mogą być zasilane olejem napędowym, biopaliwem lub metanolem i są wyposażone w technologię wspomagania wiatrem oraz własne rozwiązanie Hybrid Solution zasilane bateryjnie. To najnowsze zamówienie następuje po poprzednich kontraktach na projekt Kongsberg Maritime. Wszystkie są wyposażone w szereg innowacyjnych technologii Kongsberg Maritime, które pozwalają oszczędzać energię i redukować emisje.
- To połączenie dobrego projektu i innowacyjnych systemów zainstalowanych na nowo zbudowanym statku zmniejszy ślad węglowy operacji morskich ponad wymogi regulacyjne. Jest to wynik dobrej współpracy między Kongsberg Maritime, China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou) i Tärntank - podkreślił Claes Möller, dyrektor generalny Tärntank.
- Zamówienie dziesięciu statków, z których wszystkie będą miały projektowy wskaźnik efektywności energetycznej powyżej 40% poniżej wymagań Fazy 3 z 2025 r., jest wyraźnym, przyszłościowym zobowiązaniem ze strony Tärntank - zaznaczył Rune Ekornesvåg, dyrektor ds. sprzedaży - projektowanie statków w Kongsberg Maritime.
Statki będą napędzane wydajnym układem napędowym Promas z zaworem klapowym, zapewniającym oszczędność zużycia paliwa o ponad 6% w porównaniu z alternatywnymi systemami. Pakiet wyposażenia obejmuje również pędnik tunelowy z systemem sterowania pędnikiem M-con, zintegrowane systemy automatyki K-Chief, system sterowania napędem AutoChief i maszyny pokładowe. Statki będą miały najnowocześniejszą konstrukcję kadłuba - NVC 615 CT - charakteryzującą się wydajnością klasy lodowej 1A i dziobem przebijającym fale.
To najnowsze zamówienie zwiększa łączną liczbę statków zamówionych w tej serii do 12, po kontrakcie na dwa bardzo podobne statki, bez żagli ssących, dla szwedzkiego operatora Sirius Redri AB. Wszystkie 12 statków zostanie zbudowanych w stoczni China Merchants Jinling w Yangzhou, a pierwszy z nich, z technologią wspomagania wiatrem, ma zostać dostarczony w 2025 roku.
To kolejna umowa norweskiej firmy dotycząca produkcji statków z napędem wiatrowym. Dzień wcześniej zaprezentowała projekt masowca, w którym mają zostać użyte nowoczesne środki oszczędności paliwa konwencjonalnego, w tym wykorzystania systemu ożaglowania oraz smarowania powietrzem.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii