• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Grecja wzywa do realistycznej unijnej polityki emisyjnej dla żeglugi

Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Grecja wzywa do realistycznej unijnej polityki emisyjnej dla żeglugi

Partnerzy portalu

Grecja wzywa do realistycznej unijnej polityki emisyjnej dla żeglugi - GospodarkaMorska.pl
Fot. Port Pireus

Grecja, czołowy kraj żeglugowy Unii Europejskiej, zwrócił uwagę Komisji Europejskiej, że dodanie tej branży do systemu handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla powinno być proporcjonalne i ściśle egzekwowane, aby zapewnić równe szanse dla floty europejskiej na rynkach światowych.

W liście wysłanym do szefowej Komisji Ursuli von der Leyen grecki premier Kyriakos Mitsotakis napisał, że kraje powinny również odzyskać dochody uzyskane z kosztów, jakie poniosą ich statki, oraz że pieniądze powinny zostać przeznaczone na dekarbonizację transportu morskiego. Według greckiego związku armatorów statki należące do Grecji stanowią 58 % floty UE. Jak czytamy w liście, Mitsotakis zaapelował do Brukseli o „szybkie nawiązanie współpracy z władzami greckimi i społecznością żeglugową w celu znalezienia realistycznych i konstruktywnych rozwiązań”.

Komisja Europejska tego lata po raz pierwszy zaproponowała włączenie żeglugi do unijnego rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla. Zgodnie z planem UE żegluga byłaby dodawana do Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (ETS) stopniowo od 2023 roku. Proces ten zostałby rozłożony na okres trzech lat. Właściciele statków będą musieli kupować zezwolenia w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji, gdy ich statki będą zanieczyszczać lub napotkają ewentualne zakazy w portach UE. Komisja stwierdziła, że rynek emisji dwutlenku węgla będzie dotyczył statków pływających w obrębie Unii Europejskiej i 50% emisji z rejsów międzynarodowych rozpoczynających się i kończących w krajach bloku.

Kraje UE przygotowują się do negocjacji pakietu nowych zielonych ustaw UE, które muszą zatwierdzić zarówno one, jak i Parlament Europejski, przy czym państwa członkowskie są podzielone co do tego, jakie środki zastosować, aby osiągnąć cele klimatyczne bloku.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.