Grecja, czołowy kraj żeglugowy Unii Europejskiej, zwrócił uwagę Komisji Europejskiej, że dodanie tej branży do systemu handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla powinno być proporcjonalne i ściśle egzekwowane, aby zapewnić równe szanse dla floty europejskiej na rynkach światowych.
W liście wysłanym do szefowej Komisji Ursuli von der Leyen grecki premier Kyriakos Mitsotakis napisał, że kraje powinny również odzyskać dochody uzyskane z kosztów, jakie poniosą ich statki, oraz że pieniądze powinny zostać przeznaczone na dekarbonizację transportu morskiego. Według greckiego związku armatorów statki należące do Grecji stanowią 58 % floty UE. Jak czytamy w liście, Mitsotakis zaapelował do Brukseli o „szybkie nawiązanie współpracy z władzami greckimi i społecznością żeglugową w celu znalezienia realistycznych i konstruktywnych rozwiązań”.
Komisja Europejska tego lata po raz pierwszy zaproponowała włączenie żeglugi do unijnego rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla. Zgodnie z planem UE żegluga byłaby dodawana do Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (ETS) stopniowo od 2023 roku. Proces ten zostałby rozłożony na okres trzech lat. Właściciele statków będą musieli kupować zezwolenia w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji, gdy ich statki będą zanieczyszczać lub napotkają ewentualne zakazy w portach UE. Komisja stwierdziła, że rynek emisji dwutlenku węgla będzie dotyczył statków pływających w obrębie Unii Europejskiej i 50% emisji z rejsów międzynarodowych rozpoczynających się i kończących w krajach bloku.
Kraje UE przygotowują się do negocjacji pakietu nowych zielonych ustaw UE, które muszą zatwierdzić zarówno one, jak i Parlament Europejski, przy czym państwa członkowskie są podzielone co do tego, jakie środki zastosować, aby osiągnąć cele klimatyczne bloku.
Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów
Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę
Alarm dla portów. Potrzebna aktywizacja przemysłu Unii Europejskiej
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego