W świnoujskim terminalu promowym przeprowadzono akcję podłączenia promu Peter Pan, należącego do TT-Line, do systemu zasilania z lądu. W ten sposób statek może być zaopatrywany w energię elektryczną podczas postoju w porcie, pozytywnie wpływając na ograniczenie emisji CO2.
Przygotowania w związku z podłączeniem statku do systemu zasilania z lądu (OSP – onshore power) podczas postoju w porcie miały miejsce 11 marca br. Wykorzystano w tym celu przyłącze lądowe do instalacji promowych, a także sprawdzono ich kompatybilność. Istotne było tu zachowanie odpowiednich procedur bezpieczeństwa. Sprawdzono też zdolność do synchronizacji przesyłu energii, a także działanie i wydajność wykorzystywanego w całym przedsięwzięciu sprzętu.
W związku z tą akcją odbyło się na pokładzie jednostki spotkanie władz miejskich z zastępcą prezydent Swinoujścia, Arkadiuszem Mazepą na czele, z udziałem kapitana promu Peter Pan Patrycjuszem Nowickim i drugim inżynierem Kamilem Bazanem. Wśród poruszanych tematów była działalność armatora na rzecz ekologii i redukcji CO2 i innych cząsteczek stałych w trakcie rejsów w myśl dekarbonizacji transportu drogą morską. Do tego dochodzi ograniczenie hałasu podczas pracy statku w porcie, gdyż zjawisko tzw. „zatrucia hałasem” jest poważnym problemem dla zdrowia i dotyczy tak mieszkańców miasta, jak i morskiej fauny. Goście zostali również oprowadzeni po pokładzie, zapoznając się z działalnością załogi oraz wykorzystywanym sprzętem i technologiami.
W efekcie przeprowadzonych testów prom ma być zdolny do bezproblemowego przyłączenia się do punktu zasilania energią elektryczną z lądu, zachowując wszelkie środki bezpieczeństwa. Zasilanie zacumowanych statków elektrycznością z użyciem przyłącza eklektycznego jest systemem, który pozytywnie ma wpłynąć na warunki środowiskowe w Porcie Świnoujście. Przedsięwzięcie na promie TT-Line było pierwszym, które przeprowadzono w Świnoujściu, przecierając niejako szlaki w tym zakresie. Dzięki tego rodzaju działaniu statek też niejako dowiódł, że nie potrzebuje używać swoich silników i generatorów, wykorzystując zamiast nich dostarczaną z nabrzeża elektryczność. Wdrożenie tego rozwiązania ma być ma być wpisane także w politykę TT-Line, gdyż firma planuje zmniejszenie emisji CO2 na każdą jednostkę transportową o 40% do 2035 roku.
Prom M/S Peter Pan (IMO 9880946) jest jednym z czterech we flocie TT-Line posiadającym przyłącze będące kompatybilne z terminalem promowym w Świnoujściu. Statek pływa od 2022 roku pod banderą Cypru. Ma 230 metrów długości, 31 metrów szerokości, a zanurzenie to 6,7 metra. Jego wyporność wynosi 56 138 GT. Może przewozić do 800 pasażerów. Osiąga prędkość do 22 węzłów. W skład napędu wchodzą cztery silniki wysokoprężne, dwa MAN 6L51/60DF i dwa MAN 8L51/60DF, a także cztery generatory Wärtsilä 9L20DF i dwie śruby o regulowanym skoku. Pełna moc to 29 400 kW. Pojemność ładunkowa to 4 000 metrów a szerokość linii 3,10 metra. Maksymalne obciążenie osi to 17,5 tony. Na pokładzie znajduje się 239 kabin z 644 kojami. Obok powierzchni ładunkowej prom posiada także restauracje, bary, saunę, strefę dla rodzin z dziećmi, pokoje konferencyjne oraz przestrzeń do opieki nad zwierzętami.
TT-Line to niemieckie przedsiębiorstwo armatorskie z Lubeki zarządzające flotą promów morskich kursujących na Morzu Bałtyckim pomiędzy północnymi Niemcami a południową Szwecją oraz od 2014 roku między Polską a Szwecją. Od 9 czerwca 2018 roku armator rozpoczął również regularne kursy pomiędzy Szwecją a Litwą.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania