• <
nauta_2024

Japoński przewoźnik wzbogaca się o samochodowiec z napędem na LNG

rk

18.07.2025 16:11 Źródło: K-LINE
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Japoński przewoźnik wzbogaca się o samochodowiec z napędem na LNG
Fot. K-Line

Samochodowiec o ładowności 6900 pojazdów został 18 lipca dostarczony do japońskiego przewoźnika, Kawasaki Kisen Kaisha, (K-LINE). Statek jest napędzany głównie skroplonym gazem ziemnym (LNG) i został zbudowany przez stocznię Shin Kurushima Toyonashi. Przekazanie ma wpisywać się w rozwój zdekarbonizowanego transportu morskiego w Japonii, jak i krajowej branży stoczniowej. Ta ostatnia ma zwiększać swoje zaangażowanie na rzecz rodzimego transportu morskiego.

W dniu dostawy odbyła się także ceremonia chrztu. Nowy samochodowiec otrzymał nazwę Tethys Highway (IMO: 1046051), na cześć bogini morza z mitologii greckiej, Tetydy. Ma 199,96 metra długości, 38 metra szerokości i zanurzenie 9 metrów. Jego tonaż ma sięgać 75 259 ton. Co też istotne, jednostka pływa pod japońską banderą.


K-LINE podkreśla, że nowy nabytek wyróżnia się swoim napędem, umożliwiającym pływanie na LNG, co pozwoli zmniejszyć, o 25–30%, emisję dwutlenku węgla (CO2), gazu cieplarnianego (GHG). Z kolei emisja tlenków siarki (SOx), które powodują zanieczyszczenie powietrza, będzie ograniczona do niemal 100%, w porównaniu z konwencjonalnymi statkami napędzanymi ciężkim olejem opałowym. Oczekuje się, że wpisze się tym w inicjatywę przewoźnika w uczynienie transportu morskiego bardziej ekologicznym i przyjaznym środowisku, zgodnie z wizją rozwoju zaplanowana na ten moment do 2050 roku.

Wiele japońskich firm z branży inwestuje w nisko- i zeroemisyjne napędu statków, rozwijając też technologie służące tak oszczędzaniu paliwa, jak i energii. Do inicjatyw należy wdrażanie jednostek nawodnych napędzanych amoniakiem, wodorem bio-LNG, czy paliwami syntetycznymi. Dochodzą do tego też technologie związane z wdrażaniem żagli instalowanych na statkach, które pozwalają na wykorzystanie wiatru jako środka do ograniczania zużycia energii. 

W opublikowanym przez K-Line dokumencie „Environmental Vision 2050 – Blue Seas for the Future” firma wskazuje, że dąży do ograniczenia emisji CO2 o 50% do 2030 roku, porównując ze stanem z 2008 roku, przekraczając tym samym cel Międzynarodowej Organizacji Morskiej zakładający, że branża zdoła ją zmniejszyć o 40%. 

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.