Rzecznik MSZ Paweł Wroński podkreślił, że 18. pakiet unijnych sankcji to dotkliwy cios dla wojennej gospodarki Rosji. Zwrócił też uwagę, że w skład tzw. floty cieni, w którą m.in. wymierzone są nowe sankcje, wchodzą często „przerdzewiałe" tankowce, które mogą być źródłem katastrofy ekologicznej.
Ministrowie ds. europejskich państw UE przyjęli w piątek w Brukseli 18. pakiet sankcji unijnych wobec Rosji - poinformowała duńska prezydencja w Radzie UE. Zdaniem szefowej unijnej dyplomacji Kai Kallas to jeden z najsurowszych pakietów sankcji od początku wojny.
„Polska z zadowoleniem wita 18. pakiet sankcji wobec Rosji” - oświadczyło polskie MSZ we wpisie na platformie X. „Zainicjowany podczas polskiej prezydencji w Radzie UE i sfinalizowany przez Duńczyków, pakiet sankcji uderza w machinę wojenną Rosji, wprowadzając silne środki sektorowe i indywidulane” - zaznaczono.
MSZ podkreśliło też, że „Europa działa razem” i opatrzyło wpis hasłem „Stand With Ukraine”.
Rzecznik MSZ podkreślił w rozmowie z PAP, że resort dyplomacji jest bardzo zadowolony z przyjęcia 18. pakietu sankcji.
- Negocjacje trwały do ostatniej chwili, był opór ze strony paru krajów, ale na szczęście udało się zawrzeć (porozumienie ws. sankcji). Uważamy, że to jest dotkliwy cios dla wojennej gospodarki Rosji. I cieszymy się, że pakiet wynegocjowany w czasie naszej prezydencji, który jest bardzo dobrze oceniany, został niedługo po jej zakończeniu przyjęty, już podczas prezydencji duńskiej, która kontynuowała nasze wysiłki - powiedział Wroński.
Zwrócił uwagę, że tzw. flota cieni, w którą m.in. wymierzony jest najnowszy pakiet sankcji, jest wykorzystywana przez Rosję nie tylko do handlu ropą, ale stanowi też bezpośrednie zagrożenie krajów nad Bałtykiem, w tym dla Polski. Podkreślił, że często w jej skład wchodzą „przerdzewiałe” tankowce, bez ubezpieczenie i bez bandery, a ich uszkodzenie może spowodować wyciek ropy i katastrofę ekologiczną.
Wroński podkreślił też, że po dnie Morza Bałtyckiego biegną kable i rurociągi, które czasami są uszkadzane przez kotwice jednostek z tzw. floty cieni. - Polska jest promotorem szerokich sankcji na flotę cieni, które nie obejmują wyłącznie samych jednostek, ale obejmują również załogi tych jednostek oraz dokładne sprawdzanie systemu ich ubezpieczeń - powiedział rzecznik MSZ.
Przypomniał, że rozpoczęta 1 lipca polska prezydencja w Radzie Państw Morza Bałtyckiego w dużej mierze będzie poświęcona współpracy państw regionu w zwalczaniu zagrożeń na Bałtyku, w tym ze strony tzw. floty cieni. - Polska prezydencja traktuje tę kwestię wyjątkowo poważnie, to nie tylko osłabia machinę wojenną Rosji, ale jest to też walka z bezpośrednim zagrożeniem dla obywateli polskich - podkreślił Wroński.
18. pakiet sankcji przewiduje m.in. objęcie restrykcjami kolejnych 105 statków z rosyjskiej tzw. floty cieni, ich armatorów oraz ograniczenie dostępu rosyjskich banków do finansowania.
Flota cieni to stare, wysłużone statki, w większości nieubezpieczone i pływające pod różnymi banderami, które Rosja wykorzystuje nieoficjalnie do transportowania swojej ropy, by uniknąć sankcji Zachodu. Statki stanowią poważne zagrożenie również dla wód państw UE, bo w przypadku np. wycieku ropy nikt nie ponosi odpowiedzialności. Zachód sukcesywnie nakłada sankcje na kolejne jednostki z tej floty.
Najnowszy pakiet sankcji zakłada również całkowity zakaz działalności gazociągów Nord Stream. Obniżony zostanie też pułap cenowy na rosyjską ropę. Limit ceny surowca - eksportowanego do krajów trzecich - będzie ustalany na poziomie 15 proc. poniżej wartości rynkowej z ostatnich trzech miesięcy. Obecny pułap, ustalony w 2022 r., wynosi 60 dolarów za baryłkę i jest powyżej ceny rynkowej. Po obniżeniu będzie wynosił ok. 47-48 dolarów za baryłkę.
Słowacja długo blokowała 18. pakiet sankcji, uzależniając poparcie dla niego od uzyskania od Brukseli gwarancji wsparcia w związku z przyjęciem przez Komisję Europejską planu rezygnacji z rosyjskiego gazu od 2028 r.
W czwartek premier tego kraju Robert Fico oświadczył, że znosi blokadę, bo Słowacja osiągnęła już wszystko, co mogła, starając się uzyskać gwarancje przed szkodami, których obawia się w związku z planowanym przez KE całkowitym zakończeniem importu gazu z Rosji od 2028 roku.
Przyjęcie każdego pakietu sankcji w UE wymaga jednomyślności. (PAP)
kos/ mok/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych