Dwa podmioty, Wattlab i HGK Shipping, łączą siły, aby stworzyć pierwszy na świecie hybrydowy statek żeglugi śródlądowej, zasilany energią słoneczną. Nietypowe rozwiązanie ma wykorzystać możliwości fotowoltaiki w stworzeniu zeroemisyjnego statku, wskazując na poszukiwanie i wdrażanie kolejnych innowacji w branży morskiej.
Pochodząca z Holandii firma Wattlab dostarczyła system energii słonecznej dla śródlądowego, hybrydowego statku towarowego Blue Marlin firmy HGK Shipping. W zamierzeniu 192 panele będą zasilać systemy pokładowe jednostki, a także napędowe, dzięki czemu ma stać pierwszą tego rodzaju zdolną do żeglugi śródlądowej, niejako przecierając szlaki w branży. Wiele zależy też od skuteczności realizacji przedsięwzięcia i w razie sukcesu, a także oceny koszt-efekt, może być wdrażana także na innych statkach, w przyszłości przechodząc też do żeglugi dalekomorskiej. Trzeba wziąć tu pod uwagę, że panele fotowoltaiczne już wcześniej montowano na jednostkach nawodnych, w tym dużych wycieczkowcach, zapewniając im dodatkowe źródło energii, szczególnie biorąc pod uwagę rejsy na obszarach znanych z ciepłego klimatu i dużego nasłonecznienia.
– Osiągnęliśmy już znaczący kamień milowy w zakresie techniki, budując Helios, co miało zauważalnie pozytywny wpływ. Blue Marlin idzie teraz o krok dalej, wykorzystując energię słoneczną do układu napędowego. Wnosi kolejny ważny wkład w uczynienie żeglugi, która jest już niskoemisyjnym środkiem transportu, jeszcze bardziej zrównoważoną. Jesteśmy podekscytowani, widząc, jak to innowacyjne rozwiązanie sprawdzi się w praktyce. Jesteśmy dumni, że jesteśmy pionierami w zakresie stosowania napędu słonecznego w żegludze śródlądowej. Blue Marlin pokazuje, co jest możliwe, gdy innowacja spotyka się z wiedzą inżynierską – podkreślił Tim Gödde, dyrektor ds. zarządzania statkami w HGK Ship Management Lux S.à r.l.
– 192 panele słoneczne Blue Marlin są podłączone nie tylko do niskonapięciowych systemów pokładowych, ale także do sieci napędowej wysokiego napięcia. Oznacza to, że HGK Shipping może z dumą stwierdzić, że jest pierwszą firmą żeglugi śródlądowej, która obsługuje statek, który wykorzystuje energię słoneczną bezpośrednio do napędu. Co więcej, w sytuacjach, gdy statek jest lekko obciążony i płynie w dół rzeki, przewidujemy, że może on nawet płynąć, korzystając wyłącznie z energii słonecznej przez ograniczony czas — bezprecedensowe osiągnięcie w sektorze żeglugi śródlądowej – zaznaczył David Kester, współzałożyciel i dyrektor operacyjny Wattlab.
Montaż paneli słonecznych Blue Marlin odbył się w stoczni De
Gerlien van Tiem. Wattlab ściśle współpracował z Blommaert Aluminium i Van Tiem
Electro. Jako że statek ten został właściwie niedawno wybudowany, instalacja
zajęła ok. tygodnia, a uruchomienie i wykonanie testów zajęło kolejnych kilka
dni. Aby utrzymać ciągłość i zapewnić szybki powrót do regularnej żeglugi,
pobyt w stoczni ma pozostawać dalej nie dłuższy niż kolejny tydzień, na czym
zależy też przewoźnikowi.
HGK Shipping to europejska firma żeglugi śródlądowej obsługująca flotę 350 statków. Z rocznymi liczbami frachtu wynoszącymi około 43 milionów ton, należy do dużych graczy na europejskim rynku transportu suchych ładunków masowych, gazu i chemikaliów. Wattlab współpracował wcześniej z tym przewoźnikiem, gdyż w II kwartale ub. r. 135-metrowy statek do przewozu ładunków suchych MS Helios trafił na pierwsze strony gazet i został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa za największą na świecie instalację paneli słonecznych na śródlądowym statku żeglugowym. MS Helios jest wyposażony w 312 paneli słonecznych.
Systemy energii słonecznej statków Helios i Blue Marlin różnią się pod jednym kluczowym względem. W przeciwieństwie do Helios, gdzie energia słoneczna była wykorzystywana wyłącznie do niskonapięciowych systemów pokładowych (hotelowych), Blue Marlin ma bardziej zaawansowany, w pełni zintegrowany system, który może bezpośrednio dostarczać energię do wysokonapięciowego napędu elektrycznego statku. Jak informuje Warrlab, system zasilania słonecznego Blue Marlin, dostarczający do 35 kilowatów w optymalnych warunkach, będzie działał w połączeniu z czterema generatorami diesla zasilającymi elektryczny układ napędowy. Ta w pełni zintegrowana konfiguracja, łącząca energię słoneczną i akumulatory, zapobiegnie konieczności aktywacji dodatkowego generatora w okresach dużego zapotrzebowania. Zautomatyzowane zarządzanie energią systemu będzie też dystrybuować energię elektryczną tam i wtedy, kiedy jest to potrzebne, zwiększając wydajność i zmniejszając zużycie paliwa.
Zdaniem obu firm ten projekt oznacza również szerszą ewolucję w strategiach dekarbonizacji morskiej. Wraz ze wzrostem presji regulacyjnej i wahaniami cen paliw armatorzy i operatorzy starają się zdywersyfikować swój miks energetyczny, szukając alternatyw w postaci zielonych paliw oraz technologii umożliwiających zmniejszenie zużycia tak i konwencjonalnych, dążąc do osiągnięcia zerowej emisji CO2. Przykładem wdrażanych rozwiązań są montowane na statkach żagle (określane też żaglopłatami), umożliwiające czerpanie energii z wiatru, wpływając na wydajność rejsów i zmniejszenie zużycia tak paliwa, jak i energii. W tym przypadku rozwiązania solarne, nawet biorąc pod uwagę możliwe utrudnienia wynikające z pogody oraz tworzenia paneli fotowoltaicznych bardziej wytrzymałych na czynniki środowiskowe, jawią się jako kolejna, możliwa do rozpatrzenia alternatywa.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów