• <
nauta_2024

Powstaje wyjątkowy statek żeglugi śródlądowej zasilany energią słoneczną

rk

08.07.2025 12:43 Źródło: Wattlab
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Powstaje wyjątkowy statek żeglugi śródlądowej zasilany energią słoneczną
Fot. Wattlab

Dwa podmioty, Wattlab i HGK Shipping, łączą siły, aby stworzyć pierwszy na świecie hybrydowy statek żeglugi śródlądowej, zasilany energią słoneczną. Nietypowe rozwiązanie ma wykorzystać możliwości fotowoltaiki w stworzeniu zeroemisyjnego statku, wskazując na poszukiwanie i wdrażanie kolejnych innowacji w branży morskiej.

Pochodząca z Holandii firma Wattlab dostarczyła system energii słonecznej dla śródlądowego, hybrydowego statku towarowego Blue Marlin firmy HGK Shipping. W zamierzeniu 192 panele będą zasilać systemy pokładowe jednostki, a także napędowe, dzięki czemu ma stać pierwszą tego rodzaju zdolną do żeglugi śródlądowej, niejako przecierając szlaki w branży. Wiele zależy też od skuteczności realizacji przedsięwzięcia i w razie sukcesu, a także oceny koszt-efekt, może być wdrażana także na innych statkach, w przyszłości przechodząc też do żeglugi dalekomorskiej. Trzeba wziąć tu pod uwagę, że panele fotowoltaiczne już wcześniej montowano na jednostkach nawodnych, w tym dużych wycieczkowcach, zapewniając im dodatkowe źródło energii, szczególnie biorąc pod uwagę rejsy na obszarach znanych z ciepłego klimatu i dużego nasłonecznienia.

– Osiągnęliśmy już znaczący kamień milowy w zakresie techniki, budując Helios, co miało zauważalnie pozytywny wpływ. Blue Marlin idzie teraz o krok dalej, wykorzystując energię słoneczną do układu napędowego. Wnosi kolejny ważny wkład w uczynienie żeglugi, która jest już niskoemisyjnym środkiem transportu, jeszcze bardziej zrównoważoną. Jesteśmy podekscytowani, widząc, jak to innowacyjne rozwiązanie sprawdzi się w praktyce. Jesteśmy dumni, że jesteśmy pionierami w zakresie stosowania napędu słonecznego w żegludze śródlądowej. Blue Marlin pokazuje, co jest możliwe, gdy innowacja spotyka się z wiedzą inżynierską – podkreślił Tim Gödde, dyrektor ds. zarządzania statkami w HGK Ship Management Lux S.à r.l.

– 192 panele słoneczne Blue Marlin są podłączone nie tylko do niskonapięciowych systemów pokładowych, ale także do sieci napędowej wysokiego napięcia. Oznacza to, że HGK Shipping może z dumą stwierdzić, że jest pierwszą firmą żeglugi śródlądowej, która obsługuje statek, który wykorzystuje energię słoneczną bezpośrednio do napędu. Co więcej, w sytuacjach, gdy statek jest lekko obciążony i płynie w dół rzeki, przewidujemy, że może on nawet płynąć, korzystając wyłącznie z energii słonecznej przez ograniczony czas — bezprecedensowe osiągnięcie w sektorze żeglugi śródlądowej – zaznaczył David Kester, współzałożyciel i dyrektor operacyjny Wattlab.

Fot. Wattlab


Montaż paneli słonecznych Blue Marlin odbył się w stoczni De Gerlien van Tiem. Wattlab ściśle współpracował z Blommaert Aluminium i Van Tiem Electro. Jako że statek ten został właściwie niedawno wybudowany, instalacja zajęła ok. tygodnia, a uruchomienie i wykonanie testów zajęło kolejnych kilka dni. Aby utrzymać ciągłość i zapewnić szybki powrót do regularnej żeglugi, pobyt w stoczni ma pozostawać dalej nie dłuższy niż kolejny tydzień, na czym zależy też przewoźnikowi.

HGK Shipping to europejska firma żeglugi śródlądowej obsługująca flotę 350 statków. Z rocznymi liczbami frachtu wynoszącymi około 43 milionów ton, należy do dużych graczy na europejskim rynku transportu suchych ładunków masowych, gazu i chemikaliów. Wattlab współpracował wcześniej z tym przewoźnikiem, gdyż w II kwartale ub. r. 135-metrowy statek do przewozu ładunków suchych MS Helios trafił na pierwsze strony gazet i został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa za największą na świecie instalację paneli słonecznych na śródlądowym statku żeglugowym. MS Helios jest wyposażony w 312 paneli słonecznych.

Systemy energii słonecznej statków Helios i Blue Marlin różnią się pod jednym kluczowym względem. W przeciwieństwie do Helios, gdzie energia słoneczna była wykorzystywana wyłącznie do niskonapięciowych systemów pokładowych (hotelowych), Blue Marlin ma bardziej zaawansowany, w pełni zintegrowany system, który może bezpośrednio dostarczać energię do wysokonapięciowego napędu elektrycznego statku. Jak informuje Warrlab, system zasilania słonecznego Blue Marlin, dostarczający do 35 kilowatów w optymalnych warunkach, będzie działał w połączeniu z czterema generatorami diesla zasilającymi elektryczny układ napędowy. Ta w pełni zintegrowana konfiguracja, łącząca energię słoneczną i akumulatory, zapobiegnie konieczności aktywacji dodatkowego generatora w okresach dużego zapotrzebowania. Zautomatyzowane zarządzanie energią systemu będzie też dystrybuować energię elektryczną tam i wtedy, kiedy jest to potrzebne, zwiększając wydajność i zmniejszając zużycie paliwa.

Zdaniem obu firm ten projekt oznacza również szerszą ewolucję w strategiach dekarbonizacji morskiej. Wraz ze wzrostem presji regulacyjnej i wahaniami cen paliw armatorzy i operatorzy starają się zdywersyfikować swój miks energetyczny, szukając alternatyw w postaci zielonych paliw oraz technologii umożliwiających zmniejszenie zużycia tak i konwencjonalnych, dążąc do osiągnięcia zerowej emisji CO2. Przykładem wdrażanych rozwiązań są montowane na statkach żagle (określane też żaglopłatami), umożliwiające czerpanie energii z wiatru, wpływając na wydajność rejsów i zmniejszenie zużycia tak paliwa, jak i energii. W tym przypadku rozwiązania solarne, nawet biorąc pod uwagę możliwe utrudnienia wynikające z pogody oraz tworzenia paneli fotowoltaicznych bardziej wytrzymałych na czynniki środowiskowe, jawią się jako kolejna, możliwa do rozpatrzenia alternatywa.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.