Francuski przewoźnik CMA CGM poinformował 2 września, że do jego floty dołączył nowy statek kontenerowy, CMA CGM Mercury. Odbyła się również ceremonia chrztu. Tak jak wiele innych, budowanych dla tej firmy w Korei Południowej, także ten wpisuje się w ideę wdrażania innowacyjnych rozwiązań z myślą o dekarbonizacji transportu morskiego oraz zmniejszania emisji CO2.
Nowy nabytek firmy z siedzibą we Francji został zbudowany w południowokoreańskiej stoczni stocznia HD Hyundai Samho Heavy Industries w Mokpo, należąca do koncernu HD Hyundai. Będzie pływał pod banderą Malty. CMA CGM podkreśla, że statek jest zdolny do pływania na metanolu, wpisując się w politykę transformacji energetycznej poprzez wdrażanie napędów na paliwa alternatywne, zmniejszając emisje CO2 w przeliczeniu na każdy kontener i jednocześnie zachowując elastyczność z myślą o terminowości dostaw i dotarciu także do świadomych klientów, oczekujących rozwiązań ekologicznych.

CMA CGM Mercury (IMO: 9996719) ma 335 metrów długości i 51 metrów szerokości. Jego pojemność to 13 000 TEU. Jest piątym z serii 12 statków posiadających dwupaliwowy napęd, pozwalający na pływanie na ekologicznym metanolu. Kontenerowiec należy do nowej serii, dostarczanej w latach 2025-2026, w której każdy kolejny otrzymuje nazwę na cześć pierwiastka z tablicy Mendelejewa. Pierwszym był CMA CGM Iron (IMO: 9996678), który już od marca tego roku prowadzi działalność. Kolejne to Argon, Kobalt, Platinum, Mercury, Helium, Krypton, Thorium, Osmium, Silver, Copper i Gold.
Wszystkie nowe kontenerowce mają stanowić dowód zaangażowania przewoźnika w dążenie do celu, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 roku. Obok napędów na metanol firma wdraża też rozwiązania pozwalające na większą wydajność podróży podczas rejsu, ograniczając zużycie energii i paliwa. Mocno też inwestuje w statki z napędem na LNG. Aktualnie flota przewoźnika z Francji liczy ok. 670 jednostek, przy czym w budowie lub na liście zamówień znajduje się 100 kolejnych.
W ubiegłym roku firma zwiększyła swój portfel zamówień w chińskich oraz południowokoreańskich stoczniach, oczekując na dostarczenie szeregu jednostek napędzanych metanolem i LNG, zdolnych do przewozu od kilku do kilkunastu tysięcy TEU. W 2024 roku odebrała 12 nowych statków LNG, a do 2029 roku planuje posiadać aż 153 jednostki zdolne do wykorzystania biogazu, biometanolu oraz paliw syntetycznych. Przypomnijmy, że zgodnie z raportem DNV za 2024 rok, nastąpił wtedy znaczny wzrost zamówień na statki napędzane nisko- i zeroemisyjnymi paliwami alternatywnymi. W ciągu całego roku zamówiono łącznie 515 kontenerowców, masowców, tankowców i innych jednostek, co ma stanowić wzrost o 38% w porównaniu z 2023 rokiem.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów