Pod koniec lipca do Baltic Hub zawinął pierwszy kontenerowiec w ramach serwisu Scandinavia West Coast Express (SWX), w ramach działalności francuskiego przewoźnika CMA CGM. Nowe, cotygodniowe połączenie ma zapewnić lepsze możliwości obsługi dostaw oraz wzmacniać rolę Portu Gdańsk jako kluczowego hubu logistycznego w regionie Morza Bałtyckiego.
Działalność w ramach SWX zainaugurował pod koniec ubiegłego miesiąca statek kontenerowy Enforcer, pływający pod holenderską banderą. Ma on 135 metrów długości i 21 metrów szerokości. Jego nośność to 750 TEU.
Serwis SWX to bezpośrednie połączenie pomiędzy Skandynawią a południowym Bałtykiem w rotacji: Gothenburg – Aarhus – Klaipeda – Gdańsk – Gothenburg. Francuski przewoźnik wskazywał też, że SWX ma zapewnić połączenia z Short Sea Services w Gdańsku i Kłajpedzie, a także z usługami CMA CGM Far East w Gdańsku. Połączenie Aarhus i Goteborga z Polską i Litwą stanowić ma bardziej ekologiczną i zrównoważoną alternatywę dla transportu drogowego, a dodatkowo zapewni dobrą komunikację z połączeniami CMA CGM z Dalekiego Wschodu, jakie zawijają do Baltic Hubu.
Uruchomienie nowego serwisu odwiedzającego Gdańsk oznaczało jeszcze więcej statków działających w ramach połączeń CMA CGM. W styczniu tego roku przewoźnik zainaugurował także zmodyfikowane połączenie feederowe Baltic Express, w którego rotacji znalazły się porty fińskie, łotewskie i polskie. O gdański port "zahacza" też od sierpnia 2023 roku serwis French Asia Line 1 (FAL1), w ramach którego regularnie zawijają do niego kontenerowce poruszające się na trasie łączącej porty azjatyckie i europejskie.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny