• <

Höegh Autoliners i Svitzer łączą siły w zakresie rozwoju zrównoważonej żeglugi w Australii

09.01.2025 13:34 Źródło: Höegh Autoliners
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Höegh Autoliners i Svitzer łączą siły w zakresie rozwoju zrównoważonej żeglugi w Australii
Fot. Höegh Autoliners

Dwie firmy podpisały 8 stycznia br. umowę w sprawie współpracy na rozwój transportu typu ro-ro w Australii i dostawy rozwiązania EcoTow, zapewniając tym samym niskoemisyjną usługę holowniczą. Wiąże się to również z obsługą przyjaznych środowisku statków przeznaczonych do transportu samochodów, podczas zawijania przez nie do portów.

Współpraca ma wiązać się z poszukiwaniem nowych rozwiązań pozwalających na ograniczenie emisji CO2 w transporcie morskim oraz pracy portów. Choć coraz więcej statków jest wyposażanych w rozwiązania technologiczne i napędy pozwalające na ograniczanie emisji. Wciąż pojawiają się aspekty działalności które powodują wzrost emisji, jak właśnie holowanie. Stąd firma Svitzer zgłosiła propozycję uczynienia operacji portowych w Australii bardziej przyjaznymi środowisku poprzez użycie holowników napędzanych biopaliwem i zasilaniem bateryjnym. Odbywa się to we współpracy z armatorem Höegh Autoliners, który w ubiegłym roku wprowadził do swojej floty nowoczesny, niskoemisyjny rorowiec Höegh Aurora.

Zaproponowane rozwiązanie w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla EcoTow, opatentowane przez firmę Svitzer, ma zapewnić niemal 100% redukcję emisji CO2 związaną z operacjami holowniczymi podczas zawinięć Höegh Aurora do portów podczas jego pierwszego rejsu do Australii. Dzięki temu, emisja CO2 ma być równoważona przez kredyty węglowe generowane przez wykorzystanie biopaliwa przez firmę Svitzer w jej międzynarodowych operacjach holowniczych. Efekt neutralizacji emisji jest ustalany przez zewnętrznego audytora i dokumentowany poprzez certyfikację i raportowanie. Z kolei Höegh Autoliners szacuje, że klasa statków Aurora znacznie zmniejszy emisję CO2, dzięki czemu żegluga jednostek tej serii pozwoli na skuteczną dekarbonizację działalności firmy, z myślą o klientach chcących być zgodnymi z wizją ochrony środowiska. Pozostawiony przez nie ślad węglowy ma być o 50% niższy niż obecnie użytkowane statki PCTC.

We wrześniu Svitzer zakontraktował również budowę pierwszego na świecie hybrydowego holownika TRAnsverse z napędem elektryczno-metanolowym, który będzie oferował holowanie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla przez większość operacji holownika. Konstrukcja holownika oferuje władzom portowym i firmom żeglugowym rozwiązanie holownicze, które może wspierać zrównoważone ambicje „Zielonego Portu” i „Zielonego Korytarza Żeglugowego”.

– Höegh Autoliners jest całym sercem nastawiony na osiągnięcie naszego celu zerowej emisji netto do 2040 r., a umowa EcoTow ze Svitzer podczas wizyty Höegh Aurora w Australii ilustruje nasze ciągłe zaangażowanie w realizację tych celów. Jesteśmy dumni, że zapewniliśmy pierwszą w historii, niskoemisyjną usługę holowniczą w Australii i właściwe jest, aby nasz innowacyjny, wiodący na świecie statek klasy Aurora dostarczył ją jako pierwszy, zapewniając możliwość dalszego zmniejszenia śladu węglowego łańcuchów wartości naszych klientów – wskazał Sebjørn Dahl, dyrektor operacyjny w Höegh Autoliners

– Jest to ekscytujący krok naprzód w kierunku dekarbonizacji żeglugi w Australii i demonstracja znaczącego wkładu, jaki sektor morski może wnieść w kierunku przyszłości "Net Zero”. Chwalimy Höegh Autoliners za zaangażowanie w branży, które pokazuje firma i jej zaangażowanie w prowadzenie czystszej, bardziej zrównoważonej przyszłości. Jesteśmy wdzięczni za możliwość ścisłej współpracy z naszymi klientami w celu zmniejszenia emisji, przy jednoczesnym zapewnieniu zrównoważonych, bezpiecznych i niezawodnych usług morskich. Svitzer ma ambitne cele w zakresie dekarbonizacji, aby do 2040 r. prowadzić działalność w pełni neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla i zmniejszyć intensywność emisji dwutlenku węgla swojej floty holowników o 50% do 2030 roku. Mamy nadzieję, że ta inicjatywa nada dalszy impuls krajobrazowi politycznemu w Australii, gdzie istnieje duża, ale w dużej mierze niezaspokojona szansa na przyspieszenie rozwiązań w zakresie bioenergii i elektryfikacji w zakresie dekarbonizacji morskiej – wskazała Videlina Georgieva, dyrektor zarządzająca Svitzer na Australię.

Pierwszy rejs Höegh Aurora do Australii odbył się pod koniec grudnia 2024 roku, transportując samochody na tamtejszy detaliczny rynek motoryzacyjny przez porty we Fremantle, Melbourne, Port Kembla i Brisbane. Przypomnijmy, że pierwszym portem, jaki odwiedził ten statek w ramach dziewiczego rejsu w październiku ub. r. był Port Hamburg.

Aktualnie Höegh Autoliners jest w trakcie otrzymywania kolejnych statków klasy Aurora w odstępach czasu co sześć miesięcy, rozpoczynając od przekazania w sierpniu wspomnianego Höegh Aurora. W październiku dołączył do niego Höegh Borealis (IMO: 9962689). Po wprowadzeniu do działalności 12 jednostek posiada opcję na zamówienie i budowę do ośmiu jednostek, w przyszłości zwiększając flotę do nawet 20 przyjaznych środowisku PCTC.

Celem przedsiębiorstwa jest osiągnięcie zerowej emisji netto do roku 2040, jako jednej z pierwszych firm spedycyjnych na świecie.Wszystkie statki klasy Aurora mają zostać dostarczone do 2027 roku. Są budowane przez China Merchants Heavy Industry (CMHI), a ich klasyfikacją zajmuje się DNV. Jednostki te, o długości 200 metrów i szerokości 38 metrów mają posiadać 14 pokładów, w tym pięć podnoszonych i posiadać zdolność do przewozu 16250 DWT, lub 9100 samochodów. Dzięki ulepszonym pokładom i rampom, Höegh Aurora został zaprojektowany do przewozu także pojazdów elektrycznych na wszystkich pokładach i każdy statek będzie bardzo elastyczny dla większości ładunków. Zastosowano również nowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa przewożonego ładunku, szczególnie przeciwpożarowego. Oprócz swoich rozmiarów samochodowiec ten wyróżniać się ma jako "najbardziej przyjazny PCTC na świecie". Będzie napędzany silnikami od MAN Energy Solutions, zarówno olejem napędowym, jak i LNG. Mają być także przygotowane do wykorzystania zielonego paliwa opartego na amoniaku jak i metanolu. Zostaną ponadto wyposażone w 1500 m2 paneli słonecznych na górnym pokładzie, zmniejszając produkcję energii elektrycznej z generatorów nawet o 30-35%, a także przystosowane do korzystania z elektrycznego zasilania z lądu w celu prowadzenia zeroemisyjnych operacji portowych. Gdy te wszystkie rozwiązania staną się komercyjnie dostępne, mają pozwolić przejść na zerową emisję CO2 w trakcie każdego rejsu.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.