Value Maritime i jego partnerzy w projekcie Maritime Efficient & Easy Carbon Capture (ME2CC) ogłaszają otrzymanie dofinansowania z Maritime Masterplan 2024. Dofinansowanie przyczyni się do opracowania, budowy i demonstracji pierwszego w swoim rodzaju kompaktowego, modułowego systemu wychwytywania dwutlenku węgla, który zostanie zainstalowany na pokładzie statku LNG Samskip Kvitbjorn.
Samskip Kvitbjorn kursuje na stałej trasie z Rotterdamu wzdłuż zachodniego wybrzeża Norwegii do Hammerfest, co czyni go istotną częścią inicjatywy logistycznej Samskip w zakresie zrównoważonej logistyki w jednym z najbardziej wrażliwych ekologicznie regionów Europy. Dzięki modernizacji Samskip Kvitbjorn za pomocą systemu wychwytywania CO2 Value Maritime konsorcjum zapewni spełnienie wymogów niskiej emisji ustalonych przez władze UE i Norwegii.
Konsorcjum ME2CC, na czele którego stoi Value Maritime, składa się z Samskip Holding, B2B Marine, Fusie Engineers, Devoteq, Brusche Process Technology, Heatmaster i Yard Energy Group. Partnerzy wykorzystują wiedzę zdobytą podczas opracowywania pierwszego systemu wychwytywania dwutlenku węgla (CC) na małą skalę, zainstalowanego na pokładzie statku Nordica dwa lata temu.
Projekt ME2CC ma na celu stworzenie skalowalnego, kompaktowego systemu CC, który wykorzystuje opatentowane techniki w celu zmniejszenia wysokości i powierzchni systemu nawet o jedną trzecią w porównaniu z istniejącymi technologiami absorpcji, przy jednoczesnym zachowaniu niskiego spadku ciśnienia.
To innowacyjne podejście, w połączeniu z wykorzystaniem gorących spalin do wytwarzania energii elektrycznej na pokładzie, zwiększa zarówno wydajność operacyjną, jak i redukcję emisji.
Przechwytując emisję CO2 i jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa, system ME2CC rozwiązuje dwa kluczowe wyzwania dla przemysłu morskiego: redukcję emisji gazów cieplarnianych i obniżenie kosztów operacyjnych.
Wychwycony CO2 będzie rozładowywany w porcie i transportowany do naziemnych centrów CO2. Centra te stanowią znaczący krok naprzód w rozwoju infrastruktury CC na lądzie. Wykorzystują one ekonomię skali i odnawialną energię elektryczną do regeneracji CO2, zwiększając wydajność systemu i minimalizując koszty i wpływ na środowisko. Przetworzony CO2 zostanie przygotowany do cennych zastosowań downstream, w tym do wykorzystania w rolnictwie i innych gałęziach przemysłu.
Ten modułowy i skalowalny system został zaprojektowany tak, aby pomieścić szeroką gamę typów statków, od żeglugi morskiej i śródlądowej po duże statki offshore. Modułowa konstrukcja ułatwia również łatwą instalację i demontaż, umożliwiając modele leasingu dla technologii wychwytywania dwutlenku węgla.
Projekt ME2CC stanowi kluczowy krok naprzód w dekarbonizacji morskiej. Poprzez zapewnienie rozwiązania o niskim CAPEX i niskim OPEX, konsorcjum ma na celu umożliwienie szybkiej adopcji w całym sektorze morskim. Dzięki potencjałowi zapewnienia znacznej redukcji emisji w krótkim okresie projekt wspiera zarówno konkurencyjność branży, jak i globalne cele klimatyczne.
Christiaan Nijst, współzałożyciel i dyrektor Value Group, oświadczył: — Jesteśmy zachwyceni przyznaniem nam tego finansowania, które stanowi ważny bodziec dla projektu ME2CC i transformacji energetycznej na morzu. Połączenie niskich kosztów dla firm żeglugowych i kompaktowej, modułowej natury tego rozwiązania sprawia, że jest ono wysoce skalowalne i szeroko stosowane. Ta inicjatywa podkreśla nasze zaangażowanie w napędzanie znaczących zmian w branży morskiej.
— Przez lata aktywnie poszukiwaliśmy zrównoważonych rozwiązań dla całej naszej floty, a modernizacja Samskip Kvitbjorn idealnie wpisuje się w naszą wizję przyszłości żeglugi — powiedział Erik Hofmeester, szef zarządzania statkami w Samskip. — Współpracując z Value Maritime i członkami konsorcjum ME2CC, zapewniamy, że Samskip Kvitbjorn spełnia wymagania dotyczące niskiej emisji określone przez władze UE i Norwegii, jednocześnie zapewniając naszym klientom niezawodną obsługę.
— Jesteśmy bardzo zadowoleni, że to ambitne konsorcjum, ME2CC, jest częścią pierwszego wezwania w ramach Maritime Masterplan. Opracowanie i demonstracja pokładowego wychwytywania dwutlenku węgla z systemem energetycznym LNG z pewnością doprowadzi do bardziej zrównoważonej przyszłości morskiej — mówi Fokke van der Veen, kierownik programu Energy systems w Maritiem Masterplan.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek