Duńska firma poinformowała 2 grudnia o sfinalizowaniu umów z trzema stoczniami na łącznie 20 kontenerowców wyposażonych w dwupaliwowe napędy. Łączna pojemność statków ma wynosić 300 000 TEU. W ten sposób Maersk kończy wdrażać plan odnowy swojej floty.
Przypomnijmy, że w sierpniu A.P. Moller - Maersk przekazał, że jest w trakcie realizacji zapoczątkowanego w 2021 roku programu ograniczania emisji CO2, co wiązało się z m.in. podpisywaniem umów na budowę nowych statków i czarteru jednostek dwupaliwowych. W ramach zaplanowanej pojemności statków duńska firma bierze pod uwagę zarówno własne statki, jak i czarterowane, co ma zapewniać jak największą elastyczność finansową i operacyjną przy jednoczesnym utrzymaniu znacznej części strategicznego tonażu. Wszystkie jednostki nawodne są dostępne w różnych rozmiarach, co ma zapewniać dużą opcjonalność sieci transportowej.
– Cieszymy się, że podpisaliśmy umowy na 20 statków, a tym samym zakończyliśmy ogłoszone w sierpniu nabycie pojemności 300 000 TEU. Zamówienia te są częścią naszego trwającego programu odnowy floty i są zgodne z naszym zobowiązaniem do dekarbonizacji, ponieważ wszystkie statki będą miały silniki dwupaliwowe z zamiarem obsługi ich na paliwie o niższej emisji. Ze względu na ich różne rozmiary, statki będą w stanie pełnić wiele ról i funkcji w naszej przyszłej sieci i zapewnią nam dużą elastyczność wdrażania, gdy będą gotowe do wejścia do naszej floty – przekazała Anda Cristescu, dyrektor ds. czarteru i budowy nowych statków w Maersk
Ogłoszony w ubiegłym roku plan zakładał wyposażenie 25 kontenerowców w charakterystycznym kolorze blue maersk w silniki dwupaliwowe, które będą mogły pływać na ekologicznym metanolu, zapewniających około 350 000 TEU pojemności.
Aktualny portfel zamówień obejmuje nawet 60 statków dwupaliwowych, zarówno własnych, jak i czarterowanych, o łącznej pojemności 800 000 TEU. Około 300 000 TEU będzie własnością firmy, podczas gdy pozostałe 500 000 TEU jest planowane w ramach umów czarteru na czas. Dokładny podział technologii napędowych zostanie ustalony z uwzględnieniem przyszłych ram regulacyjnych i dostaw ekologicznych paliw. Maersk rozpoczął także prace nad zabezpieczeniem umów odbioru skroplonego bio-metanu (bio-LNG), aby zapewnić, że nowe statki z napędem dwupaliwowym zapewnią redukcję emisji gazów cieplarnianych w tej dekadzie.
Maersk podaje, że zamówił 2 statki o pojemności 9 000 TEU w Yangzijiang Shipbuilding w Chinach, 12 statków o pojemności 15 000 TEU (6 w Hanwha Ocean w Korei Południowej i 6 w New Times Shipbuilding w Chinach), a także 6 statków o pojemności 17 000 TEU w stoczni Yangzijiang Shipbuilding w Chinach. Wszystkie zostaną wyposażone w dwupaliwowe układy napędowe pozwalające na użycie jako paliwa LNG, co pozwoli ograniczyć emisję CO2. Wszystkie kontenerowce mają zostać dostarczone w latach 2028-2030.
Zamówienia na statki z napędem LNG to nie jedyne rozwiązanie Maersk w zakresie ograniczania emisji CO2 i zaangażowania w dekarbonizację transportu morskiego. Firma zamówiła 25 kontenerowców z napędem na metanol, które są w trakcie budowy i dostarczania. Kilka z nich już kursuje między Europą a Azja, a prototypowy, Laura Maersk, działa na Morzu Bałtyckim. Firma wyznaczyła sobie cel, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto na rok 2040, a także ustanowiła wymierne i ambitne cele krótkoterminowe na rok 2030, aby zapewnić znaczny postęp. Oprócz tego Maersk współpracuje z portami, m. in. w Antwerpii i Jokohamie w zakresie bunkrowania statków metanolem.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española