• <
nauta_2024

Maersk finalizuje zamówienia na 20 statków z napędem dwupaliwowym LNG

02.12.2024 11:16 Źródło: Maersk
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Maersk finalizuje zamówienia na 20 statków z napędem dwupaliwowym LNG
Fot. Maersk

Duńska firma poinformowała 2 grudnia o sfinalizowaniu umów z trzema stoczniami na łącznie 20 kontenerowców wyposażonych w dwupaliwowe napędy. Łączna pojemność statków ma wynosić 300 000 TEU. W ten sposób Maersk kończy wdrażać plan odnowy swojej floty.

Przypomnijmy, że w sierpniu A.P. Moller - Maersk przekazał, że jest w trakcie realizacji zapoczątkowanego w 2021 roku programu ograniczania emisji CO2, co wiązało się z m.in. podpisywaniem umów na budowę nowych statków i czarteru jednostek dwupaliwowych. W ramach zaplanowanej pojemności statków duńska firma bierze pod uwagę zarówno własne statki, jak i czarterowane, co ma zapewniać jak największą elastyczność finansową i operacyjną przy jednoczesnym utrzymaniu znacznej części strategicznego tonażu. Wszystkie jednostki nawodne są dostępne w różnych rozmiarach, co ma zapewniać dużą opcjonalność sieci transportowej.

– Cieszymy się, że podpisaliśmy umowy na 20 statków, a tym samym zakończyliśmy ogłoszone w sierpniu nabycie pojemności 300 000 TEU. Zamówienia te są częścią naszego trwającego programu odnowy floty i są zgodne z naszym zobowiązaniem do dekarbonizacji, ponieważ wszystkie statki będą miały silniki dwupaliwowe z zamiarem obsługi ich na paliwie o niższej emisji. Ze względu na ich różne rozmiary, statki będą w stanie pełnić wiele ról i funkcji w naszej przyszłej sieci i zapewnią nam dużą elastyczność wdrażania, gdy będą gotowe do wejścia do naszej floty – przekazała Anda Cristescu, dyrektor ds. czarteru i budowy nowych statków w Maersk

Ogłoszony w ubiegłym roku plan zakładał wyposażenie 25 kontenerowców w charakterystycznym kolorze blue maersk w silniki dwupaliwowe, które będą mogły pływać na ekologicznym metanolu, zapewniających około 350 000 TEU pojemności. 

Aktualny portfel zamówień obejmuje nawet 60 statków dwupaliwowych, zarówno własnych, jak i czarterowanych, o łącznej pojemności 800 000 TEU. Około 300 000 TEU będzie własnością firmy, podczas gdy pozostałe 500 000 TEU jest planowane w ramach umów czarteru na czas. Dokładny podział technologii napędowych zostanie ustalony z uwzględnieniem przyszłych ram regulacyjnych i dostaw ekologicznych paliw. Maersk rozpoczął także prace nad zabezpieczeniem umów odbioru skroplonego bio-metanu (bio-LNG), aby zapewnić, że nowe statki z napędem dwupaliwowym zapewnią redukcję emisji gazów cieplarnianych w tej dekadzie.

Maersk podaje, że zamówił 2 statki o pojemności 9 000 TEU w Yangzijiang Shipbuilding w Chinach, 12 statków o pojemności 15 000 TEU (6 w Hanwha Ocean w Korei Południowej i 6 w New Times Shipbuilding w Chinach), a także 6 statków o pojemności 17 000 TEU w stoczni Yangzijiang Shipbuilding w Chinach. Wszystkie zostaną wyposażone w dwupaliwowe układy napędowe pozwalające na użycie jako paliwa LNG, co pozwoli ograniczyć emisję CO2.  Wszystkie kontenerowce mają zostać dostarczone w latach 2028-2030.

Zamówienia na statki z napędem LNG to nie jedyne rozwiązanie Maersk w zakresie ograniczania emisji CO2 i zaangażowania w dekarbonizację transportu morskiego. Firma zamówiła 25 kontenerowców z napędem na metanol, które są w trakcie budowy i dostarczania. Kilka z nich już kursuje między Europą a Azja, a prototypowy, Laura Maersk, działa na Morzu Bałtyckim. Firma wyznaczyła sobie cel, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto na rok 2040, a także ustanowiła wymierne i ambitne cele krótkoterminowe na rok 2030, aby zapewnić znaczny postęp. Oprócz tego Maersk współpracuje z portami, m. in. w Antwerpii i Jokohamie w zakresie bunkrowania statków metanolem.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.