Dzięki wprowadzeniu nowego narzędzia do optymalizacji planowania tras o nazwie OptiCruise, w 2026 roku gigant w branży żeglugi turystycznej MSC Cruises planuje zredukować emisję CO2 wszystkich statków ze swojej floty nawet o 15%.
Planowanie rejsów w globalnym przemyśle wycieczkowym tradycyjnie było silnie związane z atrakcyjnością miejsc docelowych dla potencjalnych wczasowiczów. Celem firmy stało się zoptymalizowanie tras, a narzędzie OptiCruise ma znacznie poszerzać ten zakres, aby uwzględnić wiele innych aspektów, które wpłyną na efektywność planu podróży, w tym sekwencjonowanie zawinięć do portów, czasy wypłynięcia i przybycia do portów, prędkość statku, a także takie aspekty jak atrakcyjność miejsc docelowych dla wczasowiczów i wycieczki lądowe. Do tego dochodzą wszelkie koszty operacyjne, takie jak paliwo, opłaty portowe, zapasy wody, żywności oraz wyposażenia potrzebnego w związku z zapewnieniem komfortu żeglugi kilku tysięcy pasażerów oraz członków załogi każdego statku.
Do sprawdzenia tej technologii wybrano jako "królika doświadczalnego" jeden ze statków firmy, MSC Bellissima, który w trakcie 12 miesięcy, gdy będzie poruszać się między 17 portami Morza Śródziemnego, będzie sprawdzał nowe rozwiązania oraz ich wpływ na żeglugę.
- Zidentyfikowaliśmy i opracowaliśmy tę nową technologię, aby zoptymalizować proces podejmowania decyzji w zakresie planowania tras, mając na celu dalszą redukcję emisji w całej naszej flocie od 2026 roku. Zespół OPTIMeasy obliczył, że średnie oszczędności paliwa i emisje zmniejszone dzięki zastosowaniu OptiCruise mieszczą się w przedziale 10-15%, co stanowi znaczący krok naprzód w naszej ambicji osiągnięcia celu zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 r. dla naszych operacji morskich - wskazał Michele Francioni, dyrektor ds. transformacji energetycznej, MSC Cruises.
#MSCCruises are excited to introduce #OptiCruise, a new itinerary planning tool.
— MSC Cruises News (@MSCCruises_PR) August 5, 2024
Part of the EU-funded Project CHEK, OptiCruise optimises routes for efficiency, and aims to cut emissions by up to 15% by 2026.
Read more: https://t.co/AnkQgscAOq#Sustainability #Innovation pic.twitter.com/SJwGQHbeSe
MSC Cruises opracowała nowy model matematyczny wraz z OPTIMeasy, firmą badawczą powiązaną z Uniwersytetem w Genui we Włoszech, która kompleksowo przeanalizowała liczne czynniki wpływające na planowanie każdej z tras firmy w celu osiągnięcia optymalnego poziomu wydajności rejsu przy jednoczesnym utrzymaniu lub zwiększeniu zadowolenia gości. Algorytmy narzędzia mają wykorzystywać wszystkie informacje do identyfikacji zoptymalizowanych tras, które nadal są atrakcyjne dla gości, a jednocześnie pozwalają na oszczędność energii, a więc też wpływać na redukcję CO2. Technologia OptiCruise została opracowana w ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu CHEK, ustanowionego w celu zbadania i przetestowania kilku możliwości niskoemisyjnej żeglugi, w tym technologii energetycznych i innowacyjnych projektów statków z myślą o redukcji emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Projekt CHEK jest z kolei częścią unijnego programu badań i innowacji Horizon, prowadzonego przez Uniwersytet Vaasa w Finlandii. W skład konsorcjum wchodzą między innymi MSC Cruises, World Maritime University, Wärtsilä, Cargill i Lloyds Register.
Strategia MSC Cruises mająca na celu osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych (GHG) netto do 2050 roku w zakresie operacji morskich koncentruje się na trzech kluczowych obszarach, technologii statków i silników, wydajności operacyjnej i paliwach odnawialnych. OptiCruise koncentruje się na wydajności operacyjnej, a linia wycieczkowa w większym stopniu wykorzystuje cyfryzację do zwiększania efektywności zużycia energii. Planowanie tras statków wycieczkowych odbywa się zwykle na dwa lata przed rejsem, a korzyści płynące z OptiCruise mają zostać udowodnione w 2026 roku, kiedy flota MSC Cruises będzie liczyła 24 statki. Część z nich to jednostki posiadające także napędy pozwalające ograniczyć zużycie paliwa, bądź też posiadają możliwość przejścia na nisko- lub zeroemisyjne paliwo, co tym bardziej ma pozwolić na ograniczenie emisji CO2.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?